به گزارش ایرنا، تبعات منغی روحی روانی ، اجتماعی و اقتصادی بیکاری جوانان بدیهی و بی نیاز از بحث است اما رنج و تاثیر منفی این تبعات دراستان ایلام که با معضل دیگر یعنی پائینی درامد خانوارها نیز مواجه است عمیق و مضاعف می باشد و طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال حل هردو این مصائب یا دستکم کاستن از عمق تلخ انها است.
دراین میان انتظار می رود که طرح و تدبیر دولت تحت عنوان حمایت از مشاغل خانگی به عنوان نسخه ای که در تعدیل هر دو مشکل اجتماعی - اقتصادی بیکاری جوانان و درامد نازل خانوارها تاثیر مستقیم دارد با استقبال خانوارهاو به خصوص جوانان و به طور خاص بانوان این استان مرزی همراه شود.
به خصوص اینکه اهالی استان ایلام مدل دیرینه شعل خانگی و فعالیت تولیدی در حوزه دست افرینه های هنری-را در پس ذهن دارند که سال های زیادی از تغییر الگوی ساخت سکونتگاه و حذف محل برپا داشتن دار قالی بافی نمی گذرد که تا پیش از ان کمتر خانه ای درایلام بود که در اتاق یا گوشه ای از حیاط ان دار قالی کانون شغل و درامد و البته خلق زیبایی نباشد .
حمایت و توسعه مشاغل خانگی که هدف آن ایجاد شغل توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار از ظرفیت های برجسته و جذاب اشتغال محسوب می شود گه برخی افراد به دلیل محیط امن خانه آن را به عنوان یک بنگاه اقتصادی ارچج می‌پذیرند.
از دیگر مزایای مشاغل خانگی کاهش هزینه های رفت و آمد و عدم وجود تفکیک جنسیتی است و همه افراد می توانند با توجه به مهارت خود در خانه، نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده شغل ایجاد کنند.
استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی دیگر باعث توسعه فرهنگ کار در خانواده می شود و فرد با هزینه بسیار اندکی می تواند برای تغییر و بهبود کارش قدم بردارد.
پایـــــداری و امن کردن مشاغل خانگی مورد توجه و مطالعه است و گام بزرگی به سوی رسمی کردن مشاغل و تامین شغلی و امنیت خواهد بود دولت نیز در راستای حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی، تسهیلاتی را برای این امر اختصاص داده است.
با تغییر نگرش مردم به کسب و کار و مشاغل خانگی این مشاغل می توانند رونق بیشتری بگیرند و آمار بیکاران کاهش یابد اما مسئولان نیز باید برای حمایت و شناسایی این ظرفیت ها تلاش بیشتری کنند.
** شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت های شغلی از اهداف این طرح است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشاغل خانگی بعنوان یک قانون در اواخر سال 89 با عنوان قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
شکراله شیرخانی افزود: این طرح اهداف مختلفی را از جمله شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی در جهت توسعه فرصت های شغلی، رقابت و ارتقا مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه های بالادستی و تشکل های خوشه ای، اتحادیه ها، تعاونی ها و صنوف را دنبال می کند.
وی یادآور شد: برای اجرای طرح مشاغل خانگی سه گروه از افراد فعالیت میکنند، گروه نخست توسط خود فرد بصورت مستقل، گروه دوم نیز افرادی هستند که مهارت لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار خرد را دارند اما به دلیل اشنا نبودن با اصول بازاریابی یا عدم توانایی تامین تجهیزات نیازمند حامی و پشتیبان هستند.
شیرخانی گفت: علاوه بر این مخاطبان دیگر مشاغل خانگی، افرادی هستند که در راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی توانایی لازم برای تحت پوشش قراردادن افراد دیگر را دارند.
وی تاکید کرد: با توجه به کوچک بودن ابعاد تولید در شغل های خانگی انفرادی تاکید ما بیشتر بر تشکیل زنجیره های ارزش، خوشه سازی و برند سازی است و در صورت اجرای این موارد می توان به فرایند اتصال به بازار در مشاغل خانگی امیدوار بود.
شیرخانی با بیان اینکه این طرح در سه مرحله بررسی می شود، گفت: این مراحل شامل شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌ استان‌ها، توانمندسازی شامل ارزیابی و استعدادسنجی متقاضیان، هدایت و مشاوره به آنان، آموزش و ایجاد شبکه‌ بین کارآفرینان، خبرگان حوزه مشاغل خانگی و حتی بازار و خریداران و مرحله اتصال به بازار است.
وی از مزایای اصلی این قانون را تسریع در صدور مجوز شغل خانگی، کاهش هزینه های صدور مجوز، مشارکت همه اعضای خانوار در انجام فعالیت های منجر به تولید و کاهش هزینه های تولید، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضا خانوار، کاهش هزینه های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار نام برد.
** طرح مشاغل خانگی شامل 305 رشته در زمینه های مختلف است
مدیر اشتغال و کار آفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان نیز در خصوص طرح مشاغل خانگی گفت: این طرح شامل 305 رشته در زمینه های مختلف و در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن و حوزه های فناوری اطلاعات است و هر سال بر اساس پیشنهاد دستگاه های استانی و متقاضیان قابل تغییر(افزایش و کاهش) است.
احمد خان محمدیان اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح (سال89) تاکنون تعداد 29 هزار نفر در سامانه در رشته های مختلف آموزش، ارزیابی و استعداد سنجی شده اند.
وی افزود: برای استفاده از مزایای طرح متقاضیان می توانند در سامانه فوف ثبت نام و پس از دریافت کارتهای مهارتی از سازمان های متولی( از جمله فنی و حرفه ای) نسبت به پیگیری صدور مجوز خود اقدام نمایند.
خان محمدیان با بیان اینکه متقاضیان با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی به آدرس mashaghelkhanegi.ir نسبت به ثبت نام در یکی از رشته های موجود اقدام کنند، گفت: برای هر کدام از این رشته ها دستگاه متولی خاصی تعریف شده که متقاضی پس از ثبت نام با در دست داشتن مدارک مربوطه به آن دستگاه مراجعه و مجوز فعالیت متقاضی صادر و برای تایید به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در شهرستانهای مختلف ارسال می شوند.
وی افزود: همه افراد می توانند از طریق این قانون و از مزایای آن بهره مند شوند و معمولا افرادی که مایل به دریافت مجوز هستند باید کارت مهارتی از سازمانهای مهارتی ارائه و طبق آن مورد آموزش قرار می گیرند.
خان محمدیان با اشاره به برخی حمایت های قانونی که از صاحبان مشاغل خانگی می شود نیز گفت: از جمله این حمایت های قانونی از متقاضیان گذراندن دوره مهارت، صدور مجوز شغل و پرداخت تسهیلات به متقاضیان است و لازم به ذکر است متقاضیان مشاغل خانگی نیز دارای معافیت های مالیاتی هستند.
وی تاکید کرد: در سال جاری مبلغ 160 میلیارد ریال از طریق 2 بانک عامل ملی و تجارت به استان ایلام اختصاص یافته و توزیع شهرستانی این تسهیلات نیز انجام گرفته است.
به گفته خان محمدیان تسهیلات نیز بر حسب طرح و رشته متقاضی به متقاضیان مستقل حداکثر 200 میلیون ریال و متقاضیان پشتیبان حداکثر 100 میلیون ریال پرداخت می شود.
احیای مشاغل خانگی در راستای افزایش فرصت های شغلی یکی از سیاست هایی است که توسط دولت دنبال می شود و یکی از راههای تقویت کسب و کارهای خانگی پرداخت تسهیلات است.
مشاغل خانگی به 2 صورت مستقل و پشتیبان یا کارفرما انجام می شود به اینصورت که در حالت مستقل کسانی بصورت فردی برای با راه اندازی کسب و کار از تسهیلاتی بهره مند می شوند و در حالت کارفرمایی یا پشتیبان فرد به ازای ایجاد هر یک فرصت شغلی که ایجاد می کند سقف تسهیلاتی برای او در نظر گرفته می شود.
مشاغل خانگی از سال 89 و همزمان با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت اما از سال 92 با تاکید وزیر کار، نسبت به عارضه‌یابی و آسیب شناسی این نوع مشاغل اقدام شد.
سه هزار و 149 تعاونی واحد در 13 گرایش در استان وجود دارد که از این میزان یک هزار و 457 تعاونی فعال و تعداد هزار و 100 نفر نیز در این تعاونی ها شاغل هستند.
همچنین ٣5 درصد تعاونی ها نیز با مدیریت بانوان در حال فعالیت هستند که این ظرفیت نشان از حضور اثربخش و اشتغال بانوان در استان ایلام دارد.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.