احسان یارمحمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 19 دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
وی از کاهش روند افت منابع زیرزمینی دشت های ممنوعه استان خبر داد و افزود: سفره های زیرزمینی آب استان بخاطر برداشت های بی رویه سالانه با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام تاکید کرد: با توجه به بارندگی های 2 سال اخیر و با برنامه های صرفه جویی و اجرای شبکه های تحت فشار، تغذیه آبخوان ها، طرح های تغذیه مصنوعی، جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز نسبت به جبران افت منابع آب زیرزمینی اقدام های مناسبی انجام شده است.
یارمحمدی یادآور شد: نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکار برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب است.
وی از شناسایی 112 حلقه چاه غیرمجاز در سال 94 خبر داد و یادآور شد: 63 حلقه از این تعداد پس از ارجاع به دستگاه قضایی مسدود شدند.
به گزارش ایرنا، یک هزار و 780 حلقه چاه آب در سطح استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 552 چاه (شرب، صنعت و کشاورزی) برقی هستند.
66 درصد منابع آبی استان زیرزمینی و مابقی آب های سطحی است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.