به گزارش ایرنا، پرویز شریفی روز شنبه در نشست پدافند غیر عامل زیستی با موضوع پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در استان ایلام اظهار کرد: جلوگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان ایلام که در برخی از استان های کشور آثار آن مشاهده شده نیازمند پیشگیری و آموزش به عموم اقشار جامعه به ویژه کسانی است که با دام و گوشت ارتباط مستقیم دارند.
وی افزود: یکی از موارد نگرانی در استان ایلام وجود محل های نگهداری و کشتار غیر مجاز دام است که ذبح دام در این اماکن با توجه به غیر قانونی بودن و عدم نظارت و تایید دامپزشکی استان از لحاظ انتشار بیماری و آلودگی زیست محیطی موجب نگرانی است.
شریفی یادآور شد: برای مقابله با فعالیت این کشتارگاه های غیر مجاز که در حاشیه شهرها قرار دارند باید دستگاه های ذیربط چون دادستانی، نیروی انتظامی، محیط زیست، دامپزشکی و ... اقدام های جدی را در دستور کار خود داشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از موضوع های مهم در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان نظارت گسترده و جدی در مبادی خروجی و ورودی و گلوگاه های استان برای جلوگیری از ورود دام های غیر مجاز و فاقد برگه تایید سلامت و مجوز تردد از دامپزشکی به داخل استان است.
وی تاکید کرد: تا پایان زمان فعالیت کنه ناقل بیماری تب کریمه کنگو دستگاه های مرتبط با این بیماری با ایجاد یک کارگروه به طور مداوم وضعیت بیماری، راه های کنترل، تعداد افراد مبتلا به بیماری، عوامل شیوع و سرایت بیماری را رصد، نظارت، پایش و گزارش کنند.
وی افزود: یکی از مهترین راه های مقابله با بیماری تب کریمه کنگو آموزش مردم اعم از مصرف کنندگان، قصابان، نیروهای شاغل در کشتارگاه ها، دامداران و همه کسانی است که با دام زنده، لاشه دام مرتبط هستند و نیز مردم باید از خرید گوشت از کشتارگاه های غیرمجاز اجتناب کنند.

** فعالیت کشتارگاه های غیر مجاز استان جدی گرفته شود
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام هم گفت: کشتار دام به صورت غیر مجاز در سراسر استان در حال گسترش است که بی توجهی یا سهل انگاری در این امر موجب بروز بیماری های قابل سرایتی چون تب کریمه کنگو در استان می شود.
دکتر مجدی خادمی افزود: باید با فعالیت این کشتارگاه ها برای حفظ سلامت محیط و مردم جلوگیری و با افراد مخالف برخورد قاطعانه صورت گیرد یا با ساماندهی آنها را به سمت استفاده از کشتارگاه های رسمی و دارای مجوز سوق داد.
از راه های مهم جلوگیری از شیوع این بیماری در استان ایلام سم پاشی جایگاه دام در دامداری های سنتی و صنعتی است که تا کنون یک هزار و 400 لیتر سم در بین دامداران توزیع شده و برای تکمیل فرایند سم پاشی در استان به 15 هزار لیتر سم نیاز است.
وی اظهار کرد: کشتارگاه های استان ایلام نیاز به نصب تجهیزاتی چون پیش سردکن هستند و نیز در شهرستان های فاقد کشتارگاه باید کشتارگاه های مجهز به پیش سرد کن احداث شود ونیز همه نیروهای شاغل در کشتارگاه ها و نیز بازرسان و قصابان مجهز به دستکش، کلاه، ماسک، عینک و چکمه باشند.
وی یکی دیگر از نیاز های استان را ماشین های حمل گوشت ذکر کرد که در استان ایلام تعداد این خودروها کافی نیست و همچنین ماشین های حمل دام زنده یا لاشه باید دارای مجوز از سوی اداره کل دامپزشکی استان ایلام باشند.
خادمی گفت: قصابان نیز به مدت 24 ساعت باید ملزم به نگهداری گوشت در یخچال های خود قبل از فروش و عرضه به مشتری باشند تا سلامت گوشت برای مصرف کننده تامین شود و در صورت مقاومت قصابان از این موضوع از طریق دستگاه های ذیربط چون تعزیرات و دادستانی با واحد متخلف برخورد شود.
به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور منتشر شده ضمن اینکه یک مورد مرگ بخاطر ابتلا به این بیماری نیز تایید شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** اتنتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.