احسان یارمحمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون بیش از 100 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای سه گانه استان (کنگیر ایوان 10 میلیون، چم گردلان ایلام 25 میلیون و دویرج دهلران 65 میلیون متر مکعب) شده است.
وی افزود: از این میزان حجم آب ورودی به سدهای استان 69 میلیون مترمکعب آب جهت مصارف مختلف (شرب و کشاورزی) رها سازی شد که از این میزان، سهم سد چم گردلان ایلام 20 میلیون، کنگیر ایوان 2 میلیون و دویرج دهلران نیز 47 میلیون متر مکعب بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به بارندگی های مطلوب در اسفندماه سال گذشته و اوایل فروردین امسال تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تا 13 فرودین 31 میلیون متر مکعب آب وارد سدهای سه گانه(دویرج 20 میلیون، ایلام 7.5 میلیون و کنگیر ایوان 3.5 میلیون متر مکعب) شده است.
یارمحمدی حجم کنونی آب سدهای استان را 284 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: حجم فعلی آب سد ایلام 63میلیون، کنگیر ایوان 19 میلیون و دویرج نیز 202 میلیون متر مکعب است که سد ایلام 20 سانتی متر و کنگیر ایوان 6 سانتی متر تا سرریز شدن فاصله دارند و در صورت تداوم بارش ها ظرفیت آنها تکمیل می شود.
وی گفت: میزان حجم نهایی سد دویرج دهلران نیز 205 میلیون متر مکعب است که تنها سه میلیون متر مکعب با سرریز شدن فاصله دارد.
به گفته یارمحمدی، بیشترین حجم آب مصرفی سدهای سه گانه استان ایلام در بخش کشاورزی است.
به گزارش ایرنا، استان ایلام در سال بارشی 96 - 95 نسبت به سال گذشته با کاهش محسوس نزولات جوی همراه بود و سالی کم بارش و خشک سال را پشت سر گذاشت که البته از ابتدای امسال تاکنون شاهد بارش های ممتدی بوده است.
شهر ایلام از ابتدای فصل بارش (اول مهر ماه 95) تاکنون شاهد 363 میلی متر بارندگی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 56 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 26 درصد کاهش بارندگی داشته است.
در میان مناطق مختلف این استان، شهرستان ایوان با بیش از 543 میلی متر بیشترین بارندگی و مهران با 131 میلی متر کمترین میزان بارش ها را از ابتدای فصل بارش (اول مهر ماه 95) تاکنون به خود اختصاص داده اند.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.