حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عصر شنبه در جمع خبرنگاران استان ایلام اظهار داشت: همچنین تاکنون ۱۱۰ هزار نفر نفر نیز فارغ التحصیل شده اند که ۳۵ هزار نفر آنها تحصیل کرده مدرسه جامعه الزهرا (س) هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ مدرسه حوزه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور دایر است که از این تعداد ۴۱۲ مدرسه داری سطوح یک و دو برابر با کارشناسی هستند و مابقی مدارس داری سطوح بالاتر سه و چهار معادل کارشناسی ارشد و دکترا هستند که در سطح سه ۱۶ رشته و در سطح چهار نیز چهار رشته در حوزه های علمیه تدریس می شود.

حجت الاسلام بهجت پور با بیان اینکه سال ۱۳۷۶ حوزه های علمیه خواهران برای اولین بار شکل گرفت، یادآور شد: هرچند عمر شکل گیری حوزه های علمیه خواهران زیاد نیست اما الان مدیریت حوزه های علمیه در سه استان همدان، گلستان و کرمان با خود خواهران است و در بعضی استان ها نیز خوهران مسوول حوزه علمیه در جایگاه قائم مقام هستند و در سطوح بالا و مرکز نیز پنج معاونت پژوهشی و آموزشی توسط خواهران اداره می شود و سه نفر از ۹ عضو شورای اصلی سیاست گذاری حوزه های علمیه نیز بانوان هستند که به خواست مقام معظم رهبری به چهار نفر افزایش خواهند یافت.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه یک نهاد آموزشی دینی و تربیتی هستند، تاکید کرد: در حوزه های علمیه هدف اصلی مهارت افزایی علمی و اجتماعی طلاب است تا افرادی تاثیرگذار در سطح جامعه باشند و بنابرین در برنامه های تدوینی حوزه های علمیه باید طلاب از بین اقشار فرهیخته، مستعد و متعهد وارد دروس حوزوی شوند.

وی در مورد اعتبارات و محل تامین درآمد حوزه های علمیه هم گفت: حوزه های علمیه ماهیت آموزشی دارند و از محل های گوناگونی از جمله بودجه دولتی منابع مالی آنها تامین می شود و در لایحه بودجه سال ۹۹ میزان ۱۹۰ میلیارد تومان جاری و عمرانی برای حوزه های علمیه در نظر گرفته شده که در قبال وسعت برنامه ها و تعداد طلاب این مقدار اعتبار اندک و ناچیز است و بنابرین بخشی از اعتبارات از طرف خیرین تامین می شود و بیشتر حوزه های علمیه به صورت هیات امنایی اداره می شوند و البته در تدوین برنامه پنج ساله برنامه هایی برای ایجاد منابع پایدار توسط حوزه های علمیه گنجانده شده ولی سعی شده که حوزه های علمیه به سمت فعالیت های اقتصادی کشیده نشود و ماهیت آموزشی، علمی و تربیتی این اماکن حفظ شود.

حجت الاسلام بهجت پور در خصوص موضوع ایجاد شکاف بین نسلی و نقش طلاب و روحانیون در کاهش فاصله ها اضافه کرد: باتوجه به پوست اندازی ها و پیچیدگی های ناشی از عبور جامعه سنتی به مدرنیته آسیب هایی به سبک زندگی و گاه باورهای دینی وارد شده و به سبب فشارهای سوء فرهنگی غرب و گستردگی و سهولت در دسترسی به تبادل اطلاعات و ارتباطات حفظ دین از اهمیت زیادی برخوردار است و بدون شک نسل چهارم باتوجه به تجارب چالش برانگیز این دوره در بزرگسالی افرادی آبدیده و باتقوا خواهند بود و در این میان طلاب و روحانیون باید ارتباط قوی تر و نزدیکی با بچه ها داشته باشند و آنها را با ظرافت و دقت بالا به سمت دین و باورهای دینی جذب کنند.

وی همچنین در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران استان ایلام هم گفت: انقلاب اسلامی در همان زمان مبارزه و بعد از پیروزی شان و منزلت زنان را تجلی بخشید و آنها را از حالت ابزار عیش و نوش به جایگاهی ولا و انسانی رساند و انقلاب اسلامی مدیون کسانی است که در عین گمنامی بر ظلم استبداد خودکامه شاهنشاهی شوریدند و در برابر ظالمان طاغوت به پاخاستند.

رییس حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: اکنون وظیفه و تکلیف نسل کنونی است که شعائر دینی را به نسل های آینده انتقال دهند و نسل های آینده را حافظ و پاسدار انقلاب تربیت کنند و دستاوردهای نظام را به نسل های بعد انتقال دهند و هم خود و هم بچه هایی که تربیت می کنند افرادی کنش گر و مطالبه گر نسبت به جامعه باشند.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، حضور در جمع فعالان قرآنی و جشنواره نماز و رسانه و دیدار با استاندار از برنامه های مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در سفر به استان ایلام بود.

فردا نیز دیدار با خانواده شهدا و ائمه جمعه و روحانیون موثر استان آخرین برنامه حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ایلام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.