سلام امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نشان دهنده درک و بصیرت بالای معظم له و دغدغه ایشان نسبت به رفع مشکلات مردم بویژه از نظر معیشتی و اقتصادی است.
وی افزود: اگر می خواهیم اتکای ایران را به کشورهای خارجی در حوزه های مختلف کم کنیم باید روز به روز بر توانمندی های داخلی و زمینه سازی برای شکوفا کردن آنها متمرکز شویم و تحقق این امر تنها در سایه افزایش تولید محصولات داخلی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: رونق تولید منجر به ایجاد فرصت های جدید شغلی و بکارگیری تعداد زیادی از جوانان تحصیل کرده در حوزه های مختلف می شود.
به گفته وی، رهبر معظم انقلاب همواره تاکید می کنند اگر امکان تولید محصولی در داخل وجود دارد واردات آن از خارج از نظر شرعی و قانونی مجاز نیست و این توصیه موکد معظم له باید بطور جدی از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.
امینی تاکید کرد: عموم مسئولان اجرایی با همراهی نمایندگان مجلس باید در مسیر تدوین قوانینی برای جلوگیری از ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند، حرکت کنند و در صورت نیاز باید لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود یا نمایندگان نیز طرح های خود را در دستور بررسی قرار دهند.
وی افزایش تولید ملی را نیازمند سه عنصر نیروی انسانی، سرمایه گذاری و ابزار کار پیشرفته دانست و گفت: وجود جوانان تحصیل کرده در رشته های مختلف، کشور را در حوزه نیروی انسانی بی نیاز کرده است، تشکیل صندوق توسعه ملی نیز به منظور واریز بخشی از درآمدهای نفتی برای حمایت از سرمایه گذاری است.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر اساس قانون در سال اول تاسیس این صندوق باید 20 درصد درآمدهای نفتی به این محل واریز می شد و در سال های بعدی سالانه سه درصد نیز به این مبلغ افزوده شود.
به گفته امینی، در صورتی که این روال طی سال های گذشته رعایت می شد، باید هم اکنون 36 درصد درآمدهای نفتی در محل صندوق توسعه ملی تجمیع شده باشد در حالیکه از برنامه زمان بندی عقب هستیم و در شرایط کنونی حدود 30 درصد درآمدهای نفتی به صندوق واریز می شود.
امینی افزود: استفاده مناسب از منابع و امکانات صندوق توسعه ملی مهمترین راهبرد برای رونق فضای تولید و اشتغال و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.
وی در خطاب به افرادی که عنوان می کنند، با وجود داشتن نیروی انسانی و سرمایه از لحاظ داشتن ابزار و تجهیزات با کمبود روبرو هستیم، گفت: دانشمندان متخصص و بانگیزه ای در رشته های مختلف فنی و مهندسی داریم.
وی یادآور شد: بطور مثال در مدت کوتاهی دانشمندان ما توانستند غنی سازی را از 3،5 درصد به 20 درصد افزایش دهند یا در زمینه تولید تجهیزات دفاعی و موشکی کشور را با وجود تحریم های سخت تا حد بسیار بالایی خودکفا کنند، این وضعیت نشان می دهد در صورت حمایت از نیروهای داخلی می توانیم در سایر رشته ها با فناوری های بالا حضور یافته و در دنیا حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تاکید کرد: عموم مردم و مسئولان باید در زمینه تحقق شعار سال مورد نظر رهبر معظم انقلاب وظایف خود را بخوبی شناخته و گام های عملی برای اجرایی شدن آن بردارند تا ایران اسلامی را در مسیر و ریلی که منجر به رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله که همان تبدیل شدن به قدرت نخست در منطقه است، دست یابیم.
امینی به مزیت های ایلام در حوزه های انرژی، آب و خاک و داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده اشاره کرد و افزود: بالفعل کردن این سرمایه های بالقوه نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است ضمن اینکه می توان از ظرفیت صندوق توسعه ملی نیز بهره گرفت تا شاهد رونق فضای تولید و کسب و کار و اشتغالزایی در چارچوب اهداف اقتصاد مقاومتی، باشیم.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.