مرتضی دارایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از این دستورالعمل رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ، افزایش تولید و اشتغال به منظور ارتقای بهره وری انرژی، کاهش شدت مصرف، افزایش رقابت پذیری، توسعه صادرات و انتقال فناوری است.
وی افزود: وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این راستا دستور العمل بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی را جهت اجرا به استانداران و رؤسای کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها ابلاغ کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با اشاره به تخصیص 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سراسر کشور برای تحقق این امر تاکید کرد: سقف تسهیلات قابل تخصیص به هر یک از واحدهای تولیدی واجد شرایط، بر اساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی، برای بنگاه های کوچک 10 میلیارد ریال، بنگاه های متوسط 60 میلیارد ریال و بنگاه های بزرگ 150 میلیارد ریال تعیین می شود.
دارایی با بیان اینکه نرخ سود مورد عمل تسهیلات موضوع در این دستورالعمل، بر اساس نرخ عقود مشارکتی مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود، یادآور شد: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، حداکثر چهار سال، شامل دوره تنفس و حداکثر یکسال برای دوره اجرا تعیین می شود و بازپرداخت، از پنج سال تجاوز نخواهد کرد.
وی شناسایی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی برای تسهیل تصمیم گیری در کمیته بررسی و کارگروه، همکاری با کمیته بررسی و پیگیری معرفی به بانک ها، پیگیری رفع ابهامات و مشکلات در مراحل تصویب طرح در بانک های عامل، نظارت بر فرآیند بازسازی و نوسازی بنگاه ها و دسترسی به اهداف تعیین شده پس از پرداخت تسهیلات را از مهم ترین وظایف شرکت شهرک های صنعتی در خصوص این دستور العمل برشمرد.
به گزارش ایرنا، 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 183 واحد معادل 33 درصد از آنها اکنون نیمه فعال و تعطیل است.
30 واحد نیمه فعال و 86 واحد تعطیل با مجموع 116 واحد صنعتی در این استان با سرمایه گذاری یک هزار و 302 میلیارد ریال قابلیت احیا و فعال سازی دوباره برای بازگشت به چرخه کار و تولید دارد.
مهمترین مشکلات و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه است.
خبرنگار: لیلی خاکی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.