یدالله کسایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دادگاه تجدید نظر استان ایلام شامل هفت شعبه فعال است و شعبه هشتم آن نیز به تازگی راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: سال گذشته در مجموع هشت هزار و 213 پرونده به دادگاه های تجدید نظر استان وارد شد که با تلاش قضات و کارکنان شعب مختلف، هفت هزار و 415 پرونده رسیدگی و سپس مختومه شدند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام به فعالیت های این معاونت در سال گذشته در راستای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و یادآور شد: پیشگیری از وقوع جرائم بسیار پیچیده، زمان بر و حساس است و همین عوامل باعث می شود اقدامات پیشگیرانه چندان ملموس نباشد.
به گفته وی، تجربه نشان داده این فعالیت ها اگر چه دیربازده است ولی در بلند مدت اثر بخشی و نتایج بهتری به دنبال داشته بطوری که کارشناسان همواره پیشگیری را مقدم بر درمان می دانند.
کسایی تاکید کرد: معاونت پیشگیری دادگستری ایلام برنامه های خود را در حوزه های فرهنگی، اطلاع رسانی، جذب مشارکت های مدنی و مردمی، پیشگیری های حقوقی و قضایی، پیشگیری های وضعی و امنیتی و مطالعات پژوهشی تقسیم بندی و اجرایی کرده است.
وی برگزاری پنج کارگاه مهارت رشد مدار، پنج دوره پیشگیری رشد مدار ویژه فرهنگیان، سه کارگاه آموزش های پیش از ازدواج برای دانشجویان، سه دوره مدیریت مهارت و دانش رفتار (امید) ویژه مرتکبین جرائم تعزیری و سه کارگاه آموزشی برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی برای اصحاب هنر و فعالان رسانه ای را از جمله برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام در سال 95 اعلام کرد.
معاون دادگستری استان ایلام مهمترین برنامه های این معاونت در بخش مشارکت های مردمی و مدنی را برگزاری 2 کارگاه آموزشی پیشگیری از وقوع جرائم مواد مخدر و روانگردان ها برای طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران، یک کارگاه پیشگیری از جرائم مرتبط با ضرب و جرح عمدی برای ائمه جماعات برشمرد.
کسایی گفت: در حوزه قضایی و حقوقی نیز راه اندازی موسسه های داوری، درج پیام پیشگیری در اوراق قضایی، ارتقای رسیدگی تخصصی و شتاب بخشی در اجرای احکام مرتبط با سرقت مستوجب تعزیر، طراحی و پیگیری اجرایی 2 دوره آموزشی و علمی با رویکرد کاهش جمعیت کیفری مبتنی بر تاسیسات قانونی جدید و اجرای طرح کاهش جمعیت کیفری با رویکرد اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر بومی سازی مجازات های جایگزین حبس در دستور کار بوده است.
وی همچنین از راه اندازی دفاتر خدمات قضایی در تمامی شهرستان های استان تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود: کاهش مراجعه حضوری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، جلوگیری از اتلاف وقت مراجعه کنندگان و شتاب بخشی در روند اجرایی پرونده ها از مهمترین مزایای تشکیل و گسترش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.
به گفته وی، این مراکز به عنوان بازوی دستگاه قضایی می تواند در سر و سامان دادن به پرونده های ورودی بویژه در بخش دعاوی حقوقی کمک کار قضات و کارکنان محاکم بوده و مردم نیز شاهد سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها باشند.
کسایی یادآور شد: مردم در هر جای کشور می‌ توانند از طریق درگاه الکترونیکی تعریف شده، دادخواست خود را ثبت و برای تکمیل پرونده به یکی از شعب این دفاتر الکترونیک مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: با راه اندازی این سیستم دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دادگستری نیست و مردم می توانند به صورت آنلاین از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.