در این یادداشت آمده است: انتخابات تجلی حضور مردم در سرنوشت خویش و از مهمترین جلوه های مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
برگزاری ده ها انتخابات به تعداد سال هایی که از عمر با برکت نظام گذشته و حضور مردم در این عرصه مهم و سرنوشت ساز، بیانگر عزم جدی مردم در تعیین سرنوشت خویش و اجرایی شدن بند بند قانون اساسی در واگذاری این حق قانونی به مردم در مدیریت کشور و حضور غیرمستقیم در اداره ارکان اجرایی و نظارتی آن است.
بدون شک افزایش قوام و دوام نظام و حفظ اقتدار آن در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی و همچنین تایید مقبولیت و مشروعیت آن بدون واسطه به میزان حضور مردم در انتخابات مختلف و مشارکت آنان در پای صندوق های رای وابسته است.
به همان اندازه مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد به همان اندازه می تواند در افزایش قدرت چانه زنی نظام در بده بستان های رایج در عرصه های بین المللی و اعتبار آن در مجامع بی المللی موثر واقع شود.
به همین خاطر است که همواره مقام معظم رهبری در سخنان شان به میزان افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای تاکید ورزیده و حتی مخالفین را برای حضور در این عرصه سرنوشت ساز ترغیب نمودند.
ایشان فرموده اند: «حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می‌کند، اینکه ما تکیه می‌کنیم، تاکید می‌کنیم، اصرار می‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلا گفته‌ام که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند»
یکی از مهمترین راه ها در کشور که هم می تواند مکمل مردم سالاری محسوب و هم باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود، زنده بودن روح تحزب و فعالیت احزاب و دسته جات مختلف سیاسی در کشور است.
بدون تعارف باید عرض کنم، اگر فعالیت احزاب قانونی و طیف های مختلف سیاسی در کشور نبود، شاید تحقق این اصل مهم قانونی تاکنون با مشکلاتی مواجه شده بود.
باید بپذیریم در سال های اخیر بخش مهمی از رقابت شکل گرفته انتخابات که منجر به داغ شدن تنور انتخابات و متعاقب آن تحقق خواسته رهبری در راستای افزایش مشارکت مردم در عرصه شده است، همین فعالیت رایج حزبی ناشی از حضور دو طیف مهم و اصلی کشور یعنی 'اصلاح طلبان و اصولگرایان' بوده است.
از این رو باید به نقش این دو در تحقق امنیت، اقتدار و استحکام نظام معترف و جایگاه آنان را در تداوم چهار دهه ای نظام به درستی و عینی پذیرفت.
از سویی باید پذیرفت براساس قانون اساسی فعالیت احزاب قانونی در کشور حقی قانونی و پذیرفته شده و چشم بستن بر فعالیت قانونی یک طیف سیاسی مجاز که در چارچوب قانون می توانند به فعالیت موثر سیاسی خود بپردازند جفا در حق نیمی از مردم و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شود.
انصافا به همان اندازه که یک جریان می تواند از منابع و امکانات و فضای کشور در زمینه انتخابات بهره مند باشد این فضا و شرایط نیز باید برای فعالیت این طیف در جای جای کشور مهیا شود اگر واقعا بخواهیم قدردان کسانی که در طول سالیان اخیر در افزایش مشارکت مردم نق داشته اند، باشیم، چشم بستن بر نقش این طیف در تحقق این مهم به دور از انصاف و وجدان است (اما در این راه نباید فراموش کرد که همگی باید در فعالیت هایشان، قانون اساسی و خطوط قرمز نظام را فراموش نکنند)
به همان اندازه یک طیف سیاسی برگردن کشور حق دارد، طیف رقیب نیز از این حق برخودار است، در هیچ جای قانون نگفته است که تبلیغات انتخاباتی برای یک طیف مباح و بر طیف دیگر حرام مطلق است! قانون برای همه یکسان است و به همان اندازه نیز احترام و الزام به رعایت قانون برای همه بطور یکسان لازم و ضروری است.
چند شب گذشته که برای پوشش خبری میتینگ انتخاباتی در یکی از ستادهای انتخاباتی حضور یافتم، موضوعی فکرم را درگیر خود کرد و سبب شد تا برای نوشتن این مطلب دست به قلم شوم.
در ابتدای حضور میهمان برنامه در محل سخنرانی برق محل قطع و پس از لحظاتی مجددا وصل شد، پس از آنکه سخنران در جایگاه قرار گرفت، مجددا برق قطع و سخنرانی در پرتو نور گوشی های موبایل تداوم یافت و تا پایان برنامه وضع براین منوال بود!
هر چند که اگر چنانچه عمدی در این موضوع بوده باشد، قطعا مورد تایید هیچکدام از بزرگان سیاسی هر دو طیف سیاسی استان قرار نمی گیرد اما باید بپذیریم در طول چند دهه اخیر خودسری به عنوان امری مذموم شناخته شده و هرگاه افراد خود سر با دور زدن قانون سعی در تحمیل خواسته های حزبی و سیاسی خود بر مردم را داشته اند هزینه های زیادی به کشور و نظام تحمیل کرده و مسیر را برای بی قانونی و هرج و مرج در کشور باز گذاشته اند.
که این موضوع باید به طور جد در دستور کار مسئولان ذیربط و اتاق های فکر جناح ها قرار گرفته و با طرد افراد خود سر، راه را بر بی قانونی و تضییع حقوق شهروندی بگیرند که صواب و صلاح در این است.
موضوع مهمتر اینکه در جریان اتفاق، باید اعتراف کنم که افراد حاضر در جلسه و مدیران ستاد، بدون کوچکترین بحث یا اخمی از کنار این موضوع بزرگ منشانه عبور کردند تا این رسانه به عنوان رسانه ای مردمی و مستقل بر آن شود تا با پرداختن به این موضوع، ضمن توجه به رسالت خبری در ترویج رفتارهای قانونی، تلنگری به مدیران و مسئولان ستادها و طیف های سیاسی در افزایش مراقبت ها و پیشگیری از بروز رفتارهای هنجارشکنانه و فرا قانونی در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت ساز کشور باشد.
لازم است طیف های سیاسی کشور در کنار کارهای سیاسی و تبلیغاتی خود، با ممارست، قدری هم تحمل پذیری و همزیستی کنار منتقدین و مخالفان فکری خود را بیاموزند، زیرا راه درست و اصولی رسیدن به دمکراسی و تحقق مردم سالاری دینی، فعالیت موثر و رقابت سازنده با دیگر طیف های سیاسی قانونی کشور و پذیرش رسمی آنان در سپهر سیاسی کشور است.
بی شک ترویج هر گونه طرز تفکری غیر از این، منجر به شکل گیری تفکرات توتالیتری در کشور می شود که قطعا استحاله مردم و کشور را در پی خواهد داشت.
منبع: سایت خبری تابناک ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.