همکاری و برنامه ریزی های صورت گرفته در قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران باعث شد تا ترددها با نظم و آرامش خاصی همراه باشد و خدمات رسانی خوبی نیز به زائران ارائه شود.
خبرنگار ایرنا برای بررسی اقدامات صورت گرفته در مرز مهران با احمد کرمی رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت و گو کرد.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران که از ماه ها قبل برای مدیریت تردد زائران برنامه ریزی کرده بود و در این ایام نیز به صورت ۲۴ ساعت در مرز مستقر بود،  گفت: بعد از اربعین سال ۹۷ بلافاصله به دستور استاندار ایلام کمیته هایی تشکیل و مشکلات و چالش های پیش روی زوار به دقت بررسی شد و در برنامه ریزی ها رفع این نقاط در دستور کار قرار گرفت.
احمد کرمی افزود: بخش عمده ای از مشکلات در کمیته های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و رفع شد و آثار آن را در اربعین سال ۹۸ مشاهده کردیم.
وی یادآور شد: در حوزه راه ها مشکلاتی بود که در ارتباط با ارتقای مشخصات راه ها،  افزایش تعریض جاده و چهار بانده کردن مسیرهای منتهی به مرز اقدامات خوبی صورت گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از هزار متر تونل در مسیر ایلام به مهران حفر شد و جداسازی لاین های رفت و برگشت به طول ۲۵ کیلومتر از مهمترین کارهایی بود که انجام شد.  
کرمی‌ اضافه کرد: خط کشی جاده ها برای رانندگی در شب یکی دیگر از اقداماتی بود که با توجه به اینکه امسال هم تعداد زیادی از هموطنان با خودروهای شخصی آمده بودند این اقدام ضروری بود لذا ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از جاده ها به خصوص محورهای منتهی به این مرز خط کشی شد.
وی ساماندهی پایانه برکت را از اقدامات بسیار خوب دانست و اظهار داشت: این پایانه به وسعت ۲۵ هکتار در سال گذشته مشکلات جدی داشت که امسال سکوسازی و سایه بان در آن احداث شد و مسیرهای رفت و برگشت پایانه نیز مستقل شدند.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت: روزانه تا سه هزار دستگاه اتوبوس در این پایانه تردد داشته است.
کرمی افزود: یکی از چالش های سال قبل این بود که ورودی و خروجی پایانه برکت مشترک بود و گره های ترافیکی ایجاد می کرد که امسال با احداث ۴.۲ کیلومتر جاده ورودی و خروجی را مستقل کردیم که خیلی نقش کلیدی در روان سازی داشت و بدون هیچ مشکلی ترددها انجام می شد.
وی ادامه داد: کنار گذر غربی مهران نیز ۱۲ کیلومتر آسفالت آن انجام شد، همچنین‌ زیرگذری که در انتهای کنارگذر بود تکمیل و به پایانه برکت وصل شد که این اقدام تردد را تسهیل کرد.
معاون استاندار ایلام گفت: یک تقاطع غیر همسطح نیز پیش بینی کردیم که تا سال آینده اجرایی می شود که بحث خروج خودروها از پارکینگ بزرگ اربعین به پایانه مرزی و در داخل از پل زائر تا پایانه بسیار تسهیل می شود و ترافیک را روان می کند.
کرمی به مساله ساماندهی پارکینگ ها اشاره کرد و افزود: امسال به جهت اینکه تشخیص دادیم ویزا حذف می شود نیاز بود پارکینگ ها را توسعه دهیم و بیش از ۳۰‌ درصد بیشتر از قبل ظرفیت پارکینگ ایجاد کردیم.
وی تاکید کرد: در شهر ایلام نیز پارکینگ بزرگی ایجاد کردیم که برای سرریز جمعیت بتوانیم از این ظرفیت ایجاد کنیم و زائران را با اتوبوس به مرز مهران منتقل کنیم که خوشبختانه ظرفیت پارکینگ ها پاسخگو بود به رغم اینکه تعداد خودروها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته بود.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت: احداث سایت اسکان اضطراری در کنار پایانه برکت از دیگر کارهای خوبی بود که صورت گرفت که این سایت با سیستم روشنایی و چادرهای گروهی ۲۵۰ متری دایر شد.
کرمی‌ یادآور شد: در بحث احداث سرویس های بهداشتی ۶۰۰ چشمه سرویس امسال در پایانه مرزی اضافه شد.
وی ادامه داد: برای تقویت آب، خط انتقال چهار و نیم کیلومتری از منطقه ویژه اقتصادی را اجرایی کردیم که کار بسیار خوب و ارزشمندی بود.
معاون استاندار ایلام افزود: امسال در حوزه زیرساخت احداث حدود ۱۰ هزار متر مربع سایه بان صورت گرفت که به سیستم مه پاش مجهز بود و زائران از مسیر خنک عبور می کردند.
کرمی اظهار داشت: همچنین استفاده از خودروهای دارای سیستم خنک کننده در محل ازدحام زوار باعث شد آنان از مسیر خنک عبور کنند چرا که گرمای هوا بالای ۴۰ درجه بود.
وی ادامه داد: در بعضی ها ساعت ها، ۱۴ هزار نفر در ساعت از مرز عبور می کردند که این حجم قابل توجهی است اما با برنامه ریزی و تمهیدات پیش بینی شده زوار بدون هیچ چالشی خارج و وارد شدند.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت: در بخش های مختلف امنیت و انتظامات کارهای خوبی صورت گرفت و دستگاه های امنیتی بسیار رصد و پایش دقیقی داشتند.
کرمی افزود: نیروی انتظامی در بخش های مختلف از نقطه صفر که مرزبانی است تا در بخش صدور گذرنامه و پلیس مواد مخدر و فاوا اقدامات خوبی انجام دادند.  
وی اضافه کرد: یگان ویژه نیروی انتظامی نیز در بخش های مختلف کارهای خوبی را انجام داد و پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه نیز در این ایام بسیار فعال بودند.
معاون استاندار ایلام گفت: سپاه پاسداران هم مواکب قوی راه اندازی و در آنهاارائه خدمات کردند و در حمل و نقل و سایر بخش ها نیز کمک ها و اقدامات خوبی انجام دادند.
کرمی‌ افزود: بنیادها و نهادهای مختلف از جمله بنیاد مستضعفان اقدامات خوبی از جمله برپایی موکب و اسکان زائران و تامین آب تلاش زیادی انجام دادند.
وی ادامه داد: برای سال آینده زمین در اختیار مواکب و استان های معین قرار می‌دهیم تا به صورت ثابت فضا بسازند و در طول سال از آن استفاده کنند و در زمان اربعین نیز به زائران خدمات ارایه دهند.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران گفت: در این ایام ۸۰ موکب در شهر مهران مستقر شدند که روزانه ۲۴۰‌ هزار پرس در وعده های مختلف غذا پخت و در اختیار زوار قرار می دادند.
کرمی یادآور شد: استان های معین از جمله آذربایجان شرقی، مرکزی، قم زنجان، گیلان، مازندران، قزوین و شهرداری منطقه پنج تهران در زیرساخت و کارهای خدماتی کمک زیادی به ما در پاکسازی مسیر و جمع آوری زباله انجام دادند.
وی اظهار داشت: در حوزه امداد و نجات و اورژانس نیز در هر پنج کیلومتر یک پایگاه مستقر شد که امدادرسانی می کردند و در زمینه مسائل بهداشت محیط و بهداشت و درمان نیز اقدامات خوبی انجام شد تا بدون مشکل خاصی جمعیت میلیونی زائران تردد کنند.
معاون استاندار ایلام گفت: همچنین به دستور استاندار، قرارگاه آب تشکیل شد که یکی از چالش ها به دلیل گرمای هوا بود، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب یک قرارگاه تشکیل دادند که به وسیله ۵۰ تانکر سیار و تعداد چهار ایستگاه تولید آب بسته بندی به ظرفیت ۲۰۰ هزار لیوان در شبانه روز کار آبرسانی به مواکب و زوار را انجام و آب خنک در اختیار زائران قرار دادند حتی بخش عمده ای از محدوده بدره در خاک عراق را نیز در بحث تامین آب پوشش دادیم.
کرمی افزود: در زمینه کارهای فرهنگی نیز اقدامات خوب و شایسته ای انجام شد و تمام کمیته ها فعال بودند.
وی ادامه داد: ۶۰ خودپرداز نیز توسط بانک ها در پایانه مرزی مهران مستقر و خدمات خوبی ارائه کردند.
کرمی تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، سپاه و ارتش نیز مواکب داشتند و چند بیمارستان صحرایی با کمک‌ ارتش و سپاه و دانشگاه علوم پزشکی در مرز مستقر شدند و خدمات درمانی به زائران ارائه کردند.
معاون استاندار ایلام گفت: در حوزه حمل و نقل نیز فعالیت خوبی صورت گرفت و برنامه ریزی به گونه ای بود که به موقع حمل و نقل ها انجام می شد و با توجه به افزایش زائران مشکل خاصی نداشتیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از مقامات کشوری از نحوه خدمات رسانی در مرز مهران بازدید داشتند و رضایت مندی خود را اعلام کردند و این نتیجه تلاش و پیگیری و وحدت و همدلی دستگاه ها بود، مردم استان به ویژه مهران سنگ تمام گذاشتند و به زائران کمک کردند.
معاون استاندار ایلام گفت: همه بدون ادعا تلاش کرده و به خادمی زائران اباعبدالله الحسین(ع) افتخار دارند.  
کرمی افزود: حماسه بزرگی رقم خورد و خدمات در حد وسع و توان ارائه شد.
وی ادامه داد: جلسات قرارگاه اربعین همچنان ادامه دارد و آسیب شناسی لازم صورت می‌گیرد تا خدمات رسانی در سال آینده بهتر باشد.
معاون استاندار ایلام گفت: باید برای سال آینده سایه بان بیشتری ایجاد شود، آب سردکن های بیشتری نصب شود و به صورت منسجم خدمات رسانی به زائران صورت بگیرد.
کرمی افزود: حدود ۸۰۰ اتوبوس درون شهری نیز کار جابجایی زائران از پایانه مرزی به پایانه برکت و پارکینگ ها را انجام می دادند که در این بخش نیز مشکل نداشتیم.
وی تاکید کرد: زیرساخت ها باید برای سال آینده توسعه یابد.

کرمی در ادامه با اشاره به فعالیت موکب ها در مرز اربعین تا پایان سفر زائران به کشور یادآور شد: تعدادی از موکب ها تا آخرین لحظه در مرز حضور دارند و تا آخرین زائر ارائه خدمات انجام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.