به گزارش ایرنا، سیاووش شمسی پور روز پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت ساماندهی باغستان سنتی قزوین که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: آزادراه ها اکوسیستم های طبیعی را جزیره ای کرده اند و این در حالی است که باید علاوه بر اجرای پروژه های عمرانی مسائل زیست محیطی را نیز باید رعایت کرد.
وی اظهار کرد: با احداث آزادراه ها باید پل های زیر گذر و رو گذر احداث شود تا آسیب جدی به گونه های جانوری و حیات وحش استان وارد نشود.
شمسی پور گفت: با تدابیر اندیشیده شده در دولت تدبیر و امید 2 منطقه شکار و تیر انداری ممنوع الموت و طارم سفلی به منطقه حفاظت شده تبدیل شده اند و در حال حاضر مساحت مناطق حفاظت شده استان به هشت درصد ارتقا یافته است.
وی یادآور شد: سطح منطقه حفاظت شده باشگل 25 هزار هکتار و الموت و طارم سفلی 120 هزار هکتار است که کمک شایانی در جهت حفظ گونه های جانوری و گیاهی در استان می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه به تغییر سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین از مازوت به گاز اشاره کرد و گفت: در گذشته 50 درصد مصرف سوخت این نیروگاه مازوت بود که در حال حاضر این میزان در دولت یازدهم بسیار کاهش یافته و به کمتر از 15 درصد رسیده است.
شمسی پور با اشاره به فعال سازی نرم افزار پایش زیست محیطی قزوین،گفت: در سال گذشته با استفاده از این نرم افزار پایش یک هزار واحد تولیدی از سه هزار واحد در استان انجام شد که 55 واحد صنعتی اخطار زیست محیطی دریافت کردند که در صورت رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی به دادگاه معرفی می شوند.
وی در ادامه انجام مطالعات طرح SOE (مطالعات زیست محیطی) ، انتخاب سه گروه برتر در طرح استارت آپ، کشف 70 اسلحه غیر مجاز، ضبط 51 مورد چرای غیر مجاز دام،177 مورد شکار و صید غیر مجاز و دستگیری 145متخلف را از جمله اقدام های این اداره کل در سال گذشته یاد کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، کمبود اعتبارات و نیروی حفاظتی و محیط بانان و کم شدن سرمایه در جهت تنوع ژنتیک و مطالعه در این زمینه را از جمله نیازهای محیط زیست استان دانست.
شمسی پور همچنین گفت: برای احیای دریاچه اوان در سال گذشته 10 میلیارد ریال هزینه شد که شامل لایروبی، لوله گذاری شده و برای منطقه حفاظت شده باشگل نیز 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی یادآور شد: در حوزه پسماند زباله ها نیز 15 شهر و 120 روستا به صورت متمرکز به سایت دفن پسماند محمدآباد منتقل می شود و زباله های بیمارستانی نیز ساماندهی شده است.
شمسی پور در پایان به اجرای طرح جامع آلودگی شهر قزوین اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح وظائف 16 دستگاه اجرایی مشخص شده که می تواند به سالم سازی محیط زیست کمک موثری کند.
استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و دو منطقه حفاظت شده در منطقه الموت و طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع می باشد.
همچنین دشت الله آباد، فتح آباد بوئین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه در استان قزوین قابلیت تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.