به گزارش ایرنا، همه ساله در عصر روز تاسوعا بر اساس سنتی قدیمی و کهن بانوان ایلامی اقدام به سنت تکیه و مسجد گردی می کنند.
در این سنت که به یادگار مانده از روزگاران گذشته است زنان و دختران ایلام با پوشش های مشکی پوش که نشان از عزاداری و سوگوار بودن آنها دارد به مساجد، تکایا و حسینه های سطح می روند.
عصر روز تاسوعا تا پاسی از شب ادامه دارد بانوان با حضور در این اماکن مقدس عبادی اقدام به اقامه عزا در سوگ ماتم عظمای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای مظلوم کربلا می کنند.
در این رسم کهن بانوان با توزیع انواع نذورات، روشن کردن شمع، دود کردن اسپند، خواندن نماز، قرآن، زیارت عاشورا و ادعیه و مالیدن خاک بر سر و شانه ارادت خود را به شهدای کربلا و خاندان رسالت ابراز می دارند.
در عصر تاسوعا همه کوچه و خیابان و معابر محل تردد بانوان بانوان عزاداری است که به مساجد، تکایا و حسینه.های سطح شهر می روند و در طول مسیر ایستگاه های صلواتی با خوراکی هایی چون شربت، چای، شیرینی، خرما، حلیم، شله زرد، آش رشته و ... از آنها پذیرایی می کنند.
در این میان حضور کودکان و نونهالانی خردسال و کم سن با لباس های مشکی به نشانه عزا به این محافل جلوه ای خاص بخشیده است و این کودکان از همین طفولیت مشق محبت به اهل بیت (ع) و شهدای کربلا را از مادران عفیف و پاکدامن خود می آموزند.
خبرنگار: زهرا موسوی** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.