به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، مزیت های استان ایلام را بی نظیر عنوان کرد و گفت: مزیت هایی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، مرز بین المللی، روان آب های مرزی، برخورداری از چشم اندازها و مناطق بکر گردشگری و پتانسیل بسیار مناسبی بنام مسیر زائران اربعین حسینی(ع) استان ایلام را مستعد سرمایه گذاری کرده است.
وی، میزان صادرات کالا از پایانه مرزی مهران در سال 95 را 2 میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: با وجود این ظرفیت های کم نظیر، متاسفانه استان از مشکلات بسیاری رنج می برد.
سلیمانی دشتکی، نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری و فراوانی نرخ افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را از چالش های فراروی استان عنوان کرد و ادامه داد: بر این عقیده ام که استان ایلام به خاطر حضور مستقیم در دفاع مقدس، هشت سال از توسعه عقب افتاده است و رفع این عقب ماندگی نیازمند توجه بیشتر نظام و دولت به این استان است.
وی اضافه کرد: اگرچه استان ایلام با تقدیم 3 هزار شهید و 12 هزار جانباز به انقلاب، نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما مهاجرت نخبگان و جویندگان کار از دیگر چالش های استان به واسطه توسعه نیافتگی این دیار است که می طلبد نظام، دولت و بخش خصوصی با کمک یکدیگر استان را از نظر شاخص های توسعه به سطح متوسط کشوری برسانند.
وی، راهکار مقابله با خودکشی در استان را نیازمند مطالعه و تحقیق علمی، تشکیل ستاد مرتبط با موضوع و اختصاص اعتبارات لازم به آن دانست و گفت: روند رو به رشد آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و خودکشی نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشور است.
استاندار ایلام، تردد سالانه بیش از 2 میلیون زائر اربعین را یکی از ظرفیت هایی عنوان کرد که می تواند در ایجاد اشتغال در استان موثر باشد و گفت: تصویب گذرگاه مرزی چیلات برای کمک به روان شدن تردد زائران در استان، پیگیری بازارچه هلاله شمالی و تلاش برای تصویب منطقه آزاد تجاری مهران از دیگر اقداماتی است که میتواند در بهبود شاخص های استان موثر باشد.
وی، اجرای خطوط راه آهن اسلام آباد به ایلام و اندیمشک به مهران، اجرای فرودگاه مهران و ایجاد مجتمع های گردشگری در استان را از دیگر نیازهای استان دانست و گفت: اماکن تفریحی و توریستی استان مستعد سرگایه گذاری و احداث هتل و مجتمع های گردشگری کوچک هستند.
سلیمانی دشتکی، حرکت استان در سالهای اخیر به سمت توسعه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: دولت تدبیر و امید توجه بسیار خوبی به بخش های مختلف استان و از جمله کشاورزی، راه و صنعت داشته است.
وی، خواستار تجهیز مراکز فنی و حرفه ای در مراکز شهرستان های استان و تغییرات گسترده در ساختار آموزش های فنی و حرفه ای کشور شد و گفت: برای برخورداری از نیروهای متخصص و کارآمد در بازار، باید آموزش های مهارت محور جایگزین آموزش های آکادمیک و دانشگاهی شوند.
وی افزود: به واسطه فعالیت استان در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی، نیازمند آموزشهای لازم در زمینه جوشکاری آرگون، برق، لوله کشی صنعتی، ابزار دقیق، نصاب مکانیکی و برق صنعتی هستیم.
سلیمانی دشتکی، مشخص نشدن اعتبارات توسعه روستایی در صندوق کارآفرینی امید را از مشکلاتی دانست که نیازمند پیگیری است و افزود: سهم صندوق در استان هم اکنون 300 میلیارد ریال است اما با توجه به نیازها خواستار افزایش این سهم به 600 میلیارد ریال هستیم.
وی، سهم استان از اعتبارات توسعه روستایی را کمتر از 3 درصد عنوان کرد و گفت: حدود سه هزار و 100 میلیارد ریال در این زمینه لحاظ شد اما مجموع رقم ابلاغی یک هزار و 80 میلیارد ریال بود که تاکنون 420 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است که خواستار تسریع تخصیص سهم استان در این زمینه هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش، خواستار تهاتر مطالبات تامین اجتماعی با بدهی های این سازمان به دیگر دستگاه ها شد و تصریح کرد: برای حدود 12 هزار بازنشسته استان، خواستار ایجاد مجتمع رفاهی، تفریحی و ورزشی هستیم.
استاندار ایلام خواستار سرمایه گذاری بنیادهایی نظیر بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان شد و تاکید کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حوزه ایجاد مجتمع های گردشگری و بین راهی در مسیر اربعین، در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی و با توجه به سرعت عمل مهار آبهای مرزی و افزایش چشمگیر کشت آبی در استان در ایجاد مجتمع های کشت و صنعت می تواند سرمایه گذاری کند.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.