به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا در مهران، این روزها، شور و شوقی وصف ناپذیری سراسر استان ایلام بویژه شهر مرزی مهران را فرا گرفته است.
این روزها مسیر ایلام - مهران به نوعی می توان گفت که معنوی ترین مسیر نام نهاد، هر لحظه که به بزرگترین اجتماع بشری نزدیک می شویم، کنگره بزرگ و اجتماعی میلیونی و عظیم که هر مسلمانی به عشق زیارت آقا اباعبدالله الحسین(ع) از شهر و خانه و کاشانه اش با وجود به جان خریدن همه مخاطرات بین راه پا در این وادی نهاده تا ذره ای از عشق و علاقه وافر خود را به نمایش بگذارد.
زائران آقا ابا عبدالله آماده می شوند تا در یک کنگره بزرگ جهانی با اجتماعی پرشور و بی نظیر حضور یابند و ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های بزرگ سالار نینوا که گذر تاریخ نتوانسته است از شور و حرارت آن کم کند به زیارت سالار شهیدان بروند و فریاد رسای لبیک یا حسین(ع) را به گوش همه جهانیان برسانند.
هم اکنون استان ایلام بخصوص شهر مرزی مهران میزبان موج زائران است، به طوری که بسیاری از زائران در خیابان ها شهر مهران و در موکب ها شب را تا صبح سپری می کنند و سپس با خروج از کشور از طریق پایانه مری مهران عازم کربلای معلی می شوند.
بر اساس گفته مسئولان کشوری و استانی تا ظهر امروز بیش از 360 هزار زائر(ابتدای ماه صفر تاکنون) از طریق مرز مهران عازم کربلای معلی شده اند و تعداد زیادی از زائران نیز در شهر مهران و پایانه مرزی در انتظار ورود به پایانه مرزی هستند.
هر لحظه موج زائران حسینی به سمت مهران و پل زائر در حال افزایش است، مسیر 12 کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی از نخستین ساعت های صبح امروز شاهد ازدحام زائران و پیاده روی آنان به سوی گذرگاه مرزی مهران است.

** همه چیز مهیای تردد زائران حسینی
با آغاز تردد زائران اربعین حسینی، اجرای عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران در محدود استان ایلام به خصوص طرح چهارخطه کردن محور حمیل - ایلام - مرز مهران به عنوان کانون اصلی آمد و شد زائران با سرعت و حساسیت بیشتری همچنان درحال پیگیری است و نقاط مورد نظر اصلاح و بازسازی شده است.
تلاش مسئولان استانی این بوده تا تمام مشکلات پایانه مرزی مهران برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت کنند.
فعالیت های سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای استان ایلام در راستای توسعه زیر ساخت های پایانه مرزی مهران ، تامین ایمنی در راههای مواصلاتی بسیار با اهمیت و تاثیر گذار بوده و بعد از اربعین حسینی سال گذشته کارها به جد پیگیری شده و اقدامات لازم برای تردد راحت و بدون اتلاف وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.
با توجه به حجم تردد زائر اربعین حسینی (ع) درسال گذشته که بیشترین زائران از این مرز تردد داشتند پیش بینی شده که در سالجاری بیش از سال گذشته زوار از مرز بین المللی مهران تردد داشته باشند.
بر اساس تجربه سال گذشته تمهیدات لازم از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ایمنی تردد زائران اندیشیده شده از جمله آماده سازی ۹۶ گیت ورود و خروج زائران، اجرای دیوار بتنی برای جدا سازی محوطه مسافری و تجاری که قبلا فنس بوده، اجرای سایبان در محل گیت های اضطراری، تعویض لوله کشی سرویس های بهداشتی داخل پایانه مسافربری، نصب تانکرهای ثابت ذخیره آب جهت سرویس های بهداشتی ، راه اندازی تمامی برجهای روشنایی بزرگراه مهران به مرز و پایانه مرزی انجام شده است.

** ترافیک شدید در برخی محورهای ارتباطی ایلام - مهران
ترافیک شدید هم اکنون در مسیرهای منتهی به مرز مهران باعث شده شاهد اوج ازدحام خودروها باشیم، هم اکنون محور کارزان، محور ایلام-مهران در محدوده گلان و کنجانچم دارای ترافیک سنگین است، تلاش پلیس راه برای روان شدن این مسیر ادامه دارد.
با توجه به حجم بالای تردد خودروهای شخصی ظرفیت پارکینگ های بزرگ برکت و اربعین در اطراف شهر مهران در حال تکمیل شدن است.
مسیرهای منتهی به مرز مهران به خصوص مسیر ایلام - مهران دارای اوج ازدحام و شلوغی است، شهر مهران مملو از ماشین شده و خودروها حتی در کوچه پس کوچه های شهر هم پارک شده اند.

** پیاده روی زائران از مسیر پایانه برکت و پل زائر تا پایانه مرزی مهران
ازدحام بیش از حد جمعیت باعث شده است تا زائران مراجعه کننده به مرز بین المللی مهران مسیر پل زائر و پایانه مسافری برکت تا پایانه مرزی مهران (11 کیلومتر) را به صورت پیاده طی کنند.
با وجود اینکه اتوبوس هایی برای جابجایی زائران از این 2 مکان به پایانه مرزی مهران مستقر شده اما به علت سیل عظیم جمعیت و نبود امکان تردد اتوبوس ها، زائران پیاده این مسیر را برای رسیدن به پایانه مرزی طی کنند.

** خروج از پایانه مرزی روان است/ جلوگیری از تردد زائران بدون روادید به مرزها
بر اساس مشاهده خبرنگار ایرنا، خروج زائران کربلای معلی از پایانه مرزی مهران در ساعات روز و پایانی شب همچنان به صورت روان و عادی ادامه دارد.
هیچ زائری بدون دریافت ویزا از مرز مهران خارج نمی شود و کشورعراق نیز امسال بر این موضوع تاکید کرده و از ورود غیر قانونی زائران جلوگیری می کند.
زائران دارای گذرنامه که موفق به دریافت روادید شده اند بدون توقف در پایانه مهران در کمترین زمان مدارک آنها کنترل شده و راهی نجف اشرف و کربلای معلا می شوند.
نیروی انتظامی و هنگ مرزی مستقر در مرز مهران همچنان از خروج زائرانی که فاقد گذرنامه بوده و بدون روادید می باشند جلوگیری می کنند و تنها زائرانی را که دارای روادید کشور عراق می باشند اجازه ورود به پایانه مرزی مهران می دهد.
بسیاری از زائران کربلا که موفق به دریافت روادید نشده اند در موکب های مستقر در اطراف پایانه مرزی مهران استراحت می کنند.

** عبور اتباع بیگانه از مرز مهران امکان‌پذیر نیست/ راهنمایی زائران به مرز شلمچه
بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین اتباع سایر کشورها باید از طریق مرز شلمچه وارد عراق شوند.
روز گذشته چهار دستگاه اتوبوس زائر پاکستانی توسط ایست و بازرسی بخش کارزان در شهرستان چرداول به مرز شلمچه هدایت شدند، امروز چهارشنبه نیز ماموران انتظامی شهرستان دهلران در ایست و بازرسی سپتون تعداد 202 نفر اتباع خارجی و زائران بدون مجوز به داخل استان جلوگیری کرد.
در حال شهر مرزی مهران مملو از ماشین و جمعیت زائران اربعین حسینی است و ماموران ناجا در حال هدایت جمعیت به سمت پایانه مرزی مهران هستند.
به علت تراکم بالای زائران، نیروهای نیروی انتظامی از 5 کیلومتر مانده به پایانه مرزی، برای جلوگیری از ازدحام بیشتر، جمعیت حاضر را به صورت گروهی به سمت سالن مرزی برای کنترل گذرنامه و ویزا رهسپار می‌کنند.
موکبهای ایرانی نیز حال و هوای زیبایی به این پیاده‌ روی بخشیده‌اند و تعدادی از آنها چادرهای خود را در مرز برپا کرده‌انده و به زائران خدمات می ‌دهند.
گزارش: فرهاد فرامرزی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.