در این یادداشت آمده است: صرفنظر از اینکه طبیعت گردی و استفاده از مواهب خدادادی طبیعت حق هر انسان است اما متاسفانه باید بگوییم بیشترین ضربه به پیکره طبیعت ،مراتع و جنگل های استان در این ایام رقم می خورد.
استان ایلام یکی از استانهای زیبابا طبیعتی دلنشین در حوزه استانهای زاگرس نشین است ، طبیعت بکر با تلفیقی از جنگلهای زیبای بلوط ،رودخانه های پرآب ،مراتع ودشتهای زیبا و سرسبز ،این روزها زیبایی منحصر به فردی به نقاط مختلف استان ارزانی داشته، بنحویکه درتعطیلات سال جدید ،ایلام را به یکی از مقصدهای گردشگری وایرانگردی مبدل کرد.
همت متولیان و همیاری مردم بمنظور صیانت از این داشته ارزشمند ،برنامه ریزی برای بهبود زیرساختها وفراهم آوردن شرایطی برای معرفی بیشتر و همچنین ترغیب گردشگران برای حضور دراستان در سایر فصول سال، در کنار گردشگری دفاع مقدس ،تاریخ غنی این سرزمین و فرصت قرار گرفتن آن در مسیر عتبات عالیات ،می تواند این استان را در زمره مناطق تفریحی و گردشگر پذیر قرار دهد.
طبیعت زیبا و دلنشین مناطق جنگلی استان در صورتی می تواند همراهی ارزشمند به منظور تبدیل شدن استان به قطب گردشگری کشور ومتنعم شدن مردم این دیار از ثمرات صنعت توریسم به حساب آید که مردم استان همچون مادری دلسوز برای وجب به وجب این طبیعت و جنگلهای آن دل سوزانده واز آن در مقابل عوامل مخرب طبیعی وانسانی صیانت وحفاظت نمایند.
تفریح وتفرج در دامن طبیعت و استفاده از فضای جنگلی استان برای گذراندن ایام تعطیلات خصوصا بهار وتابستان ،با زندگی مردمان این استان عجین شده است و هرگاه کوچکترین فرصتی به آنان دست بدهد ،عمق جنگل های زیبای استان را بعنوان بهترین مامن برای گذران ایام برگزیده و بهترین خاطرات زندگی خویش را درکنار درختان بلوط رقم می زنند.
حال شما تصور کنید بی مبالاتی وسهل انگاری ما که بییشترین اوقات تفریح وتفرجمان را درکنار این درختان زیبا سپری می نماییم ،باعث شود تا رفته رفته این داشته ازشمند از مردم استان گرفته شود وبهترین فرصتها بمنظور توسعه صنعت توریسم وطبیعت گردی به دست همین مردم از آنها گرفته شود ،آنگاه دود ناشی از این بی توجهی وکوتاهی در حفظ جنگلهای بلوط به چشمان چه کسی می رود؟آیا واقعا زندگی مردم استان بدون درختان جنگل به همین راحتی جریان خواهد داشت؟
سالهاست براساس یک رسم دیرینه ،بخشی از مردم شهرستان های استان که درمناطق جنگلی واقع شده اند ، با برپایی چادر در دل طبیعت جنگلی مناطقی از استان ،ایام تعطیلات نوروز را در کنار هم ودر دل جنگلهای بلوط سپری می کنند .صرفنظر از اینکه طبیعت گردی و استفاده از مواهب خدادادی طبیعت حق هر انسان است اما متاسفانه باید بگوییم بیشترین ضربه به پیکره طبیعت ،مراتع وجنگلهای استان در این ایام رقم می خورد.
شما تصور کنید اگر در یک منطقه جنگلی فقط 200چادر برای گذران 15روز تعطیلات نوروز برپا شود وهر چادر نشین برای تهیه غذا (عمدتاکباب)وسایر موارد ،تنها چند شاخه از یک درخت بلوط را جدا کنند،تا پایان چند روزه اطراق در میان جنگلها ،چه فاجعه ای به وقوع خواهد پیوست!؟
این روزهااگر در پایان بازگشت چادرنشینان از عمق جنگلهای استان به محل های اطراق آنان سری زده و آثار به جایی مانده در محل برپایی این چادرها را مشاهده نمایید ،بدون شک به عمق ظلمی که انسان ها در حق جنگلذها وطبیعت تنها در کمتراز 15روز روا داشته اند پی خواهید برد.
جدای ازلگد مال شدن مراتع که تا سالهای سال نباید به سبز شدن آن محل ها امیدی داشت ،آثار تیشه وتبر برجای مانده برشاخسارهای درختان زیبای بلوط دل هر دوستدار طبیعت را به درد می آورد.این درحالی است براساس اطلاعات واصله، برخی از طبیعت گردان وچادر نشینان نوروزی برای قطع درختان بلوط حتی از اره برقی نیز استفاده کرده اند!
به هرحال چه بخواهیم وچه نخواهیم ،خواسته یا ناخواسته ،چنگال مان را بر گلوی جنگلهای زیبای بلوط استان گذاشته وبه سختی به فشردن آن ادامه می دهیم ،جان جنگلهای استان که حیات بخش ما نیز هستند در دستان ماست و با روندی که درپیش گرفته ایم به زودی مرگ درختان زیبای بلوط به دست ما رقم خواهد خورد.
درحالیکه بخوبی می دانیم بخش اعظمی از زیبا ترین خاطرات شیرین زندگی هر ایلامی درکنار جنگل های بلوط ثبت وضبط شده و نابودی جنگلهای بلوط بزرگترین خلل را در تداوم حیات ما ایلامیان رقم خواهد زد ،اصرار بر تداوم این راه و نادیده گرفتن این ظلم در حق طبیعت تا چه حد منطقی و عقلانی جلوه می کند؟
بهتراست تادیر نشده به خود آمده وبا تجدید نظر در شیوه استفاده و انتفاع از جنگلهای بلوط ،دستانمان را از روی حلقوم فشرده شده آن برداریم ،بدون شک تدوام روند جاری نحوه برخورد با درختان بلوط استان و در کنار آن سایر عوامل طبیعی وبیماری های ناشناخته که به جان جنگلهای بلوط استان افتاده است ،باید در کوتاهترین زمان وبه سرعت برق وباد، کویری شدن استانمان را باید نظاره بنشینیم.آنگاه است که پشیمانی دیگر سودی ندارد!
منبع: سایت تابناک ایلام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.