همزمان با انتشار این خبر بود که موجی از هراس بر آسمان نه تنها شهر قم بلکه تمام کشور سایه افکند، هراسی که شاید هیچگاه گمان نمی‌شد موجب شود نامهربانی‌ها جایگزین همدلی و وحدت شده و برخی از مردم رسم انسانیت را بشکنند.

ساعتی بعد از انتشار ورود کرونا به ایران در شرایطی که مردم به یکدیگر بیش از هر زمان دیگری نیاز داشتند ناباورانه اخباری را می‌دیدند و می‌شنیدند که شاید هیچگاه تصور آنرا هم نمی‌کردند.

گرانی و نایاب شدن ماسک و مواد بهداشتی آنهم در شرایطی که مردم به هم نیاز داشتند و در کشوری که مردم آن شهره به مهربانی و عطوفت هستند برای هیچ ایرانی قابل تصور نبود.

مردم ایران که در سال‌های اخیر بویژه یکسال گذشته با مشکلات اقتصادی و تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند به ناچار مجبور به خرید ماسک و لوازم بهداشتی با قیمت‌های چندین برابری شدند.

هر عدد ماسک که تا هفته گذشته ۴۰۰ تومان بفروش می‌رسید اکنون مردم برای ترس از ابتلا به کرونا باید برای آن پنج هزار تومان و در برخی موارد هم ۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

ماسک‌ها توسط عده‌ای که وجدان را زیر پا گذاشته و به نگرانی‌های مردم لبخند می‌زدند در بازار به فروش می‌رسید و مردم هم که چاره‌ای نداشتند برای حفظ سلامت خود و خانواده مبالغ زیادی را در این مدت هزینه کردند.

دردناکی این خبر زمانی بیشتر شد که رسانه‌ها خبر کشف انبارهای مملو از ماسک احتکار شده را در شهرهای مختلف منتشر کردند. کشف این انبارها سیلی دیگری به مردم ایران زد که در ترس و وحشت ابتلای خود و اعضای خانواده  به کرونا شب را تا صبح با نگرانی سپری می‌کردند.

کشف ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده در شهرهای بزرگ از جمله قم که منبع انتشار ویروس کرونا بوده شاید برای هیچیک از ایرانیان قابل باور نبود.

از طرف دیگر آنچه بیشتر به احساسات مردم ایران طی هفته جاری ضربه وارد کرده است انتشار اخبار متناقض و غیرموثقی بود که برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب در فضای مجازی منتشر می‌کردند.

برخی افراد خبرنگار نما در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه ای با انتشار اخبار غیر موثق که هیچ منبعی آنها را تایید نمی‌کرد تنها به منظور جذب و افزایش مخاطبان نگرانی و وحشت مردم را مضاعف کردند.

اقدام غیرحرفه ای این افراد موجب شد دستگاه قضا و دادستان‌ها وارد کار شده و این مساله را اعلام کنند که در صورت تداوم روند برخورد قضایی با منتشرکنندگان رعب و وحشت انجام خواهند داد.

متاسفانه ره آورد این فضا نیز سلب اعتماد و اطمینان مردم به اهالی رسانه بود که توسط عده‌ای نا آگاه انجام شد.

اگرچه شاهد تلاش مجموعه بهداشت و درمان و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی‌های انجام گرفته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستیم اما آنچه در این وضعیت ثابت شد کوچ مهربانی از وجود برخی افراد است که موجی از ناامیدی و عدم اطمینان اعم از مردم به مردم و مردم به مسوؤلان را بین جامعه ایجاد کرد.

ملت ایران تجربه گذر از سختی‌های مختلف از جمله دوران هشت سال دفاع مقدس و تحمل تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است و بدون شک در شرایط فعلی با همدلی و اتحاد از این بحران نیز عبور خواهند کرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام: تا کنون نمونه آزمایش از ۱۷ بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در استان ایلام گرفته شده است و برای بررسی به تهران ارسال شدند که نتیجه تمام نمونه‌های ارسالی تا این لحظه منفی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.