به گزارش ایرنا، در جریان همایش اربعین به عنوان رویداد برجسته جهان اسلام بیش از 2 میلیون نفر از سه مجرای عبور و مرور از کشور خارج می‌شوند و مسیری را با تنوع جمعیتی به گونه‌ای که در جهان بی مثال است راهپیمایی می کنند .
استان ایلام یکی از سه مجرای عبور و مرور زائران است که هر ساله میزبان خیل عظیمی از زائران کربلای معلی است و رعایت نظم و امنیت، خدمات رسانی در همه زمینه ها به زائران از اصولی که در این زمینه در اولویت کار مسئولان و مردم قرار دارد.
شهرستان ایوان نیز در 35 کیلومتری استان ایلام یکی از شهرهایی است که محل تردد هر ساله زائران اربعین حسینی است امسال نیز با توجه به بهره برداری تونل قلاجه و کاهش مسیر تردد زائران به محل اصلی عبور زائران کربلای معلا تبدیل شده و شاهد تردد بیشتر زائران اربعین حسینی از این مسیر هستیم.
عبدالرضا مهدیان روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تشکیل هفت کمیته زیر ساخت، امنیت و انتظامی، اسکان و تغذیه، بهداشت و درمان، مشارکت های مردمی، فرهنگی و تبلیغاتی، این شهرستان آماده خدمت رسانی به زائران کربلای معلاست.
وی افزود: تمام دستگاههای اجرایی ایوان ضمن فراهم کردن زمینه خدمت رسانی به زائران کربلا از جمله برپایی موکب در مسیر عبور زائران از ظرفیت مردم نیز استفاده می کنند.
مهدیان یادآور شد: با توجه به بهره برداری ازتونل قلاجه در آستانه اربعین شاهد حجم تردد زائران بیشتری از شهر ایوان خواهیم بود که با موافقت شورای ترافیک شهرستان این تونل پس از نصب علائم راهنمایی و رانندگی زیر بار ترافیک رفته است.
وی با بیان اینکه افتتاح این تونل تاثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش زمان دارد، یادآور شد: با بهره برداری از این تونل تردد بین استان های ایلام و کرمانشاه تسهیل شده و در ایام اربعین حسینی(ع) نقش مهمی در تفکیک ترافیک جاده های استان ایفا خواهد کرد.
مهدیان گفت: بیمارستان امام رضا (ع) و چهار درمانگاه با تجهیزات کامل و پزشک متخصص و عمومی برای خدمت رسانی به زائران آماده بوده ضمن اینکه اکیپ های ایستگاه سلامت نیز در مسیر عبور زوار و در محل برپایی موکب ها نیز آماده ارائه خدمات به زائران هستند.
وی یادآور شد: سال گذشته چهار موکب و پنج ایستگاه صلواتی در مسیر عبور زائران در شهرستان ایوان برپا شد که امسال تعداد موکب ها به 6 موکب افزایش یافته و در مسیر تردد زائران اربعین دایر و توسط هیات های مذهبی، خدمات رسانی به زائران انجام می شود.
وی با بیان اینکه امسال عبور زائران کربلا از مسیر ایوان افزایش یافته تاکید کرد: با نزدیک شدن به اربعین حسینی و با توجه به باز شدن تونل قلاجه در مسیر ایوان - ایلام عبور زائران کربلا که از استان های مختلف کشور راهی مرز مهران می شوند، افزایش می یابد.
معاون فرماندار ایوان افزود: سال گذشته360 هزار زائر از مسیر ایوان به عتبات عالیات عبور کرده اند که پیش بینی می شود این میزان امسال به 450 هزار نفر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار زائر در این شهرستان اسکان یافت، گفت: با توجه به اینکه ایوان در مسیر عبور زائران قرار دارد اسکان کمتر و بصورت اضطراری است و پیش بینی امسال برای اسکان در ایوان بیش از سه هزار نفر است.
مهدیان یادآور شد: در راستای اسکان زائران مساجد، مدارس، سالن های ورزشی، خوابگاه کمیته امداد امام (ره) ایستگاه های باز و حسینیه های شهرستان با نصب بنرهای راهنمایی آماده اسکان زائران هستند همچنین چهار پاسگاه انتظامی، 10 آمبولانس، سه ایستگاه سلامت، غرفه های فرهنگی و هنری در محل موکب ها و در مسیر زائران مستقر هستند.
مدیر جمعیت هلال احمر ایوان نیز در خصوص خدمات رسانی اربعین در این شهرستان گفت: هلال احمر این شهرستان به عنوان اصلی ترین ورودی زائران کربلای معلی به استان ایلام و مرز مهران آماده ارائه خدمات به زائران محرم و اربعین حسینی است.
رضا محمدی اظهار کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر ایوان 10 روز قبل از اربعین برای خدمت رسانی به زائران در ایستگاه های تعیین شده خود مستقر شده اند.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر وظیفه امداد و نجات زائران را برعهده دارد، افزود: در راستای اجرای طرح اربعین در شهرستان ایوان 2 پایگاه امدادی در مکان های تعیین شده مستقر و کار امداد رسانی به زائران اربعین را بر عهده دارند.
محمدی یادآور شد: پست امداد جاده ای ثابت قلاجه با یک نجاتگر از پرسنل هلال احمر ایوان و سه نجات گر داوطلب، یک آمبولانس امداد و یک دستگاه ست نجات مستقر هستند.
وی ادامه داد: پست امداد جاده ای موقت نیز در محور مواصلاتی ایوان – ایلام با سه امداد گر داوطلب و یک نجاتگر از پرسنل هلال احمر با یک دستگاه آمبولانس امداد در محل های مورد نظر و تعیین شده مستقر می شوند.
وی اضافه کرد: ایستگاه درمانی این اداره نیز با همکاری شبکه بهداشت این شهرستان با سه امداد گر داوطلب به زائران عتبات عالیات خدمات ارائه می دهند.
مدیر جمعیت هلال احمر ایوان گفت: پست امداد جاده ای مسیر ایلام – صالح آباد نیز تحت پوشش نجات گرهای ایوانی است و سه امدادگر نیز به شهرستان مهران برای امداد رسانی اعزام شده اند.
وی تاکید کرد: کارنامه درخشان این نهاد مردمی نشان می دهد هلال احمر هر جا نیاز است همه توان خود را برای ارائه خدمت بکار می گیرد.
مرز بین المللی مهران استان ایلام و پایانه مرزی مهران در 95 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام طی سال های اخیر به کانون اصلی و مهم تردد زوار سوگوار حسینی تبدیل شد و نزدیک 2 میلیون زائر عزادار حسینی اربعین سال گذشته برای شرکت در آیین های سوگواری و زیارت عتبات عالیات از راه مرز بین المللی مهران به کشور عراق سفر کردند و پیش بینی می شود، این رقم در محرم و اربعین امسال افزایش یابد.
شهرستان ایوان با جمعیت 55 هزار نفر در 35 کیلومتری استان ایلام قرار دارد.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.