دکتر نورالدین رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماری های خاص قرار می‌گیرد و درمان این بیماری‌ها به عنوان درمان‌های صعب العلاج به حساب می آید و عوارض بیماری تا پایان عمر همراه بیمار است.
وی افزود: بسیاری از این بیماری ها قابل درمان نبوده و منجر به ناتوانی، اختلال عملکرد فرد و حتی تهدید کننده زندگی این افراد می شود که باید نگاه ویژه ای به روش های نوین در تشخیص، کنترل، درمان و بیماریابی برای کاهش بار این بیماری ها داشت.
دکتر رحیمی یادآور شد: ناآگاهی افراد مبتلا و خانواده های آنان منجر به بروز چالش هایی مانند تاخیر در تشخیص و عدم استفاده از خدمات می شود بنابراین با توجه به مسائل موجود، اهمیت پژوهش در زمینه شناخت اولیه بیماری و همچنین پیشگیری و درمان، بیماری های مزمن را پررنگ تر می کند.
وی تاکید کرد: نامگذاری روز 18 اردیبهشت به عنوان روز بیماری های خاص و صعب العلاج، می تواند منجر به افزایش آگاهی در سطح جامعه و همچنین توجه بیشتر مسئولان به این بیماران شود.
مدیرکل بیمه سلامت ایرانیان ایلام گفت: بیمه سلامت ضمن ارج نهادن این روز، تلاش می کند که فعالیت های پژوهشی خود را در زمینه تشخیص و درمان این بیماری ها گسترش دهد تا از این راه بتواند خدمتی به افراد مبتلا انجام داده باشد.
دکتر رحیمی اضافه کرد: برای پیشگیری از ازدیاد بیماران خاص و نیز برای کمک به این بیماران باید از ازدواج‌های فامیلی پرهیز کرد.
به گفته وی، توجه به آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری، غربالگری به موقع نوزادان، بیمه رایگان بیماری‌های‌ خاص شامل تمامی مراحل درمانی و دارویی، افزایش تعداد کلینیک های درمانی بیماری‌های‌ خاص، افزایش تعداد واحدهای مددکاری در سراسر کشور و تحت پوشش قرار دادن کامل تمام بیماران خاص از دیگر راه های کمک به کاهش این بیماری ها است.
به گزارش ایرنا، به منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های صعب العلاج، 18 اردیبهشت به عنوان روز بیماری های خاص و صعب العلاج نامگذاری شده است، به همین مناسبت مدیر کل بیمه سلامت ایرانیان همراه جمعی از مسئولان این اداره کل، از بیماران خاص بستری در مراکز درمانی استان عیادت کرد.
در استان ایلام 367 هزار و 302 نفر زیر پوشش بیمه سلامت ایرانیان در قالب صندوق سلامت، کارکنان دولت، روستاییان و عشایر و سایر اقشار قرار دارند ضمن اینکه 307 بیمار خاص نیز تحت پوشش این بیمه هستند.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7180/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.