به گزارش ایرنا،این در حالی است که به گفته معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام، خشم نوعی هیجان طبیعی بوده که با فراگیری چند تکنیک می توان آنرا کنترل کرد اما نخستین گام در این زمینه قبول این باور است که افراد با یکدیگر تفاوت هایی داشته و همین تفاوت ها هم موجب بروز اختلاف نظر شده و هم نوع برخورد در موقعیت عصبانیت آنها متفاوت خواهد بود.
*** خشم چیست؟
شاپور کردی در تعریف خشم می گوید: خشم در واقع نوعی هیجان طبیعی است و نمی توان مانع بروز آن در فرد شد ولی با تکنیک های مختلف می توان مهارت کنترل آنرا کسب و با آن مقابله کرد.
وی با بیان اینکه برخی افراد توانایی کنترل خشم و عصبانیت خود را دارند، ادامه داد: عده ای متاسفانه کنترل خشم را از دست داده که منجر به بروز رفتار پرخاشگری اعم از کلامی یا فیزیکی در فرد می شود.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام سه علت را برای بروز خشم عنوان می کند که شامل ناکامی فرد، محیط و دیگران است.
وی محیط زندگی افراد، خود شخص، دیگران، ویژگی های شخصیتی افراد و مسایل فرهنگی را در شکل گیری و کنترل خشم افراد موثر دانست.
*** چرا برخی مواقع خشم کنترل نمی شود؟
وی در این خصوص معتقد است: کنترل خشم مهارتی است که باید آموزش داده شود و هر فردی به عنوان عضوی از جامعه ای که در آن زندگی می کند باید این مهارت را فرا گیرد.
وی گفت: افراد برخی مواقع در مواجهه شدن با موقعیت خشمگین کننده به شکلی مناسب و سازگارانه آنرا برون ریزی کرده و خود را تخلیه روانی می کنند اما برخی مواقع با شیوه ای ناسازگارانه با موقعیت برخورد کرده و آنرا به پرخاشگری کلامی و فیزیکی تبدیل می کنند.
***راهکارهای کنترل خشم چیست؟
کردی در تبیین راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت کنترل خشم توضیح می دهد: در نوع کوتاه مدت نخستین اقدام ترک محیط است تا فرد به آرامش نسبی برسد چراکه خشم به عنوان یک هیجان هیچگاه در بالاترین حالت خود نمی ماند بنابراین وقتی برون ریزی شود فروکش خواهد کرد.
وی ادامه داد: چنانچه خشم به شکلی مناسب برون ریزی شود فرد احساس آرامش کرده و اگر عکس این مساله اتفاق بیفتد احساس خودسرزنشی و گناه خواهد داشت.
وی انجام ورزشهای هوازی، نوشیدن آب خنک و حرف زدن در مورد مساله مورد بحث را از دیگر راهکارهای کوتاه مدت کاهش خشم و تخلیه برون ریزی این هیجان عنوان کرد.
کردی مهمترین راهکار کنترل خشم در بلند مدت را تغییر نگرش عنوان کرد و گفت: نباید انتظار داشته باشیم همه افراد متناسب با خواسته و انتظار ما رفتار کنند چراکه این مساله موجب می شود این درک در ذهن ما شکل بگیرد که افراد با هم تفاوت دارند.
وی ادامه داد: چنانچه این مساله را قبول داشته باشیم که ما با دیگران تفاوت داریم و از دیدگاه دیگران هم به قضایا نگاه کنیم و از این جمله معروف 'حق با من است تو اشتباه میکنی' دست برداریم به این باور می رسیم که حق با هر دو طرف است.
** جرات مندانه، بهترین شیوه مواجهه با فرد خشمگین
کردی معتقد است: زمانی که فرد احساس می کند شخصیت او زیر سوال رفته و به حریم شخصی او توهین شده بطور معمول به چهار شیوه برخورد می کند که در شیوه نخست بصورت منفعلانه هیچ واکنشی از خود بروز نمی دهد در شیوه دوم به طور متقابل رفتار پرخاشگرانه ای نشان می دهد و واکنش پرخاشگری دارد و در شیوه سوم فرد ناراحت می شود ولی به صورت مستقیم جرات بیان آن را نداشته و غیر مستقیم ناسزاگویی می کند.
وی شیوه چهارم را بهترین شیوه در هنگام خشم افراد عنوان کرد و افزود: در این شیوه فرد جرات مندانه برخورد می کند بطوری که حرف و احساس خود را نه بصورت پرخاشگرانه بلکه بصورت منطقی با بیان دلایل و استوار و قاطعانه ابراز می کند.
*** ضرورت کسب مهارت کنترل خشم از سوی افراد
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام بر ضرورت کسب مهارت کنترل خشم از سوی افراد تاکید کرد و گفت: این مهارت باید از دوره کودکی در فرد شکل گرفته چرا که هرچه میزان کسب این مهارت بهتر باشد کنترل خشم در بزرگسالی را آسان تر خواهد کرد.
وی گفت: در این زمینه خانواده ها ابتدا باید این مهارت را به کودکان آموزش داده و سپس مدارس در این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند.
وی از خانواده ها خواست تا محیط خانه را طوری فراهم کنند که از خشم بدور باشد چراکه وقتی کودک در محیطی با تنش رشد کند احتمال اینکه به فردی پرخاشگر در آینده تبدیل شود بیشتر خواهد بود.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.