دکتر جواد شرفخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که یک عده مدام می گویند دولت تدبیر و امید باید پاسخگوی تمامی مشکلات کشور باشد هر چند نمی شود نقش دولت در اداره امور کشور را به هیچ وجه انکار کرد اما علاوه بر دولت باید سایر ارکان نظام هم در حد نقش خود پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: بحران رکود اقتصادی، معضل بیکاری جوانان، مسائل و مشکلات اجتماعی و... در کشور وجود دارد و بارز و هویداست اما با نگاهی منصفانه باید این موضوع را مطرح کرد که دولت چند درصد از اقتصاد کشور را تحت مدیریت خود دارد؟ و آیا تنها دولت برای اقتصاد کشور برنامه ریزی می کند؟
عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که نهادهای مختلفی در کشور وجود دارد که جزو عوامل بسیار موثر بر اقتصاد کشور هستند اما زیر نظر دولت نبوده و به دولت و مجلس هم پاسخگو نیستند که لازم است دولت و مجلس برای رفع این مشکل دست به کار شوند.
شرفخانی گفت: بسیاری از نقدهایی که به دولت وارد می شود بیشتر جنبه تخریب دارد! در کنار ناکامی هایی که برای دولت بر می شمارند، به نظرم مهمترین موفقیت دولت پایبندی به اخلاق است؛ دولت تدبیر و امید صداقت و راستگویی را سرلوحه کار خود قرار داده و تا کنون متوسل به آمارهای دروغین نشده است و هیچ گاه واقعیت ها، نارسائی ها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و... را نادیده نگرفته است.
این مدرس دانشگاه افزود: نباید خزانه خالی سال 92 که تحویل دولت شد را نادیده بگیریم، نمی توانیم خاطرات تلخ تحریم و سو استفاده از آن را فراموش کنیم و اقتصاد دولت روحانی با حداقل درآمد نفتی و بزرگترین مشکلات به این راحتی از یاد نمی رود!
وی اظهار کرد: در طول هشت سال، دولت گذشته با داشتن درآمد هنگفت صادرات نفت، آمارهای غیر واقعی، تورم و گرانی لجام گسیخته، سرپوش گذاشتن بر مشکلات و معضلات، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و منزوی کردن کشور در عرصه های بین المللی چه دستاوردی برای نظام داشت؟ حاصل آن گرفتن قطعنامه های تحریم ضد ملت ایران بود .
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نرخ تورم در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در حدود 45 درصد بود و مردم به نرخ تورم بالا در هشت سال زمامداری احمدی نژاد عادت کرده بودند! اما در این دولت نرخ تورم به صورت بسیار محسوس و چشمگیری کنترل شده است، نرخ رشد اقتصادی نیز در سال 92 منفی 6.8 درصد بود اما امروز ما شاهد نرخ رشد اقتصادی بیش از 4 درصد هستیم .
وی افزود: با این وجود اقتصاد ایران همانند فرد بیماری است که نشانه های بهبودی در وی نمایان است اما همچنان عوامل اصلی بیماری در وجودش هست و لذا نیازمند توجه بیشتر دولت، مجلس و سایر نهادها است.
این تحلیلگر مسائل راهبردی اقتصادی تاکید کرد: البته اقتصاد ایران آن قدر بیمار است که اقدام های دولت در این حد، هم چشمگیر نیست و هم نقش زیادی در درمان آن ندارد، اما برخی از آنها برای هر کشوری حیاتی است مثلا در بحث خودکفایی گندم به عنوان محصولی راهبردی که میزان آن نسبت به سال 92 بیش از 50درصد افزایش یافته، موضوع احیا واحدهای تولیدی که نقش بسیار مهمی در اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان دارد به گونه ای که دولت با اختصاص تسهیلات مناسب به صنایع، واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی که نیمه فعال و غیر فعال بودند را احیا کرد.
شرفخانی یادآور شد: به عنوان مثال در استان ایلام به استناد آمار و اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از 90 واحدهای تولیدی احیا شده اند .
وی ادامه داد: افزایش بهره برداری از چاه های مشترک نفتی و نیز افزایش میزان صادرات نفت از 1.1 میلیون به 2.5 میلیون بشکه در روز، مبحث نوسازی ناوگان هوایی و ورود هواپیماهای روز دنیا به این عرصه، افزایش میزان صادرات نسبت به میزان واردات برای اولین بار پس از 80 سال، حذف هزینه های دلالی و لابی گری از واردات تا میزان حدودا 10 درصد رقم واردات، افزایش شاخص بورس تا حدود 30 درصد و تثبیت نرخ ارز و خودکفایی در تولید بنزین. این ها بخشی از اقدام ها و خدمات مهم اقتصادی دولت تدبیر و امید در این مدت است.
این فعال سیاسی تاکید کرد: برجام یک سند و افتخار ملی است و متعلق به همه مردم است که در یک برهه بسیار حساس از تاریخ جمهوری اسلامی با درایت دولت تدبیر و امید محقق شده است و برگ زرینی در روابط هسته ای به شمار می رود که جهان را تحت تاثیر خود قرار داد، اما عده ای در داخل که دلواپس این موضوع بوده و هستند در جریان مذاکرات با فشار به تیم مذاکره کننده خواستند که این توافق حاصل نشود، حال که توافق انجام شده اکنون در همراهی با مخالفان خارجی از جمله اسراییل و آمریکا پرداخته و به دنبال تخریب این پروژه و ناکام گذاشتن آن هستند.
شرفخانی افزود: این افراد به صورت آگاهانه مرزهای بین نقد و تخریب را برداشته و برای مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود به هر ابزار و اقدامی دست می زنند تا جایی که حاضرند مهم ترین دستاورد هسته ای و دیپلماتیک کشور را نادیده گرفته و ناکام کنند و با هجمه به دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای، دولت را مجبور به عقب نشینی کنند.
خبرنگار: جلال اسکندری ** انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.