در حالیکه در برخی از کشورها به محض اخطار مسوولان خیابان ها سوت و کور و شهرها خلوت می شود، خیابانهای شهر ایلام در روزهای پایانی سال قبل و روزهای بعد از آن مملو از جمعیتی بود که بی اعتنا به کرونا روال عادی زندگی خود را ادامه داده و خیلی ها نیز به سنت هر ساله در طبیعت چادر برپا کرده بودند.

اینکه تعدادی از مردم کرونا را جدی نگرفته اند دلیل نمی شود این بیماری با کسی شوخی داشته باشد حتی اگر طرف ادعا کند روغن حیوانی خورده است و شهری زپرتی نیست که با یک ویروس از پای در بیاید.

ایلام ۵۸۰ هزار نفری تا این لحظه ۲۱۴ مبتلا به کرونا دارد و آمار مبتلایان از ۲ تا نهایتا ۶ نفر در روز با شیب تندی به ۱۷ تا ۲۰ نفر در روزهای اخیر روز رسید هر چند دیروز تنها ۱۴ مورد اضافه شد اما روند ابتلا همچنان افزایشی است.

اکثریت مردم استان ایلام هشدارهای پیشگیرانه را جدی گرفته و در خانه هایشان مانده اند اما عده ای با سهل انگاری و بی توجهی به نکات بهداشتی جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار داده اند.

با وجود هشدارهای مسئولان، ایلامیان مقیم استان های دیگر نیز از سراسر کشور برای گذران تعطیلات نوروز به سرزمین پدری بازگشتند و خود و دیگران را در معرض خطر ابتلا قرار دادند، مسئولان نیز می گویند مهمترین عامل در افزایش تعداد مبتلایان حضور مهمانان نوروزی در استان است.

حضور مهمانان نوروزی بدون دعوت

با وجود اینکه از مدت ها قبل قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام اعلام کرده بود که این استان پذیرای مهمانان نوروزی نیست و همه مهمانسراها، هتل ها، خانه های بومگردی و مدارس تعطیل شده و از پذیرش مسافر منع شده اند اما باز هم ایلامیان غیرساکن بار سفر بسته و در خانه اقوام و آشنایان خود مهمان شدند. 

استاندار ایلام عملکرد مردم در عدم مراجعه به آرامستان ها، اجتناب از برگزاری مراسم های جشن و عزا، گردهمایی و تجمع ها را خوب ارزیابی کرد اما گفت: حضور مردم در بازار و پذیرش مهمانان نوروزی مطلوب نیست که باید بدون تعارف از پذیرش مهمانان نوروزی خودداری کنند و همچنین خود نیز به سفر نوروزی نروند.

بر اساس اعلام قاسم سلیمانی دشتکی، بازگشت ایلامی های مقیم دیگر شهرها به استان، آمار مبتلایان به کرونا در این استان را تصاعدی افزایش داده است.

وی افزود: بر اساس مشاهدات میدانی ورودی های استان، اغلب مسافران شهروندان ایلامی هستند که به شهرهای دیگر تردد می کنند و همشهریان ایلامی مقیم خارج از استان نیز در حال بازگشت هستند و این در حالی است که مدام به مردم توصیه و از آنها تقاضا می شود که در این شرایط به استان سفر نکنند اما متاسفانه مردم رعایت نمی کنند.

وی پذیرش مهمان در این شرایط از دیگر نقاط کشور را میزبانی مردم از بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: در چند روز گذشته یک خانواده تهرانی که مهمان ایلام بودند پس از تست گرفتن از آنها نتیجه آزمایش همه آنها مثبت اعلام شد که این ظلمی آشکار در حق شهروندان است چرا که افرادی که آلوده به ویروس کرونا هستند به خود اجازه می دهند این بیماری را به دیگران انتقال دهند.

روند ابتلا به کرونا در ایلام افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: روز به روز آمار مبتلایان به بیماری کرونا در حال گسترش است و وضعیت شیوع و ازدیاد آن در روزهای اخیر، نویدبخش روزهای خوبی نیست و در آینده نزدیک شاهد جولان این ویروس در سطح استان خواهیم بود.

 دکتر محمد کریمیان افزود: این ویروس هم اکنون به یک مشکل جهانی تبدیل شده است و کشورهای زیادی از جمله ایران در حال تجربه این بیماری هستند و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی یادآور شد: اکنون بروز بحران مطابق این شرایط دور از انتظار نیست و هشدار برای فراگیری این بیماری امری منطقی و محتمل خواهد بود و متاسفانه در صورت بی‌تفاوتی برخی از افراد جامعه نسبت به سلامت خود و دیگران شاهد وقوع اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری خواهیم بود.

وی از مردم استان خواست: برای حفظ جان خود، عزیزان، اطرافیان و سایر مردم جامعه و جلوگیری از مرگ آنان در خانه بمانید و با هیچ فردی از بیرون ارتباط نداشته باشید تا این ویروس از دیار و کشورمان رخت بربندد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این بیماری هیچ درمانی ندارد و تنها راه گریز از ابتلا به آن، در خانه ماندن و پرهیز از ارتباط با دیگران است و هر فردی که برای جان خود و عزیزانش ارزش قائل است به طور قطع نکات پیشگیرانه را رعایت خواهد کرد.

مراجعه به بیمارستان ها افتادن از چاله به چاه کرونا

یکی دیگر از چالش های این استان در مقابله با کرونا مراجعه غیرضروری مردم به مراکز درمانی است، بسیاری از مردم به محض بروز کوچکترین علائمی راهی بیمارستان ها می شوند که بسیار پر خطر بوده و احتمال ابتلای آنها به کرونا را افزایش می‌دهند.

مسئولان راه آسان و بی خطری جلوی پای مردم گذاشته اند که آن هم با بی توجهی مواجه شده و کسی به آن رغبتی نشان می دهد، سامانه غربالگری کرونا راه اندازی شده است تا مردم از طریق ثبت نام در آن از ابتلا یا عدم ابتلای خود به کرونا مطلع شوند اما بازهم افراد زیادی جان بر کف گرفته و به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

استاندار ایلام از مردم خواست: برای تعیین وضعیت سلامت خود و همچنین تست ابتلا به کرونا باید بجای مراجعه به مراکز درمانی در سامانه غربالگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ثبت نام کنند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: مردم برای کاهش بار مراجعه مردم به بیمارستان ها با هدف غربالگری کرونا باید در سامانه غربالگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی به نشانی salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا از طریق این سامانه در صورت نیاز وضعیت سلامت آنها توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی به صورت دائمی چک شود.

وی افزود: به نسبت جمعیت میزان شیوع کرونا در استان ایلام بالاست که بخشی از این ابتلا به علت مراجعه مردم به مراکز درمانی است که در محیط بیمارستان ها با توجه به حجم زیاد مراجعات مردمی برخی از افراد به ویروس کرونا مبتلا می شوند که با ثبت نام در سامانه غربالگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هم حجم مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد هم میزان ابتلا به ویروس کرونا کمتر می شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح ثبت نام در سامانه غربالگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جلوگبری از تردد مردم به مراکز درمانی، شناسایی افراد مشکوک به بیماری و ترغیب بیماران مشکوک برای انجام تست غربالگری کروناست که با تماس و پیگیری های مداوم کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی میسر می شود.

چادرنشینی در طبیعت رفتار پرخطر برخی ایلامیان در روزهای کرونایی

برای مردمی که بر اساس سنتی ده ها ساله ۱۳ روز تعطیلات نوروز را در دل طبیعت می گذرانند، اتراق و چادر زدن در دامن طبیعت زیبای عروس زاگرس چیزی نیست که به این راحتی ها بتوانند از آن دل بکنند حتی اگر با وجود کرونا به قیمت جان خود و دیگران تمام شود.

این روزها که همه زندگی مردم تحت تاثیر ویروس کرونا به حالت نیمه تعطیل آمده است برخی از مردم بی توجه به همه هشدارها هنوز دورهمی های خانوادگی و تفریح و گشت و گذار خود در دامنه کوه های ایلام را به رغم همه هشدارها تعطیل نکرده اند و خطر شیوع گسترده بیماری کرونا با وجود این بی توجهی ها دور از ذهن نیست.

با وجود اینکه فرمانداران شهرستان های مختلف چادر زدن در طبیعت را ممنوع اعلام کرده و را های فرعی دسترسی به طبیعت ایلام را مسدود کرده اند و مسوولان بهداشتی نیز در مورد خطر این کار بارها و بارها هشدار داده اند اما برخی ها بی توجه به کرونا چادرهای خود را در دل طبیعت برپا کرده و مسوولان را ناچار به جمع آوری این چادرها کردند.

بر این اساس دادستان ایلام اعلام کرد: در چارچوب مصوبات ستاد مقابله با کرونا از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون بیش از ۵۰۰ تخته چادر متعلق به گردشگران در تفرجگاه ها به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا جمع آوری شده است.

یک سوزن به خودمان بزنیم یک جوالدوز به مسئولان/تصمیمی ملی مبنای انتقاد از مسوولان ایلامی

عملکردها در خصوص مبارزه با کرونا ممکن است دارای نقص هایی باشد زیرا با موضوعی سر و کار داریم که تجربه مواجهه با آن را هیچ کس در هیچ کجای جهان نداشته است و سردمداران همه کشورهای درگیر در جهان را به دردسر انداخته است اما وقتی از مسئولان انتقاد می‌کنیم باید رفتار خودمان را هم بازخوانی کنیم.

پیشرفته ترین تکنولوژی ها و علوم روز دنیا سلاحی جز ماندن در خانه در مقابله با این ویروس پیدا نکرده اند بنابراین با این که عقل سلیم حکم می کند همگان تا حد امکان در خانه بمانند دلیل بی توجهی به هشدارها مشخص نیست.

این روزها انتقادها از عملکرد مسوولان استان در فضای مجازی حول یک محور می چرخد؛ نبستن راه های ورود و خروج به ایلام، در حالیکه این یک تصمیم ملی است و در سطح کلان کشور چنین برنامه ای در دستور کار نبوده است چه بسا اگر بود مهمانان نوروزی توان خروج از مبدا و رد شدن از موانع دیگر استان ها برای ورود به ایلام را نداشتند.

مسافران ورودی به استان غالبا ایلامی هستند/قرنطیته مسافران مشکوک به مدت ۱۴ روز

استاندار ایلام با اشاره به درخواست تعدادی برای بستن مبادی ورودی استان گفت: مسافران ورودی به استان غالبا ایلامی هستند و ما نمی توانیم راه را بر روی ایلامی ها ببندیم این درحالی است که بارها خواهش کرده ایم که در این شرایط کسی به استان سفر نکند.

سلیمانی دشتکی افزود: کانال‌ها و پایگاه‌های خبری فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با انتشار اخبار کذب و فاقد سندیت در موضوع کرونا و همچنین تحریف مصوبات ستاد مبارزه با کرونا باعث ایجاد التهاب و تشویش اذهان مردم نشوند.

وی اظهار داشت: مصوبه‌های نهایی در این ستاد که مورد تایید همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، خدماتی، امنیتی، قضایی و نظامی قرار می‌گیرد ملاک اصلی برای حل موضوع کرونا در استان است که در این میان برخی کانال‌های مجازی با تحریف برخی مباحث فضای جامعه را ناآرام می‌کنند.

وی تاکید کرد: گروه های طرح غربالگری و اجرای تست کرونا در مبادی ورودی استان استقرار می یابند و در این طرح بدون هیچ ملاحظه ای از افرادی که به استان ورود می کنند تست کرونا گرفته می شود و کسانی که داری علائم این بیماری باشند باید تا اعلام نتیجه آزمایش به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

دو قطبی سازی و قرار دادن مسئولان در مقابل یکدیگر دردی را دوا نمی‌کند

عده‌ای در فضای مجازی بدون توجه به شرایط بحرانی و حساس کنونی مدام بر طبل اختلاف بین مسئولان می کوبند و اینگونه القا می کنند که مسئولان کارآمدی لازم را در مقابله با بیماری کرونا ندارند.

آنها عدم بستن ورودی های استان و حضور مهمانان نوروزی را بهانه انتقاد از مسئولان استان قرار دادند اما این که کسانی از شهرهای دور و نزدیک به ایلام آمدند نشان می‌دهد که در مبدا به راحتی خارج شده و در طول مسیر از شهرهای مختلف با مانع روبرو نشده اند بنابراین توقع اینکه در ایلام جلوی آنها گرفته شود، منطقی نیست خصوصاً این که قریب به اتفاق آنها ایلامی هستند، کردی لری و لکی صحبت می کند و چه بسا پلاک ماشین هایشان هم شماره ایلام باشد.

این در حالیست که روز گذشته دادستان ایلام در ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: وحدت و همدلی اعضای ستاد مبارزه با کرونای ایلام بی نظیر است.

افشار خسروی زاد افزود: ممکن است اعضا راه و روش های متفاوتی داشته باشند اما هدف همه ما یکی است و همدلی و وحدت بین اعضا به بهترین شکل وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنده کمتر روزی است که با استاندار ایلام تماس نداشته و در مورد رفع یک معضل یا مشکل با یکدیگر همفکری نداشته باشیم.

با توجه به شفاف سازی مسوولان در خصوص نبود اختلاف در ستاد مبارزه با کرونا، به نظر می رسد به جای این اقدامات بی اثر که مسئولان را که در تلاش شبانه روزی هستند دلسرد و مردم مضطرب را ناامید می‌کند باید تلاش شود مردم را به مشارکت آگاهانه در مقابله با بیماری و ماندن در خانه ترغیب کرد.

دو هفته در خانه های مان بمانیم مطمئنا زمین و آسمان به هم نمی رسد اما اگر به همین روال ادامه دهیم مسوولان عصای موسی ندارند که ما را از شر این ویروس عالمگیر و مرگبار نجات دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.