به بهانه طرح سئوال استاندار از علل توسعه نیافتگی استان علی رغم ظرفیت های بی شمار و ' چه باید کرد های ؟ ' همه دغدغه مندان توسعه استان نکاتی چند به اختصار ذکر می شود :
ابتدای امر ضرورت دارد تا همواره و جهت حصول موفقیت پایدار از مشی ' آرمانگرای واقع بین' بودن تبعیت کنیم از نظر وضعیت فعلی توسعه استان هم آرمانهایمان را شفاف کنیم و هم واقعیت های موجود را دقیق ببینیم بدون کم و کاست.
ایلام امروزه دیگر استانی سراسر بیکاری و فقر و ... نیست استانیست که در مقام نخست بهره مندی از تحصیلات عالی ، مقام نخست پوشش تحصیلی ، مقام نخست نسبت معلم به دانش آموز و ... قراردارد هرچند فقر و بیکاری بسیار همگان را می آزارد.
به همین منظور و با هدف واقعی تر کردن برنامه ها و دیدگاهها تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر در سطح استان بعنوان مرجعی جهت رصد و پایش توسعه استان اصلی ضروری بنظر می رسد.
استان ایلام در حوزه توسعه یک مزیت بزرگ دارد تحت عنوان ' مزیت توسعه نیافتگی ' که کمتر بدان پرداخته شده و ضرورت دارد تا با استفاده از خرد جمعی بیشتر مورد کند و کاو قرار بگیرد.
یکی از واقعیات وجودی تلخ استان وجود نوعی ' محرومیت انباشته ' است که طی چند دهه شکل گرفته است از سوی دیگر طی چند سال اخیر استان در آستانه یک ' جهش توسعه ای' قرارگرفته است که بسیار امید بخش است.
امروز در برخی از شاخص های مهم استان از وضعیت بسیار مطلوبی در سطح کشور برخوردار است ضرورت دارد تا با برجسته کردن ' مطالبه گری نهادمند ' در سطح ملی در کنار توجه بیشتر به' مسئولیت پذیری شهروندی ' و مطالبه بیش از پیش بر حاکم شدن رویکرد توسعه متوازن و برابر در اصلاح و تدوین لوایح و قوانین مختلف و مرتبط با توسعه که از جمله راهبردهای اولویت دار در دولت تدبیر و امید نیز هست بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت های بی شمار استان روند توسعه استان را شتاب ببخشیم البته در این بین نقش فرهیختگان حوزه رسانه و دانشگاهیان و نهادهای مدنی بی بدیل است.
ایلام و دیگر استانهای مشابه و به تعبیری کل کشور قربانی 'برنامه ریزی مرکز محور ' هستند که نتیجه آن توسعه ناموزون و نابرابر و نتیجه این نوع از توسعه با تاسف تحقق عصر هم آیندی بحرانهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ... در کل کشور است اکنون پایان عصر برنامه ریزی مرکز محور است برنامه ای که خطاها و آسیب ها و در نتیجه توسعه نامتوازن را به دنبال داشت.
یکی از راههای برون رفت از این وضعیت تحقق برنامه ریزی و توسعه مشارکت محور است. توسعه مشارکت محورشامل سه عامل مهم سرمایه اجتماعی در جامعه، وجود ظرفیت های فکری و نیروهای توانمند برای راهبری توسعه و پذیرش حکومت و نظام تدبیر است.
در طول 40 سال گذشته فقط عامل سرمایه اجتماعی در ایلام وجود داشت ولی امروزه دو عامل دیگر نیز وجود دارد ودیگر بهانه ای برای توسعه نیافتن این استان وجود ندارد .
بنظر می رسد مقدمه توسعه ایلام طراحی و راه اندازی ' مرکز هم اندیشی و گفت و گوی مشارکت جویانه فراگیر نخبگان' برای تصمیم سازی در توسعه استان باشد.
علی مهر علیزاده کارشناس امور اجتماعی /فعال رسانه ای
** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.