حجت الاسلام حشمت رستمی روز چهارشنبه به مناسبت ۲۷ آذرماه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نقش حوزه های علمیه در حرکت اسلامی جامعه، توسعه و ترویج باورهای دینی و افزایش دانش دینی مردم در طول تاریخ همواره اثرگذار بوده است.

وی افزود: از طرفی دانشگاه ها نیز به عنوان نهاد علمی وظیفه آموزش و کاوش های علمی در رشته های مختلف و مورد نیاز جامعه را داشته اند.

معاون تبلیغات اسلامی ایلام تاکید کرد: دانشگاه و دانشجو نقش مهمی در پیشبرد جامعه بسوی رشد و تعالی داشته و هر دو نهاد پرارزش علمی و فرهنگی رکن اساسی پیشرفت در جامعه ایرانی، اسلامی هستند.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنی وحدت هدف است

رستمی ادامه داد: امام راحل (ره) نیز در اهمیت وحدت این دو نهاد فرموده اند که هدف حوزه و دانشگاه تحقق آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی است که این دو نهاد فرهیخته باید تلاش کرده به عنوان رهبران فکری جامعه مردم را به سمت این قله که استقرار نظام جامع اسلامی است سوق دهند و هدایت کنند.

وی گفت: رسالت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه اساسی فکری و فرهنگی جامعه، مقاوم سازی جامعه در برابر هجمه های مختلف اعم از هجمه اندیشه های ناسالم، شبهات، تقویت باورهای دینی، حرکت دادن جامعه به سمت عقلانیت و دانش اندوزی و در نهایت تربیت نسل جوان به منظور حفظ استقلال و بالندگی کشور ایران است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلام ایلام گفت: بدون شک وحدت حوزه و دانشگاه به معنی وحدت هدف بوده که جامعه را به اهداف مورد نظر خواهد رساند.

راهکارهای توسعه وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟

وی از جمله زمینه های وحدت حوزه و دانشگاه را همکاری در زمینه آموزش و پژوهش، انتقال تجارب و اطلاعات و برگزاری نشست های مشترک، تبادل اساتید و استفاده از دستاوردهای علمی طرفین متقابل در هر دو نهاد عنوان کرد.

رستمی اظهار کرد: هرچند طی سنوات گذشته وحدت و ارتباط حوزه و دانشگاه بصورت مطلوب شکل نگرفته که از جمله دلایل این مساله نبود همدلی، پایین بودن سطح ارتباطات مسئولان حوزه و دانشگاه، موضع گیری ها و مخالفت های طرفین، تنگ نظری در ارتباطات و عدم شناخت کافی از ظرفیت طرفین  است.

وی گفت: امروز در شرایط پر خطر جامعه جهانی و شرایط خاص سیاسی و فرهنگی در جامعه ارتباط بین این دو نهاد اهمیت و جایگاه بیشتری پیدا کرده است.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام اضافه کرد: اساتید دانشگاه، جامعه روحانیت و حوزویان باید با درک بیشتر از شرایط موجود رسالت خطیر خود را در جامعه اجرا کنند.

حجت الاسلام رستمی اضافه کرد: اگرچه تلاش هایی در این زمینه شده ولی کافی نیست و نیاز امروز جامعه به تلاش های علمی، آگاهی بخشی به لایه های مختلف توسط حوزویان و دانشگاهیان بیش از هر زمان دیگری است.

 رسالت امروز حوزویان و دانشگاهیان چیست؟

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امروز شبهات مختلفی در حوزه دین مطرح و ذهن جوانان مورد هجمه های مختلفی قرار گرفته است، از یک طرف حوزه رسالت بیشتری برای تعمیق باورهای دینی و پاسخ قانع کننده به شبهات دینی دارد و از طرف دیگر دانشگاه ها برای پاسخ به نیاز روز جامعه در حوزه های مختلف باید با تحقیق، پژوهش  و حمایت از پژوهشگران موفق بتواند نیاز مردم و کشور را به لحاظ علمی رفع کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: این دو نهاد اگر بصورت جزیره ای و جدا از هم کار کنند و برخی مواقع بخاطر موضع گیری های سیاسی تمایل به همکاری نداشته باشند بی شک کشورمان به بالندگی که شایستگی آن را داشته نخواهند رسید.

وی اظهار کرد: بزرگان حوزه و دانشگاه باید نظام نامه و طرحی را برای توسعه همکاری های متقابل تدوین و آنرا در تمام مراکز حوزوی و دانشگاهی اجرا و دو طرف مکلف به ارتباطات دو سویه نه تکلیفی بلکه بصورت فکری و ذهنی شده و به این نتیجه برسند که با تعامل نیاز فکری و دانشی جامعه را حل خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.