مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام دراین خصوص گفت:در شش ماه گذشته بیش از 420 هزار زائر خارجی از طریق مرز بین المللی مهران به کشور عراق و عتبات عالیات این کشور سفر کرده اند.
نورالله دلخواه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت( نیمه نخست سال) یک میلیون و 53 هزار زائر از طریق مرز مهران به کشور عراق سفر کردند که از این میزان 633 هزار زائر ایرانی و مابقی مربوط به دیگر کشورها بوده است.
وی با بیان اینکه تنها در ایام محرم امسال بیش از 100 هزار زائر از طریق مرز مهران برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی تردد کرده اند، افزود: بیشتر این زائران برای نخستین بار (زائر اولی) به عراق و زیارت بارگاه مطهر ائمه اطهار (ع) مشرف شدند و برای سفر به این اماکن مقدس مرز رسمی و بین المللی مهران را انتخاب کرده اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام از افزایش 10 درصدی میزان تردد زائران در مدت یاد شده(6 ماهه اول سال) نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در این مدت یک هزار و 273 دستگاه اتوبوس و 2 هزار و 317 دستگاه خودرو از طریق پایانه مرزی مهران به خارج و داخل کشور تردد داشته است.
دلخواه با اشاره به اینکه اجازه تردد بدون ویزا و گذرنامه به زائران داده نمی شود، گفت: یکی از مهمترین موارد تاکید دولت عراق برای تردد زوار، داشتن گذرنامه و ویزا است.
وی اضافه کرد: زائران با در دست داشتن این مدارک به مرز مهران مراجعه کنند چرا که در غیر این صورت از خروج آنها به کشور عراق جلوگیری می شود.
به گزارش ایرنا، استان ایلام با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم بعث صدام و در همان سال های آغازین گشایش راه زیارت به عنوان مسیر و معبر زیارتی در مرکز توجه و انتخاب مسیر زائران کشورهای مختلف عتبات عالیات ایران و عراق قرار گرفت که این انتخاب درسالیان اخیر به عنوان یک سنت همواره تکرار شده است.
امنیت بالا و نزدیکی به شهرها و مکان های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم ترین عوامل استقبال و انتخاب استان ایلام و مهران به عنوان گذرگاه زائران عتبات عالیات عراق و ایران است.
افزون بر تردد مستمر روزانه به طور متوسط شش هزار زائر ، در ایام اربعین حسینی نزدیک به 2 میلیون نفر برای حضور در کربلای معلی از مرز رسمی و بین المللی مهران راهی عراق می شوند.
انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زائران سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران به حدود 2.5 میلیون نفر برسد.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.