دکتر جمیل صادقی فر شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افرادی که برای این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و واکسن مورد نیاز نیز به بیماران گروه‌های حساس تزریق شده است. 

وی با بیان اینکه میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان عادی و مطابق روال سال‌های قبل است، افزود: افراد مبتلا با مراجعه به مراکز درمانی بدون هیچ مشکلی تحت درمان قرار می‌گیرند اما خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به آن نقش مهمی دارد.

صادقی فر یادآور شد: هیچ کمبودی در توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها وجود ندارد و همه افراد می‌توانند با تجویز پزشک از این واکسن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود و علائم این بیماری به طور معمول به طور ناگهانی شروع می‌شود.

به گفته وی، انتشار این بیماری به طور معمول از فرد به فرد و از طریق تماس دست آلوده به ویروس آنفلوانزا و سپس تماس با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

دکتر صادقی فر توصیه کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و  استفاده از دستور پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، این بیماری را درمان و با رعایت اصول پیشگیری از انتشار بیماری به دیگران خوداری کنند.

وی تاکید کرد: آنفلوانزا  بیشتر علائم تحتانی مانند تنگی تنفس، تنفس های تند و سرفه های بسیار شدید دارد در صورتی که در سرماخوردگی، علائم تنفسی فوقانی مانند اشک ریزی، ریزش آب بینی، عطسه و سرفه های سطحی تر را شامل می شود.

صادقی فر اضافه کرد: همچنین دردهای عضلانی، اسکلتی بسیار شدید، دردهای پشت ساق پاها و سر و گردن، سردردهای بسیار شدید، علائم گوارشی مانند دل درد ،تهوع، استفراغ و احتمالا اسهال از دیگر علائم ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت آمار موارد قطعی ابتلا به آنفلوانزا و مرگ ناشی از این بیماری را به صورت هفتگی جمع بندی و اعلام می کند، براساس آخرین آمار از اول مهر تا روز گذشته چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

از مجموع ۵۶ نفری که به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، ۱۹ نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استانهای کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

البته مرجع اعلام آمار شیوع و مرگ آنفلوانزا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است که بعد از آزمایش موارد مشکوک و تایید نوع ویروس آنفلوانزا در افراد بیمار یا فوت شده این آمار اعلام می شود.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت همه چهار هزار نفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به طور قطعی به آنفلوانزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به این بیماری بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.