دکتر راضی ناصری فر روز سه سنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی آب‌ های کربلا و نجف وجود دارد و به زائران توصیه می شود به‌هیچ ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند.

وی افزود: سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست مستلزم رعایت موازین بهداشت فردی است تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برای پیشگیری از انتشار و گسترش بیماری ها باید از خرید مواد غذایی از دوره گردها و دستفروشان خودداری و از آب آشامیدنی بسته بندی شده و سالم استفاده کرد.

ناصری فر افزود: از خوردن مواد غذایی نیم پز و سالاد فصل در رستوران ها خودداری و در محل های پر ازدحام از ماسک استفاده کنید و در صورت بروز هرگونه علائم شامل تب و بثورات، اسهال، خونریزی داخلی و خارجی به واحد مراقبت بهداشت مرزی مراجعه کنید.

وی با بیان اینکه زائران از غذای سبک آشپزهای ایرانی استفاده کنند و از پرخوری بپرهیزند، گفت: اگر نمونه مشکوکی در توزیع مواد غذایی، نوشیدنی یا پخش عطر و گلاب با دستگاه‌های مشابه سم پاش مشاهده کردند یا فردی به نظرتان مشکوک رسید به اولین واحد گشت اطلاع دهید و در صورت امکان از آن عکس تهیه و مستندسازی کنید.

ناصری فر تاکید کرد: زائران از مصرف آب نگهداری‌شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: زمان بازگشت از کشور عراق زائران قبل از اینکه وارد گیت گذرنامه شوند، همکاران بهداشتی و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها حضور داشته موارد بیماری را گزارش دهند و با آنها همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکنون بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و هم اکنون به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات می‌شوند.

هم اکنون در کنار تردد زائران به کشور عراق، موج بازگشت زائران نیز از مرز مهران آغاز شده است.

۷۱۸۰/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.