حجت الله فتحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح در ارتفاع یک هزار و 600 متری از سطح زمین که محلی مناسب برای رویش این گیاه است، اجرا می شود.
وی افزود: در نخستین گام بذر این گیاه در اراضی ملی واقع در ارتفاعات شهرستان های ایلام (سیوان)، دره شهر (کبیرکوه)، آبدانان (کبیرکوه، دینارکوه)، ایوان (بانکول)، سیروان (مانشت) و ملکشاهی (انجیر، کبیرکوه) کشت شد.
فتحی یادآور شد: در صورت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این طرح آزمایشی، کشت کرفس کوهی در دیگر مناطق کوهستانی و سردسیر استان که دارای رطوبت و خاک مناسب باشد، اجرایی می شود.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با بیان اینکه این گیاه یکسال پس از کشت بذر آن قابل برداشت است، پیش بینی کرد: از 15 هکتار کشت شده در مرحله نخست حدود 2 تن کرفس کوهی توسط بهره برداران برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه این گیاه دارای خواص دارویی و خوراکی است، گفت: کرفس کوهی به علت طعم و عطر خاص خود به عنوان ادویه در ترشی سازی و لبنیاتی چون ماست و دوغ قابلیت مصرف دارد.
وی همچنین در خصوص خواص دارویی کرفس کوهی هم اظهار کرد: این گیاه دارای خواص دارویی نظیر ضد سرفه، ضد درد و التهاب، کاهش دهنده قند و فشار خون و پیشگیری کننده از زخم و سرطان معده است.
فتحی در مورد هدف از اجرای این طرح نیز افزود: یکی از جمله اهداف این طرح احیای مناطق کوهستانی، جلوگیری از چرای بی رویه دام در این نقاط، اشتغالزایی برای بهره برداران و ایجاد تنوع گیاهی در عرصه های طبیعی استان است.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و 700 هزار هکتار از مجموع مساحت 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی جنگل ، مرتع و اراضی زراعی و باغی تشکیل داده است.
عرصه های طبیعی استان ایلام در فصول مختلف سال به واسطه رویش گیاهان خوارکی، دارویی و صنعتی و میوه های مختلف وحشی محل ارتزاق بیش از 30 درصد جمعیت این استان است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.