به گزارش ایرنا، چند سال است که برپایی چادرهای مجهز به امکانات در طبیعت برای گذران تعطیلات نوروزی به یکی از جذاب ترین روش های سپری کردن تعطیلات در دامنه کوه ها و حاشیه جنگل های استان برای مردم تبدیل شده است.
چادر نشینی و اتراق های شبانه خانواده ها در این ایام نه به سختی زندگی اجدادشان بلکه با استفاده از امکانات مناسب چون موتور برق، وسایل گرمایشی و تانکرهای سیار آبرسانی به دور از سختی های قدیم و معمولا به صورت گروهی و با حضور چند خانوار صورت می گیرد.
یکی از ساکنان این چادرها می گوید: چند سال است که به خاطر وضعیت شغلی خود در تهران ساکن هستم و هر سال از ماه ها قبل به فکر تدارک برپایی چادر و گذران اوقات نوروز در دل طبیعت استان ایلام هستیم.
آقای محمدی معتقد است: زندگی شهری و ترافیک کلافه کننده آن خستگی مفرطی را بر آنها وارد می کند و این ایام با تعطیلات طولانی مدتش بهترین فرصت برای فرار از هیاهوی شغلی و زندگی شهری است.
خانمی میانسال که به همراه سایر اعضای خانواده در چادری دیگر ساکن است در این باره می گوید: اگر چه زندگی امروز ماشینی و مدرن شده و به سرعت نیز در حال تغییر است ولی خاطرات ماندگار گذشتگان در کنار فرار از زندگی سخت شهری و قید و بندهای آن، عامل پناه آوردن به طبیعت است.
پدیده چادرنشینی نوروز را می توان به تنهایی یکی از مهمترین فرآیندهای مورد نظر مردم و دستگاه های دولتی برای استان ایلام برشمرد که از نوستالژی های خانوادگی دور و نزدیک تا ممانعت گاه و بیگاه منابع طبیعی را یک جا با خود دارد.
مردم گریزان از دود و دم شهرها و دلزده از ترافیک خسته کننده آن باید در این چند روز بیشتر قدر طبیعت را بدانند و از تخریب آن بپرهیزند.
شکستن و قطع درختان، بر جای گذاشتن حجم زیادی زباله، تغییرات فیزیکی در محیط سکونت و عدم رعایت نکات ایمنی و بروز حوادث ناگوار می تواند از آسیب های این اتراق ها باشد.
مردمانی که می خواهند خستگی یک ساله خود را با تنفس اکسیژن نوروزی در کنار بهار دل انگیز و سکوت محض کوهستان ها بدر کنند باید بدانند که در سال های بعد هم به این محل ها نیازمندند و باید قدر آن را بهتر و بیشتر بدانند.
به گزارش ایرنا، نوروز و بهار زیبای زاگرس که فرا می رسد مقوله طبیعت گردی و تفرج به سوژه داغ و بحث اصلی خانواده های ایلامی تبدیل می شود.
گردشگری و اتراق شبانه روزی در طبیعت بهاری و سرسبز این استان موضوعی است که خانوارهای ایلامی هفته ها پیش از آغاز نوروز برای آن برنامه ریزی می کنند به گونه ای که محور اصلی مهمانی ها و رفت و آمدهای اقوام و فامیل در این ایام را انتخاب مکانی گردشگری برای برپایی چادرهای گروهی تشکیل می دهد.
ایلامی ها به عنوان تنها مردمان ایرانی بر اساس سنت و رسمی کهن که ریشه در زندگانی پیشین آنان دارد هر سال با برپا داشتن چادرهای خانوادگی تمام شبانه روز تعطیلات نوروزی را تا 13 فروردین به دامن جنگل ها و دشت های سرسبز استان روی می آوردند تا از ترنم آوای بهار لذتی صد چندان برند.
در کنار مزیت های این نوع گردشگری و طبیعت زیستی، تخریب و آلودگی محیط زیست و عرصه های طبیعی مقوله ای مهم و چالشی است که به علت جمعیت انبوه و شمار بسیار گردشگران و طبیعت گردان نوروزی باید نسبت به آن دغدغه و حساسیت نشان داد، موضوعی که مدیریت آن وظیفه دستگاه های متولی و دوست داران محیط زیست استان است.
افزون بر حضور گردشگران بومی برای کامیابی از دیدنی های طبیعت زیبا و بهاری عروس زاگرس حضور تفرج کنندگان و مهمانان غیربومی که بیشتر با همین هدف به ایلام سفر می کنند، مراقبت و حفاظت از عرصه های گردشگری و طبیعی این استان که از خشکسالی های دو دهه گذشته آسیب های جدی دیده به امری بسیار حیاتی تبدیل کرده است.
در سال های گذشته به مدد فرهنگ سازی دستگاه های متولی حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری در کنار علاقه مندی مردم ایلام به طبیعت استان، حفظ و پاشداست جنگل ها و مراتع و دیگر ثروت های خدادادی طبیعی در کانون توجه قرار گرفته است اما با وجود این به علت اهمیت و نقش غیرقابل انکار منابع طبیعی در زندگی و حیات انسان و دیگر جانداران ضرورت دارد حفظ و پاسداشت این مقوله به فرهنگ همگانی تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، استان ایلام با 2 میلیون هکتار گستره در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز به عروس زاگرس معروف است.
ایلام با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصر بفرد زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیر ساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.
از یک هزار و 500 آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری استان ایلام 745 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت است که بازدید از آنها زمینه حضور مهمانان را فراهم کرده است.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.