به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در دیدار با معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: منابع برجسته آب ، خاک ، نفت و گردشگری از ظرفیت این استان زمینه مناسبی برای فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی است.
وی بر حمایت کامل مدیریت استان ایلام از برنامه های افزایش تولید و ایجاد اشتغال توسط بخش تعاون تصریح و اظهار کرد: به عنوان زمینه سازی گسترش فعالیت تعاونی ها در شهرستان های مرزی استان ایلام مجوز فعالیت بازارچه چیلات شهر ستان دهلران گرفته شده و در تلاش برای فعال کردن بازارچه کولبران هستند.
وی با ذکر لزوم توسعه بخش های کشاورزی، پتروشیمی، نفت، گاز و خدمات استان ایلام گفت: افزایش درامد و ایجاد شغل از طریق این مزیت مستلزم فعالیت مردم در قالب تعاونی است.
وی گفت: فعالیت این وزارت‌خانه با اقتصاد مقاومتی ارتباطی تنگاتنگ دارد که این مقوله در استان ایلام نهادینه شده و کارهای خوبی انجام گرفته است اما هنوز هم جا برای کار زیاد است.
استاندار ایلام با اشاره به تصویب قانون اشتغال روستاییان و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر ابراز امیدواری کرد : هر چه زودتر ایبن نامه و اعتبارات اجرایی این قانون ابلاغ شود.
وجود زمین های مناسب در مناطق مرزی ایلام از دیگر مواردی بود که استاندار به عنوان ظرفیت و مزیت برای فعالیت و گسترش بخش تعاون در استان ایلام ذکر کرد.
وی به برنامه مدیریت استان برای بهره برداری بهبنه از منابع اب و خاک شد و افزود: 85 درصد اجرای سیستم مهار و انتقال آب بر عهده دولت و 15 درصد باقیمانده که بر عهده مردم است که ان هم در صورت عدم امکان ، دولت پرداخت می کند.
سلیمانی با ذکر اینکه وجود 11 درصد کل منابع کشف شده گاز و بیش از سه درصد منابع نفت کشور در استان ایلام قرار دارد گفت: توسعه پروژه پتروشیمی در قالب صنایع پایین دستی در استان ایلام در حال توسعه است که بخش تعاون دراین حوزه نیز می تواند موثر واقع شود.
استاندار ایلام همچنین گفت: برای توسعه و اشتغال فراگیر مدیران باید وارد فاز اجرایی شوند و از کلی گویی بپرهیزند.
خلاقیت مدیران در کارآفرینی را یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری دانست و گفت: مدیران با تعریف پروژه های متعدد و دارای توجیه می توانند برای بخش اشتغالزایی خلاق و کارآفرین باشند.
وی گفت: استانی موفق است که مدیران دلسوزتر و اجرایی تر و فعالتر داشته باشند و به مردم و تشکل ها میدان دهند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این دیدار گفت:سه مقوله آموزش، شناخت فرصت های موجود و داشتن هیات مدیره قوی ارکان لازم برای موفقیت تعاونی ها است و برای توسعه بخش تعاون عزم ملی نیاز است که مردم را برای فعالیت های اقتصادی به سوی بخش تعاونی سوق دهد.
سید حمید کلانتری بر اهمیت توسعه مشارکت مردم در ایده و نوآوری و طرح های جدید تاکید کرد و گفت: مردم با شناسایی زمینه های مختلف وارد فعالیت های اقتصادی شوند و با توجه به وجود منابع خرد پراکنده فراوان در قالب توسعه تعاونی ها از آن استفاده کنند.
وی افزود: طبق ماده 25 برای کاهش تصدی دولتی بخشی از خدمات فرهنگی هنری بهداشتی و درمانی به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی تاکید کرد: از اهداف عمده طرح تعاونی توسعه و عمران شهرستانی استفاده از منابع خرد مردمی و توسعه به معنای جامع کلمه است که از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل افراد در این حوزه باید بهره برد.
کلانتری یادآور شد: در تعاونی های توسعه و عمران هرجا که امکان دارید توان مدیریت را در خودتان ایجاد کنید و مدیریت امور خدماتی را به عهده بگیرید.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای تشکیل تعاونی های روستا تعاون باید همت کرد و با استفاده از پتانسیل روستا تعاون گام های بزرگتری را برای رفع نیاز های مختلف معیشتی مردم برداشت.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.