به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدفرید لطیفی روز چهارشنبه در نشست شورای مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: در این خصوص کمک های لازم را برای ایجاد این مراکز ایجاد خواهیم کرد .
وی بخش کشاورزی را از زمینه های ضروری و ممکن برای ایجاد و فعالیت مراکز پایش و پیشگیری از حوادث ذکر کرد.
وی موضوع اعتبارات و بودجه را از جمله مهمترین چالش های حوزه مدیریت بحران کشور عنوان کرد وگفت: انتظار می رود رفع این چالش مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سالانه پنج درصد از بودجه کل کشور به مساله مدیریت بحران و پروژه های پیشگیرانه و مقابله با مخاطرات تخصیص می یابد.
وی افزود: مساله کمبود منابع در بخش مدیریت بحران، هم به کمبود اعتبارات و هم به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات اشاره دارد که این مساله آسیب های ناشی از وقوع حوادث و مخاطرات را افزایش می دهد.
لطیفی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در مناطق مختلف کشور باید مخاطرات احتمالی بررسی و شناسایی شود تا علاوه بر تامین منابع، آمادگی لازم در مواجهه با این مخاطرات ایجاد شده و کمترین آسیب در صورت وقوع اینگونه حوادث ایجاد شود.
وی، استفاده از تکنولوژی های نو در بحث بحران ها، آتش سوزی ها، خسارات و آفات کشاورزی به منظور کاهش خسارت ضروری برشمرد و افزود: باید به دنبال کاهش پرداخت خسارت و افزایش سهم بیمه به خصوص در بخش های کشاورزی منازل مسکونی بود .
وی همچنین درخصوص بخشودگی و امهال وام در قانون برنامه ششم در بند خ ماده 32 در سال 96 نیز اظهار کرد:در قانون بودجه به این موضوع توجه نکرده و منابعی دراین خصوص قرار نداده است و این قانون در سال 97 قابل اجرا نخواهد بود
لطیفی گفت: در قانون برنامه ششم اعلام کرده که اگر احکام مالی در برنامه دیده نشود برای دولت قابل اجرا نیست .
وی تاکید کرد: دولت اعتباری برای بند خ ماده سی دو برنامه ششم ندارد و این قانون در سال 97 پرداخت نخواهد شد.
وی ادامه داد: مشکلی که ایجاد شده مردم به دنبال اجرای این بند هستند و بانک ها در بحث وام ها سود و جریمه را جمع کرده و در یک سند جدید همه را از وام گیرندهدریافت می کنند.
وی اظهار کرد: ما وظیفه داریم پیش بینی ، پیشگیری ، بعد بازسازی و بازتوانی را در اولویت قرار دهیم و در موضوعات پیش بینی و پیش گیری هر پروژه ای که در راستای اهداف و وظایف ما باشد با انجام کارهای مطالعاتی ما آمادگی پرداخت اعتبارات را داریم .
لطیفی از استاندار ایلام خواست، تمام خساراتی که سال گذشته به سازمان برنامه اعلام شده ، طی نامه ای برای سال جدید تجدید کند و اگر موردی از قلم افتاده اعلام کند اما باید توجه داشت که رکن اول برای پرداخت خسارات بحث پرداخت بیمه است.
وی اظهار کرد: همچنین در بحث آمار هواشناسی و بارش هایی که صورت گرفته است و روند میزان نزولات آسمانی باید مطابق پیش بینی ها اقدامات لازم انجام گیرد.
وی افزود: ما همه در حال تلاش هستیم که فاصله را بین دولت و ملت کم کنیم و بنابراین اگر درجایی سیل اتفاق می افتد و سال های بعد دوباره تکرار شود، قرار نیست که در همان مکان دوباره بازسازی انجام دهیم .
لطیفی گفت: این مخاطرات طبیعی همه مواهب الهی است و باید از این فرصت ها استفاده کنیم و چون آمادگی آن را نداریم با مشکل مواجه می شویم .
وی اظهار کرد: در بحث سیل ، کارهای آبخیزداری و آبخوان داری در بحث پخش سیلاب اگر آبخیزداری انجام شود ما در سال های کم آبی مشکل نخواهیم داشت ، اگر این سیل بندها لایروبی نشود و همین سیل آبان 94 یک اشتباه مدیریتی بود ما در مدیریت شهری بیان می کنیم که مردم باید از مکان های پرخطر دور شوند.
وی ادامه داد: باید در مسیل های شهر ایلام سیل بند نصب می و حتما تاکید می شد که در اراضی اطراف آن را مجوز ساخت و ساز داده نشود تا این مشکلات پیش نمی آمد.
وی تاکید کرد: اگر در داخل حریم رودخانه خانه ای ساخته شده است با تملک می توان جلوی آن را گرفت.
لطیفی گفت: سیل ها دوره بازگشت دارد و این اتفاق همواره در حال تکرار است و ما در مسیر آن خود را قرار داده ایم به همین خاطر باید دوره ی بازگشت را مشخص کنیم حریم آن را مشخص کنیم و خود را از مسیر آن خارج کنیم و اگر بتوانیم با یک برنامه ریزی جامعه این کار را انجام دهیم تا مشکلات دوباره تکرار نشود.
وی تاکید کرد: باید در مسیر ورودی آب به داخل شهر عرض و عمق کانال ها از ابتدا و انتها یکسان نباشد و هر چه به سمت پایین شهر نزدیک می شویم عرض و عمق کانال باید بیشتر شود زیرا عدم توجه به این مساله همین است که سیل را در بالادست ، مسیر و پایین دست کنترل نمی کنیم و باعث ایجاد خسارات می شود.
لطیفی به ایجاد سدهای زیرزمینی تاکید کرد و گفت: احداث این سدها باید در دستور کار متولیان قرار گیرد ، زیرا سدهای زیرزمینی هزینه های بسیار کمی دارد ، خسارت ندارد و هم طبیعت دچار مشکل می شود .
وی اظهار کرد: سدهای زیزمینی نه تبخیر دارد ، نه مشکلی در عین حال آبی را که در زمانی که مورد نیاز نیست ذخیره می کند و در زمان مورد نیاز تواند مورد مصرف قرار گیرد.
**استاندار ایلام: تخصص اعتبارات بحران در ایلام به موقع نیست
استاندار ایلام گفت: تخصیص اعتبارات بحران در ایلام به موقع نیست و همین مساله ما با مشکل مواجه کرده است.
قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در نشست شورای مدیریت بحران استان اظهار کرد: استان ایلام در بحث اعتبارات بحران مشکل دارد زیرا سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیر تصویب می کند و دیر تخصیص می دهند و هرگز آزاد نمی کنند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی بند 'خ' ماده 32 که در سراسر کشور اعلام شده در جهت تعیین تکلیف این قانون بانک ها در تمدید تسهیلات مرتبط با حوادث از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و .. همکاری نمی کنند در صورتی که این موضوع از طریق وزیر به دولت پیشنهاد داده شد که آیین نامه تصویب شود و منابع آن تأمین شود که سیستم بانکی نیز بتواند بر اساس آن اقدام کند.
سلیمانی دشتکی گفت: روند تصویب پیشنهادات استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید نظر وزارت کشور را بپذیرد و دستگاههای دیگر مجری شورای هماهنگی مدیریت بحران هستند.
وی اظهار کرد: استان ایلام با وجود بارندگی مناسب در سال جاری ، که البته این بارندگی در بخش کشاورزی مناسب نبود و به کشاورزی استان لطمه وارد شد نیازمند پرداخت اعتبار از محل بحران است تا خسارت ناشی از سیل ، روان آب ها و دیگر مسائل که موجب زیان به محصول کشاورزان شده جبران شود.
یکی دیگر از مشکلات استان را عدم تخصیص اعتبارات مناسب در خصوص رانش زمین در چوار اعلام کرد و افزود: پرداخت خسارات کشاورزان باید از طریق بیمه پیش رود و باید تبدیل به فرهنگ شود .
وی همچنین به بحث مبارزه با خشکسالی و دستورالعملی در باره نوع کشت و الگوی کشت به منظور کاهش خسارات اشاره کرد و افزود: باید به موقع پیش بینی های لازم انجام و اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد.
وی به تسریع در اقدامات لازم برای تامین آب شرب ملکشاهی تاکید کرد و افزود: همچنین باید، پیگیری لازم جهت ایجاد نیروگاه و استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه های موجود باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: تدوین اطلس مخاطرات در استان و کشور ضروری است
احمد کرمی در این نشست اظهار کرد: در بحث این اطلس می تواند در بحث پهنه بندی به عنوان اسناد بالادستی ایجاد شود.
وی روند فرسایش رودخانه کنجانچم و تخریب اراضی کشاورزی و در تقسیم های جغرافیایی بین دو کشور هم ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد و در بحث بدره و تلخاب احتمال رانش وجود دارد که این موارد از مشکلات بحرانی بشمار می روند.
وی همچنین به قانون تسریع در پرداخت خسارات حوادث غیر مترقبه به مناطق آسیب دیده که بانک مرکزی ابلاغیه ای در این خصوص دارد اشاره کرد و گفت: در این قانون برای استان های غرب کشور کرمانشاه و ایلام در خصوص امهال 2 ساله تسهیلاتی که بخش های مختلف تولیدی و غیر تولیدی در شهرها و روستاها آسیب دیده اند و با معرفی مدیریت بحران باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.