سیدعلی هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بازدید و گفت و گو با کودکان و نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند، به عمل آمده معلوم شد که این افراد به دلیل کمبودهای عاطفی مرتکب خطا و بزه شده اند.
وی افزود: خانواده ها باید نسبت با تامین خلاهای عاطفی و روانی فرزندان خود توجه داشته باشند و در تربیت یک نسل نمازی که دارای خصوصیات اخلاقی حسنه باشد، تلاش کنند.
این محقق ادامه داد: والدین باید با رفتار مناسب کودکان را وابسته به خود بکنند زیرا خانواده در بالندگی شخصیت کودک، نقش بسیار مهمی دارد.
هاشمی گفت: کودکان در خانواده دارای حقوق خاصی هستند که خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند.
وی ادامه داد: رفتار محبت آمیز، ارتباطات صمیمی و تفاهم متقابل، صدا زدن نام هم به صورت مناسب، عدم استفاده از القاب نامناسب، احترام به همدیگر در خانواده، از عوامل موثر در پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: کودکی که از محبت پدر و مادر محروم مانده یا درست اشباع نشده است، در خود احساس حقارت، کمبود و محرومیت می کند و برای هر گونه انحرافی آمادگی دارد.
وی دلیل اصلی، بسیاری از تندخویی ها، خشونت ها، لج بازی ها، حساسیت ها، افسردگی ها و ناسازگاری ها را محرومیت از محبت والدین و اعضای خانواده نام برد.
هاشمی گفت: والدین با بازی کردن با کودکان به آنها شخصیت می دهند و به نوعی نشاط و شادی را در خانواده رواج داشته که این امر باعث تحکیم بنیان خانواده و وابستگی اعضای خانواده به همدیگر می شود.
وی افزود: بازی با کودک می تواند به شکل محبت کردن و شعر خواندن، تعریف قصه، دیدن تلویزیون با هم، انجام بازی های آموزنده و سرگرمی های مختلف باشد که هم در هماهنگ سازی رفتار دست و چشم کودکان موثر باشد و هم موجب برانگیختن احساست و خلاقیت های آنان باشد.
وی ادامه داد: در کتب تاریخی از رفتار نیکوی پیامبر اعظم (ص) با کودکان بارها نام برده شده و حتی در موقع خواندن نماز که حسنین از دوش پیامبر بالا می رفتند، ایشان با خوشرویی با آنان رفتار می کرد.
هاشمی همچنین از والدین خواست که با کودکان هنگام تماشای تلویزیون، بازی با تبلت و موبایل و فضای مجازی، رفتن به بیرون و ... نظارت داشته باشند و آنان را تنها نگذارند و نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند.
وی تاکید کرد: یک کودک وقتی در خانواده با احترام و دارای شخصیت و رفتار مناسب تربیت شده باشد در جامعه دچار آسیب اجتماعی و بزهکاری نخواهد شد.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.