به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید عصر چهارشنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان اظهار کرد: برخی افراد با دور زدن قانون اقدام به وارد کردن کالاهای قاچاق به کشور می کنند و سودهای هنگفتی نیز نصیب آنان می شود که باید روزنه های فعالیت این افراد مسدود شود.
وی با بیان اینکه موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز بطور جدی مطرح شد، افزود: موفقیت دولت یازدهم در کاهش میزان ارزش کالاهای قاچاق از 25 به 13 میلیارد دلار نشان از عزم جدی دولتمردان تدبیر و امید برای مقابله با این مساله است.
مروارید بر لزوم برخورد جدی و قاطعانه با افراد و گروه های سازمان یافته در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از افراد در مرزهای کشور به شکل کوله بری اقدام به جابجایی کالا می کنند که قریب به اتفاق این افراد جزو گروه های ضعیف و کم درآمد جامعه هستند که برای تامین معیشت خود اقدام به این عمل می کنند و نباید در برخورد با آنان سخت گیری زیادی کرد و تا حد امکان شرایط را برای فعالیت آنها فراهم کرد البته نباید در برخورد با قاچاقچیان کلان اغماضی صورت گیرد.
استاندار ایلام یادآور شد: تاثیر بسیار مخرب مساله قاچاق کالا بر اقتصاد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و باید هماهنگی کاملی میان ارگان های مسئول در این زمینه وجود داشته باشد.
مروارید تاکید کرد: مبارزه قاطع با وارد کنندگان سلاح و مشروبات الکلی باید در راس برنامه های اعضای ستاد باشد ضمن اینکه افرادی که در زمینه وارد کردن کالاهای بهداشتی و درمانی قاچاق فعالیت می کنند نیز باید بطور جدی رصد شوند.
وی گفت: این کالاها با سلامت مردم ارتباط دارند و هرگونه کوتاهی در برخورد با قاچاق این نوع کالاها اثرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت بنابراین برخورد با تمام افراد دخیل از قاچاقچیان کلان، ریز و درشت و همچنین توزیع کنندگان این حوزه در دستور کار باشد.
مروارید نظارت دقیق و مستمر مسئولان برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق از مبدا را خواستار شد و افزود: استقرار دستگاه های ایکس ری در مبادی مرزی برای جلوگیری از ورود این کالاها اهمیت بالایی دارد و نباید تنها به برخورد با تعدادی دست فروش بسنده کرد.
استاندار ایلام با اشاره به جمع آوری مقادیر بسیار زیادی کالای قاچاق در طول سال در این استان یادآور شد: کالاهایی که ارزش سرمایه ای داشته و امکان صادرات آنها وجود دارد باید مورد استفاده قرار گیرند و به نظر می رسد معدوم سازی اینگونه کالاها راهکار مناسبی نباشد.
معاون سیاسی، امتیتی استاندار ایلام نیز در این جلسه گفت: قاچاقچیان بزرگترین ضربه را بر اقتصاد ملی وارد می کنند.
حسین کلانتری افزود: عزم دولت تدبیر و امید در مقابله با کالای قاچاق جدی است ضمن اینکه سفارش های موکد رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید و اشتغال در راستای اهداف کلان اقتصاد مقاومتی است.
وی تاکید کرد: استان ایلام با وجود داشتن 430 کیلومتر مرز با کشور عراق مشکل چندانی در زمینه ورود کالاهای قاچاق ندارد که این موفقیت ناشی از هماهنگی بسیار خوب دستگاه های عضو ستاد در استان است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام نیز در این نشست اضافه کرد: ایلام بارانداز کالاهای قاچاق نیست ضمن اینکه در برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز بسیار جدی هستیم و بدون تعارف و اغماص با خاطیان برخورد می کنیم.
نعمت الله بیرانوند ادامه داد: آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است لزوم مقابله با وارد کنندگان این کالاها از مبدا است یگان انتظامی امسال در محل تعزیرات حکومتی استان مستقر شد تا رسیدگی به پرونده های دریافتی با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی افزود: استقرار نمایندگی گمرک در مرکز استان می تواند در برخورد با مقوله قاچاق کالا مثمرثمر باشد چرا که برخی اوقات پاسخ استعلامات تعزیرات حکومتی به تاخیر می افتد و پرونده شامل اطاله می شود ضمن اینکه رسیدگی دیرهنگام اثر بازدارندگی جرائم را از بین می برد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام اظهار کرد: استقرار گمرک در ایلام همچنین در تعیین تکلیف اموال کشف شده اثر مثبتی دارد.
بیرانوند با انتقاد از عملکرد بازرسان اصناف استان گفت: با وجود مشاهده تخلفات متعدد در بازار ولی پرونده های بسیار کمی از سوی این بازرسان در اختیار تعزیرات حکومتی قرار می گیرد که جای سوال دارد و نشان دهنده عدم کارآیی بازرسان است.
رئیس پلیس آگاهی استان ایلام نیز در این نشست گفت: سال گذشته 6 هزار عدد قوطی مشروبات الکلی در استان کشف شد که این مقدار در سال ماقبل 9 هزار عدد بوده است ضمن اینکه در بخش کشف سلاح غیر مجاز پارسال 367 مورد شناسایی شد که این تعداد در سال 94 بیش از 355 مورد بوده است.
سرهنگ علی مهری افزود: سال گذشته هشت هزار مورد اقلام ضد فرهنگی در استان کشف شد که این مقدار در سال ماقبل 27 هزار مورد بوده است.
وی ادامه داد: میزان کشفیات بخش دارو در استان سال گذشته 17 هزار قلم بود که در مقایسه با 12 هزار مورد سال 94 رشد یافته است، پارسال هشت هزار مورد لوازم خانگی قاچاق در استان کشف شد در حالیکه این تعداد در سال 94 بیش از سه هزار مورد بوده است.
رئیس پلیس آگاهی ایلام میزان کشفیات پارچه قاچاق را در استان سال گذشته پنج هزار متر اعلام کرد در حالیکه این مقدار در سال ماقبل 540 متر بوده است، در بخش قاچاق سیگار پارسال 2 میلیون نخ سیگار در استان کشف شد که این مقدار سال 94 بیش از یک میلیون نخ بوده است.
سرهنگ مهری همچنین به میزان کشفیات آثار باستانی در حوزه میراث فرهنگی در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته 500 قلم از این آثار در استان شناساسی و کشف شد که در مقایسه با 34 قلم سال 94 از رشد چشمگیری برخوردار است.
وی مجموع پرونده های رسیدگی شده در حوزه قاچاق کالا و ارز را در استان سال گذشته یک هزار و 404 مورد برشمرد در حالیکه این تعداد در سال ماقبل یک هزار و 94 پرونده بوده است.
رئیس پلیس آگاهی ایلام ارزش ریالی کالاهای کشف شده در 2 ماه ابتدایی سال جاری را 26 میلیارد ریال اعلام کرد در حالیکه ارزش کالاهای کشف شده در مدت مشابه سال 94 حدود 10 میلیارد ریال بوده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.