به گزارش ایرنا، صف خودروهایی که به سمت نمایشگاه می روند و بدنبال جای پارک هستند مشهود است، خودروهایی با رنگ و لعاب های متفاوت اطراف نمایشگاه را پر کرده اند و خود به خود آدرس دهنده خوبی برای شناسایی مکان نمایشگاه کتاب ایلام هستند.
نمایشگاهی که در واپسین روزهای فصل زمستان بر پا شده و در آستانه سال نو همگام با ارائه جدیدترین پوشاک ها و لوازم خانگی در مغازه های شهر تازه های نشر را برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی به ارمغان آورده است.
وارد نمایشگاه که می شوی ردیف کتاب های مختلف تل انبار شده روی هم در سکوتی عمیق در غرفه ها جا خوش کرده و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند، کتاب هایی که نه زبانی برای تبلیغ دارند و نه آوازی برای جلب مشتری، اینجا در هر غرفه باید تنها متفکر شد و یار مهربان را انتخاب کرد.
قیمت عمده کتاب ها به علل مختلف از گرانی کاغذ گرفته تا سایر هزینه ها، بالاست، اینجا گویی یار مهربان نیز چشم براه مشتریان دست به جیب است تا گوشه ای از خرید سال نو را به آنها اختصاص دهند.
اینجا بر خلاف سایر نمایشگاه ها که فروشندگان اجناس خود را تبلیغ و آلودگی شدید صوتی ایجاد می کنند تنها کتاب است که با عنوان های متنوع به تو لبخند زده و تو را به سمت خود و انگشتانی که آنها را ورق بزند، فرا می خواند.
نمایشگاهی که هر چند دقیقه یکبار با صدای گوینده رادیو نمایشگاه که به مردم و مسئولان خوش آمد می گوید و یا برنامه های جانبی را اعلام می کند، سکوت آن شکسته می شود ولی این سکوت خللی در غرق شدن بازدید کنندگان به مطالعه کتاب های به نمایش درآمده برای خرید ایجاد نمی کند.
نمایشگاهی که پیش بینی می شد با توجه به همزمانی برپایی آن با خریدهای سال نو مردم، استقبال زیادی از آن نشود ولی حضور اقشار مختلف در این مکان بیانگر رشد فرهنگ مردم و علاقه آنها به مطالعه و کتابخوانی است، این را از شمار بازدید کنندگانی که به صورت خانوادگی در نمایشگاه حضور یافته اند می توان فهمید.
اما ناشرانی که با صدها جلد کتاب به امید فروش و کسب سود در این نمایشگاه حضور یافته اند از نمایشگاه کتاب دهم ایلام و استقبال مردم چه می گویند؟
مهدی جمالی که از انتشارات فرهنگ مردم در نمایشگاه کتاب ایلام حضور یافته و برای چندمین بار است که غرفه دار نمایشگاه کتاب در ایلام است، می گوید: استقبال مردم نسبت به نمایشگاه پارسال بهتر است البته تبلیغات نمایشگاه امسال گسترده تر شده است.
وی اظهار کرد: اگر چه هنوز فعالیت نمایشگاه روزهای نخست خود را می گذراند ولی پیش بینی می شود استقبال مردم در روزهای پایانی بیشتر و بر شما بازدید کنندگان و خریداران اضافه شود.
جمالی گفت: کتاب هایی که امسال برای عرضه در نمایشگاه آورده ایم پر بارتر و متنوع تر از پارسال است و تاکنون مردم ایلام استقبال مناسبی از این کتاب ها داشته اند.
وی با بیان اینکه احیای مطالعه نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است، نقش رسانه های گروهی را در این زمینه موثر و مهم دانست.
مدیر انتشارات کلک زرین نیز استقبال مردم ایلام از نمایشگاه کتاب را به نسبت پارسال چشمگیرتر دانست و می گوید: پارسال با مجموعه ای از کتاب های معماری در نمایشگاه شرکت کردم که فروش مطلوبی نداشتم اما امسال با ارائه کتاب های حوزه روانشناسی مشتری زیادی داشته ایم.
زینب استوار از انتشارات آشیانه برتر نیز استقبال مردم از نمایشگاه را نسبی می داند و معتقد است: اگر چه خرید مردم از نمایشگاه خوب است ولی اگر زمان برگزاری نمایشگاه با خرید سال نو تلاقی نمی یافت شاید استقبال بیشتر بود.
مصطفی شمسایی از انتشارات رشد نیز که برای نخستین بار در نمایشگاه ایلام حضور یافته است، می گوید: استقبال مردم مطلوب نیست که شاید مهمترین علت آن نامناسب بودن زمان برپایی باشد.
وی گفت: اگر زمان برگزاری نمایشگاه در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بود شاید استقبال مطلوب تری از نمایشگاه می شد چرا که اکنون عمده مردم در حال خرید سال نو هستند.
این ناشر در عین حال گرانی کتاب را در کنار پایین بودن سرانه مطالعه از علل پایین بودن میزان خرید کتاب از سوی مردم عنوان می کند.
اما سابقه برپایی نمایشگاه کتاب در ایلام به اسفند سال 75 بر می گردد، اغلب اهالی فرهنگ و کتاب این نمایشگاه را بخاطر دارند، با وجود اینکه در این نمایشگاه 15 هزار عنوان کتاب به بازدیدکنندگان عرضه شد ولی با موجی از استقبال گسترده مردم روبرو شد.
تاکنون 10 نمایشگاه سراسری کتاب در این استان برگزار شده است و در نمایشگاه امسال برای نخستین بار به منظور حمایت از ناشران بومی امکان خرید با بن های تخفیف از فروشگاه های عرضه کتاب شهر ایلام هم فراهم شده و این موضوع را باید مهمترین وجه تمایز نمایشگاه امسال در مقایسه با رخدادهای گذشته ارزیابی کرد.
دبیر اجرایی این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای اولین بار در استان ایلام نمایشگاه کتاب در 2 سال متوالی برگزار می شود، اظهار کرد: به طور متوسط در هر سه سال و نیم یک نمایشگاه سراسری کتاب در استان برگزار شده ولی امیدواریم روند برگزاری نمایشگاه های کتاب در سال های آینده با توجه به استقبال خوب مردم ادامه داشته باشد.
واحد زهرایی افزود: این نمایشگاه سیصد و سی و یکمین نمایشگاه استانی در کشور و دهمین نمایشگاه در مرکز استان ایلام است، معمولا برگزاری نمایشگاه در مرکز استان برپا می شود اما بدنبال گرفتن مجوز برای برگزاری این نمایشگاه ها در شهرستان دوم نیز هستیم که فرآیند آن در دست بررسی و مطالعه است.
وی یادآور شد: دهمین نمایشگاه کتاب ایلام امسال با حضور 253 ناشر، 187 غرفه و 31 هزار عنوان کتاب برگزار شده است و تاکنون با استقبال خوب مردم هم مواجه بوده است.
دبیر اجرایی این نمایشگاه ادامه داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه های کتاب یکی از دغدغه های کتاب فروشی ها در ایلام آسیب این نمایشگاه به فروش آنها بود اما معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با هدف حمایت از کتاب فروشی ها طرح جدیدی اجرا کردند.
زهرایی افزود: این امکان فراهم شده تا با بن کارت هایی که برای خرید با تخفیف در نمایشگاه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد بتوان از کتاب فروشی های سطح شهر نیز کتاب خریداری کرد.
به گفته وی، اگر مخاطبان نمایشگاه نتوانند کتاب مورد نظر خود را در نمایشگاه پیدا کنند می توانند از چهار کتاب فروشی اسماعیلی، دانشگاه، رشد و کتابسرای اندیشه در شهر ایلام، کتاب های مورد نیاز خود را با تخفیف نمایشگاهی خریداری کنند.
زهرایی اضافه کرد: با توجه به اینکه این طرح با هدف حمایت از کتاب فروشی ها اجرا می شود این بن کارت ها با تخفیف 20 درصد و تا 20 روز بعد از برگزاری نمایشگاه نیز اعتبار دارند.
وی با بیان اینکه بازدید کنندگان از نمایشگاه این فرصت را داشتند برای دریافت بن کارت های الکترونیکی خرید کتاب ثبت نام کنند، گفت: این بن کارت ها سه روز قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب از طریق سامانه اعلام شده توزیع و افراد ثبت نام شده در روزهای برگزاری نمایشگاه با کد پیگیری و ارائه کارت ملی با مراجعه به بانک شهر مستقر در نمایشگاه بن کارت های خود را دریافت می کنند.
وی تاکید کرد: بیش از 15 برنامه جانبی از جمله کارگاه های آموزشی، نشست های علمی و فرهنگی، محافل ادبی و نمایشگاه های هنری با حضور دانشگاه ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن های شعر و ادب و شخصیت های فرهنگی کشور و سایر بخش ها برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام یادآور شد: یکی از نیازهای استان ایلام ایجاد زیر ساخت لازم برای برگزاری نمایشگاه ها از جمله کتاب است که باید در این زمینه نمایشگاه هایی این چنینی در فضایی مناسب برگزار شود.
به گفته وی، برپایی نمایشگاه کتاب در دراز مدت تاثیرگذار است و باعث می‌شود تا میزان خرید کتاب و مطالعه در طول سال افزایش یابد همچنین حضور کتاب فروشی های بومی می تواند از ضرر آنها هنگام برپایی نمایشگاه جلوگیری کند،
اما نامناسب بودن زمان برگزاری دهمین نمایشگاه سراسری کتاب ایلام گلایه ای مشترک بود که عمده ناشران شرکت کننده در نمایشگاه عنوان کردند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در این خصوص توضیح داد: این اداره کل سعی دارد تا کتاب در سبد خرید و یکی از کالاهای ضروری مردم قرار بگیرد و مهمترین هدف برپایی نمایشگاه ها نیز تحقق این موضوع است.
علی محمد نیاکان اظهار کرد: زمان برپایی این نمایشگاه از عهده این اداره کل خارج و توسط موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی وزارت تعیین شده است.
به گزارش ایرنا، دهمین نمایشگاه کتاب ایلام با حضور 253 ناشر، 31 هزار عنوان کتاب از ناشران سراسر کشور و 187 غرفه از هشتم تا 13 اسفند با 30 درصد تخفیف شامل 20 درصد بن تخفیف نمایشگاه و 10 درصد تخفیف در نظر گرفته شده از سوی ناشران در محل انبار اداره غله ایلام برپا شده است.
هم اینک 24 ناشر در استان ایلام فعالیت می کنند که در سال گذشته 94 عنوان و امسال 180 عنوان کتاب متعلق به این افراد چاپ و منتشر شده است.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.