به گزارش ایرنا، با ماشینی شدن شهرها، از بین رفتن کوچه ها، آپارتمان نشینی، رواج بازی های کامپیوتری و از همه مهم تر از بین رفتن زندگی جمعی در استان خصوصا شهر ایلام دیگر صدای آن همه خنده و بازی و شادی کودکان به گوش نمی رسد.
بازی های بومی و محلی و سرگرمی های سنتی استان ایلام عموما شامل ورزش هایی است که جنب و جوش زیادی داشته و به صورت جمعی اجرا می شوند ضمن اینکه به فضای زیادی برای تحرک نیاز دارند.
پلان، هفت سنگ، خانه خانه(لی لی)، قاچان، قلان، زر مشتکی، زوران، کلاوروانکی و ... بازی های سنتی است که خاطره نسل های گذشته را تشکیل می دهند اما برای کودکان امروزی معنا و مفهومی ندارند و جای آنها را بازی های رایانه ای و موبایلی گرفته است.
با این وجود برگزاری جشنواره های مرتبط با بازی های بومی محلی می تواند علاوه بر احیای این ورزش ها به توسعه گردشگری در استان و همچنین جلب گردشگران کمک کند.
مردم ایلام به فراخور نوع زندگی و معیشت از گذشته‌های دور تا کنون از انواع شیوه‌های سرگرمی، ورزش و بازی‌های مختلف در موقع فراغت و مراسم شاد استفاده می‌کرده‌اند که اکنون به فراموشی سپرده شده است.
**450 بازی بومی محلی در ایلام به تاق نسیان افتادد
مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: بسیاری از بازی‌های بومی محلی در استان ایلام شناسایی نشده است بطوری که بیش از 450 بازی بومی محلی در استان داریم که گمنام بوده و به دست فراموشی سپرده شده‌اند.
بهروز حیدرزاده اظهار کرد: برگزاری جشنواره همگانی روستایی و بومی محلی با هدف حفظ میراث فرهنگی روستا، رونق گردشگری روستایی، زنده نگه داشتن آداب و رسوم و شیوه‌های سنتی گذران اوقات فراغت و میراث فرهنگی گذشته، گسترش بازی‌های محلی برای نسل‌های آینده، بهبود کیفیت زندگی در روستائیان و تعلق خاطر به فرهنگ بومی محلی روستاها یکی از مهمترین راهکارهای احیای این ورزش هاست.
وی یادآور شد: اجرای جشنواره ورزش های بومی محلی باعث ترویج گردشگری‌ روستایی، معرفی بازی‌های سنتی و شناسایی و تقویت بازی‌هایی که قابلیت ملی شدن دارند می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: اجرای این جشنواره‌ها در احیا و ملی شدن ورزش های بومی خصوصا در روستاهایی که به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است فرصت مناسبی است که ورزش‌های بومی محلی شناسایی و به عنوان یک برند معرفی شوند.
حیدرزاده تاکید کرد: بر این اساس اداره کل ورزش و جوانان استان مصمم است یکی از روستاهای ایلام را به عنوان یک برند ورزشی با هدف توسعه گردشگری ورزشی مشخص کند.
**بازی های بومی محلی در برنامه ملی نوروزگاه استان ایلام گنجانده می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه در برنامه ملی نوروزگاه تمامی آداب و رسوم، موسیقی، شعر و داستان های سنتی استان ایلام مرتبط با نوروز در قالب برنامه های مختلف اجرا می شود، گفت: بازی های بومی محلی مرتبط با نوروز نیز در این برنامه گنجانده خواهد شد.
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: در تقسیم بندی شاخه های مختلف گردشگری برگزاری جشنواره ورزش های بومی محلی در رده توریسم ورزشی قرار می گیرد و علاقمندان خاص خود را دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر یک نوع بازگشت به ارزش های بومی و نوع زندگی سنتی گذشته در بین مردم دیده می شود که در مورد بازی های بومی محلی هر چند با سرعت کمتر در حال رخ دادن است و علاقه و اشتیاق مردم مناطق مختلف کشور به این نوع ورزش ها در حال افزایش است.
وی تاکید کرد: بازی های بومی محلی استان ایلام علاوه بر جنبه بدنی از جمله تحرک و حفظ سلامتی دارای معنا و مفهوم است و تمامی بازی ها با آداب و رسوم و سنت مردم ارتباط دارد.
**پلان از ورزش های بومی محلی ایلام در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: پلان یکی از ورزش های بومی محلی این استان است که در فهرست آثار معنوی ناملموس کشور ثبت شده است.
در بازی پلان افراد به دو گروه تقسیم و هر گروه سه قطعه سنگ باریک و بلند (حدود 40 سانتیمتری) را در یک ردیف و به فاصله ک تا 1.5 متری از همدیگر قرار داده و هر فرد یک سنگ به طرف سنگ‌های تیم مقابل پرتاب می‌ کند و اگر یکی از آنها را انداخت سنگ دیگری پرتاب می‌کند و همینطور تا آخر همه تیم سنگ‌های خود را به سمت هدف پرتاب می‌کنند. پس از آن تیم مقابل به همین روال شروع می‌کند.
هر تیمی که زودتر از دیگری هر سه عدد سنگ کاشته شده را هدف قرار داد، یک امتیاز می‌گیرد و سپس جای تیم‌ها عوض و بازی از نو آغاز می‌ شود.
شنبه زاده اظهار کرد: تلاش می شود ورزش های بومی محلی دیگری در استان نیز که قابلیت ثبت داشته و معنا و مفهوم داشته باشند در فهرست میراث معنوی ناملموس کشور ثبت شوند.
**بسته گردشگری با محوریت بازی های بومی محلی در استان وجود ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در این استان بسته گردشگری با محوریت بازی های بومی محلی از طرف آژانس های خدمات مسافرتی و گردشگری استان تعریف نشده است.
شنبه زاده با بیان اینکه بازی های بومی محلی ظرفیت بسیار بالایی برای جلب گردشگران دارند و باید بخش خصوصی در این زمینه فعال شود، تاکید کرد: با این وجود بخش خصوصی به علت تکیه بیش از حد به دولت در این زمینه بسیار ضعیف است.
**خانه های بومگردی محور احیای بازی های بومی محلی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: خانه های بوم گردی می تواند به عنوان محور احیای آداب و رسوم سنتی و ورزش های بومی محلی قرار گیرد.
شنبه زاده اضافه کرد: تاکنون پنج اقامتگاه بوم گردی در روستاهای این استان ایجاد شده و تلاش می شود به منظور رونق گردشگری روستایی تا پایان سال به 15 اقامتگاه افزایش یابد.
وی تاکید کرد: در این اقامتگاه ها علاوه بر پخت غذاهای محلی آئین ها و جشنواره های مرتبط با بازی های بومی محلی نیز اجرا شود که به طور قطع در جلب گردشگران موثر خواهد بود.
**انعقاد تفاهم نامه با اداره کل ورزش و جوانان در خصوص توسعه توریسم ورزشی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در حال انعقاد تفاهم نامه با اداره کل ورزش و جوانان استان با هدف توسعه توریسم ورزشی خصوصا بازی های بومی محلی هستیم.
شنبه زاده اظهار کرد: همچنین کارگروهی در این زمینه با حضور استادان دانشگاه ایلام تشکیل شده است تا در خصوص راهکارهای جلب گردشگر و احیای بازی های بومی و محلی تصمیم گیری شود.
استان ایلام با داشتن یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری است با این وجود از زیرساخت های مناسب و حتی اولیه گردشگری برخوردار نیست.
به نظر می رسد با احیای بازی های بومی محلی با توجه به بافت روستایی و عشایری استان و وجود طبیعت بسیار زیبا که لازمه برگزاری چنین بازی هایی است می توان با سرمایه گذاری و هزینه بسیار کمتر به اهداف توسعه گردشگری و جلب گردشگران داخلی و خارجی در استان ایلام دست یافت.
استان ایلام با 560 هزار نفر جمعیت 2میلیون هکتار مساحت دارد که یک میلیون و 800 هزار هکتار آنرا عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد.
خبرنگار: معصومه امیدی**شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.