در این یادداشت آمده است: اخیرا بر سر مصوبه تعیین سقف برای میزان حقوق و مزایای مدیران توسط مجلس جار و جنجال هایی بوجود آمده است برخی بر این باورند که مجلس پرداخت های نجومی را قانونی کرد حتی بعضی از رسانه ها این را تیتر زدند ' افزایش 60 درصدی سقف حقوق مدیران ' و اینگونه به مخاطبان خود القا کردند که گویی مجلس بدنبال افزایش حقوق مدیران است نه محدود نمودن دریافتی انان، اما جدای از این مباحث رسانه ای واقعیت چیست ؟
برای روشن شدن موضوع باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر تنها محدودیت و قیدی که برای پرداخت های مدیران و کارکنان وجود دارد تبصره ذیل ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری است که حداکثر حقوق و مزایای مستمر را 7 برابر حداقل حقوق و مزایای مستمر اعلام کرده است.
برای درک این مطلب ابتدا منظور از فوق العاده های مستمر و غیر مستمر روشن شود اقلام مندرج در حکم کارگزینی کارمندان دو دسته اند: مستمر و غیر مستمر. منظور از حقوق و مزایای مستمر آن بخش از پرداختی ها به یک کارمند است که مشمول کسور بازنشستگی می باشد بعنوان مثال در حکم کارگزینی حق شغل ، فوق العاده مدیریت ، فوق العاده ویژه و ... مشمول کسورات بازنشستگی می شود ولی فوق العاده بدی آب و هوا و کمتر توسعه یافته و ... مشمول کسورات بازنشستگی نمی شود. لازم به ذکر است که قسمت اعظم مبلغ مندرج در حکم کارگزینی مشمول کسور و در نتیجه مستمر می باشد.
اما کارمندان و مدیران ، خارج از حکم هم دریافت هایی دارند، نظیر اضافه کار، کارانه، پاداش و ... که مشمول کسور بازنشستگی نمی باشند. در نتیجه محدودیت مذکور تنها شامل بخشی از دریافتی های کارمندان و مدیران می شود و در خصوص بخش دیگر محدودیتی وجود ندارد. به عبارت دیگر در نظام اداری کشور با یک خلا قانونی مواجه هستیم بدین شکل که برای مجموع پرداخت های مستمر و غیر مستمر در هیچ قانونی سقف تعیین نشده است و این امر موجب پرداخت حقوق های کلان شده که اخیرا به حقوق های نجومی معروف شده است.
به همین دلیل در ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه، مجلس با تعیین سقف برای مجموع پرداخت ها در صدد رفع خلا مذکور بر آمده است بدین صورت که مدیران دقیقا برابر سقف اقلام مستمر، دریافتی غیر مستمر داشته باشند. به عنوان مثال حداقل حقوق و مزایای مستمر اعلام شده توسط هیات وزیران در سال جاری 900000 تومان می باشد که براساس سقف اعلام شده در تبصره یاد شده حداکثر حقوق و مزایای مستمر کارمندان و مدیران برابر 6300000 تومان خواهد بود.
براساس مصوبه اخیر مجلس سقف دریافتی مدیران (شامل مستمرها و غیر مستمرها ) دو برابر عدد مذکور یعنی 12600000 تومان خواهد بود. بعبارت دیگر هیچ مقام یا مسئولی در کشور اجازه ندارد ماهانه بیش از این مبلغ دریافتی داشته باشد که صرف نظر از میزان آن کاری بجا و صحیح می باشد.
لازم به ذکر است که براساس تبصره ذیل ماده 38 ، مجلس به روسای قوای مجریه و قضاییه و وزراء یا معاونین رییس جمهور درصورت موافقت شورای حقوق و دستمزد حقوق برای مشاغل تخصصی در واحدهای عملیاتی،‌ مناطق مرزی و محروم علاوه بر سقف مقرر در این ماده تا 30 درصد افزایش دهند،که این افزایش شامل مدیران (مستقر در تهران و شهرستان ها) نخواهد شد.
منبع: تابناک ایلام 6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.