به گزارش ایرنا، شمار زیادی از خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های محلی و فضاهای مجازی، عکاسان و فیلمبرداران سعی دارند با ثبت هر لحظه و شکار هر صحنه و اتفاقی آن را ثبت و ضبط و منعکس کنند.

دیدن تصویری از حجم ترافیک و انبوه خودروهای زائران در طول مسیر، شور و هیجان موکب‌داران در پذیرایی از زوار، دیدن تصاویر دلخراش سوانح رانندگی، بیان مسائل و نارسایی‌ها و همه و همه اتفاقات خوب و نازیبا تصاویری است که این روزها برای همه در فضای واقعی و مجازی مخابره می‌شود تا همه ایران و جهان در جریان رویداد بزرگ اربعین که اکنون به کنگره و اجتماع میلیونی مسلمان در عراق مبدل شده است، قرار گیرند.

انعکاس بازدیدها و سرکشی مقامات و مسئولان کشوری و استانی و پیگیری برای رفع مسائل و مشکلات، اعلام جمعیت ورود و خروج شده، خدمات و ثبت لحظات زیبای خدمتگزاری موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در پیشوازی از زائران و ...از دیگر سوژه های خبری خبرنگاران فعال است.

بسیاری از این افراد اکنون چند روز است که در پایانه مرزی مهران استقرار دارند و با وجود شرایط نامناسبی که برخی از آنان در روزهای ابتدایی برای اسکان داشتند باز به وظیفه و ادای دین خود مشغول بودند.

بی گمان اگر انعکاس این رویدادها و مشکلات و انعکاس این شور مردم برای زیارت کربلا توسط خبرنگاران نبود شاید این حرکت بزرگ انسانی که برای زنده نگه داشتن اسلام و حفظ ارزش‌های نهضت بزرگ امام حسین(ع) نبود کم کم اربعین رنگ می‌باخت اما اکنون با انعکاس مطلوب و به موقع این شور و هیجان برای شوق زیارت هر کسی در هر کجا که باشد مشتاق حضور در این کنگره بزرگ می‌شود و میل حضور در میان این دریای خروشان در وجودش چند برابر می‌شود.

یکی از زائران کربلای معلی گفت: من به خاطر چند مشکل که داشتم امسال قصد حضور در راهپیمایی اربعین را نداشتم اما دیدن تصاویر زائران و هیجان و مشتاقی آنان از تلویزیون آنچنان تمام ذهنم را درگیر کرد که نتوانستم طاقت بیاورم و در کمترین زمان وسایلم را آماده کردم و از تهران عازم کربلا شدم.

احمد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بچه‌های محل وقتی از قصد و نیت من مطلع شدند آنان نیز همراه من آمدند و ما که تا دو روز قبل هیچ تصمیمی برای سفر به کربلا نداشتیم اکنون در ایلام هستیم و تا عصر به امید خدا از مرز عبور می‌کنیم.

وی تلاش همه خبرنگاران برای انعکاس و به تصویر کشیدن حضور و شور مردم در این راهپیمایی را بسیار تاثیر گذار برشمرد و گفت: افرادی که تلاش می‌کنند این صحنه‌های زیبای حضور مردم را در راهپیمایی بزرگ اربعین ثبت کنند، کار بسیار بزرگی در راستای ترویج اسلام و معرفی امام حسین(ع) به همه انسان های مظلوم می‌کنند و این اقدام در حفظ واقعه کربلا ارزشمند است.

وی ادامه داد: تاثیر دیدن حضور کودکان و زنان و جوانانی که با پرچم‌های مزین به اسماء یا العباس(ع) با کوله پشتی و کمترین وسایل راهی کربلا می‌شوند خود هیجان حضور در این معرکه را چند برابر می‌کند و همه این مشتاقی برای حضور در راهپیمایی اربعین در اثر انعکاس این واقعیت است.

وی تاکید کرد: عشق به امام حسین(ع) یک گرانیگاه و نیروی مغناطیسی بسیار بزرگ است که اگر به دل و سر هر کسی وارد شود آن فرد را مجذوب خود می‌کند.

محسن اکبرپور یکی دیگر از زائران نیز گفت: همه ما عاشق امام حسین(ع) هستیم و از کودکی در مکتب و مرثیه عاشورا و محرم به همراه والدین خود نمک گیر این سفره شده ایم و نمی توانیم خود را از این دایره و اجماع عاشقان حسینی (ع) دور کنیم.

وی افزود: بیان و دیدن شور و عشق افراد به امام حسین(ع) همچون یک عشق اپیدمی در وجود سایرین نفوذ می کند و آنان را درگیر حضور و رسیدن به معشوق می کند.

وی بیان کرد: کسی که تا حالا به کربلا نیامده من پیشنهاد می کنم دیگر نیاید چون اگر یک بار به این معرکه پا بگذارد تا ابد درگیر عشق و جاذبه بین الحرمین می شود و آن وقت همه ساله باید در هر فرصتی که پیش آمد خود را به زیارت آقا برساند.

وی اظهار داشت: حضور در کنگره بزرگ اربعین با وجود به جان خریدن همه خطرات سوانح و تصادف و ... بیانگر عشق و ارادت مردم مسلمان به آقا امام حسین(ع) است.

وی تاکید کرد: حضور خبرنگاران برای ثبت و انعکاس واقعیت ها باید علاوه بر تاثیرگذاری برای حضور مردم منجر به تاثیرگذاری بر مسئولان کشوری نیز باشد که وقتی مردم خواهان این حضور هستند آنان امکانات و تجهیزات آسایش زائران را فراهم کنند و زیرساخت های مسیر تردد زائران را فراهم کنند.

یکی دیگر از زائران گفت: دیروز عصر خودرو جلویی ما دچار تصادف شد و یکی از زائران فوت شد و چند نفر زخمی شده بودند به خوبی می شد حسرت گرفتاری و ماندگاری و نرسیدن به زیارت را از چشم افراد مصدوم دید و این امر باید به گونه ای منعکس شود که ما همه ساله شاهد برطرف شدن این مشکلات جاده ای با فراهم شدن امکانات باشیم.

وحید شمسی اظهار داشت: من تا حالا سه بار از مهران و یک بار از شلمچه به کربلا رفته ام و اگر هزار بار دیگر به زیارت کربلا بروم باز مهران را انتخاب می کنم چون از نظر کوتاهی مسافت و امنیت به خاک عراق خاطر جمع هستم و تلاش می کنم با رعایت مقررات مشکلی از نظر تصادف نداشته باشم.

وی ادامه داد: البته زیرساخت های جاده ای ایلام نسبت به چند سال قبل بهتر شده اما باز نیاز است که با افزایش ریل قطار و شمار پروازها و همچنین توسعه بزرگ راه ها این مسیر ایمن تر شود.

اکنون دهها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در داخل و خارج استان ایلام به انعکاس اخبار مربوط به اربعین و حضور زائران مشغول فعالیت هستند.

وی از همه خبرنگاران خواست در کنار ثبت صحنه های مشتاقی مردم و حضور پرشور آنان برای زیارت مشکلات کمبود سرویس بهداشتی در مسیر، ترافیک، سوانح رانندگی و ... نیز منعکس کنند تا این مشکلات و نارسایی ها برطرف شود.

مدیر مسئول سایت خبری تیترآخر در ایلام گفت: انعکاس مطلوب این واقعه بزرگ و جریان سیاسی و مذهبی یک وظیفه است و نباید در انعکاس این خبرها کوتاهی داشته باشیم.

پژمان مهدوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: به عنوان یک خبرنگار سعی دارم در ابتدا وضعیت مسیرها، آب و هوا و اسکان ، ابعاد مسافتی تا اماکن زیارتی عراق و ایستگاه ها را به زائران معرفی کنم تا زائران در ابتدای ورودی به استان به خوبی مناطق مسیر تردد خود را بشناسند.

وی افزود: در گام بعدی همچنین وضعیت ترافیک و مسائل و مشکلات به مسئولین انعکاس دهم تا زوار بتوانند با مدیریت سفر خود کمتر در ترافیک جاده معطل بمانند و دچار مشکل نشوند.

وی بیان کرد: تبیین فرهنگ عاشورا و حضور در راهپیمایی اربعین و آگاهی بخشی به مردم برای استفاده مطلوب از این سفر معنوی از دیگر اهداف تکاپوی خود به عنوان یک خبرنگار وظیفه خود می دانم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش مجموعه خبرنگاران استان، همه ما بتوانیم استان ایلام و ظرفیت های آن را به مسئولین و مردم بشناسانیم و گامی در راستای توسعه زیرساخت ها و بهبود شرایط برداریم.

رییس بسیج رسانه استان ایلام نیز گفت: حدود ۳۰ نفر از خبرنگاران استان در قالب کاروان خبری از رسانه ها به مهران اعزام می شوند تا به خوبی همه جوانب این رویداد بزرگ را در پایانه مرزی بررسی کنند البته اکنون شمار زیادی از آنها به صورت شیفتی در مرز مستقر هستند و در نقاط مختلف استان به انعکاس مطلوب رویداد بزرگ اربعین پرداخته اند.

سامی شهبازی تاکید کرد: باید همه ما آگاه باشیم که اکنون فضای مجازی همه مرزها را درهم شکسته است و می توان با انتشار یک خبر مناسب به خوبی جهان را تکان داد.

وی بیان کرد: اکنون خبرگزاری و مطبوعات مکتوب خوبی در استان داریم که همواره در جشنواره ها و مسابقات آثار خبرنگاران آنان به عنوان برتر شناخته شده و دارای ارزش و اهمیت خبری بالایی است.

شهبازی گفت: تمام برنامه مسئولان باید پیوست رسانه داشته باشد و یک خبرنگار علاوه بر انعکاس واقعیت ها باید نقاد خوب و منصفی باشد و همچون یک جراح متبحر با قلم توانای خویش به برداشت عضو معیوب و درمان درد جامعه بپردازد نه فقط به خاطر تملق گویی و حمایت مادی مسئولان بر روی خطای کم کاری آنان و عدم مسئولیت پذیری آنان چشم بپوشد.

وی تاکید کرد: اربعین یک حرکت بزرگ و همایش و کنگره عظیم مسلمانان جهان است و به مدد امام حسین(ع) اکنون مهران به عنوان معبر و استان ایلام به عنوان شاهراه حضور زائران در عتبات عالیات باید به خوبی به مسئولین هم شناخته شود زیرا حضور گسترده شمار زیاد زائران اکنون نشان از بلد بودن راه است اما هنوز توجه مسئولین به استان کم است.

وی با انتقاد از عدم تکمیل زیرساخت ها و نبود امکاناتی که بتواند جوابگوی حضور این همه زائر به نحو شایسته باشد گفت: از نگاه استاندار محترم ایلام  به رسانه و توجه ویژه ایشان قدردانی می کنیم اما این نگاه در رده های پایین متاسفانه به خبرنگاران نمی شود و آنان مظلوم اند.

وی بیان کرد: رسانه باید نقاد منصف باشد و نگاه مسئولان کشور را بیشتر متوجه ایلام کند تا آنان استان ایلام و مرز مهران را به عنوان مسیر اصلی تردد زائران بشناسند و برای دایمی کردن خدمات در این استان گام های اساسی بردارند و با احداث بزرگراه، ریل قطار پر سرعت، توسعه فرودگاه، ایجاد پارکینگ های مناسب توسط بخش خصوصی، استقرار مکان مناسب برای موکب های اربعین و همچنین در کنار آن فراهم کردن زمینه برای اقتصادی شدن اربعین و کمک به معیشت مردم استان این مسیر را به صورت ویژه بیینند و برای رفع آن پیش از اربعین سال آینده کار اساسی انجام دهند.

رییس بسیج رسانه گفت: رسانه و مسئولین چه بخواهند و چه نخواهند رکود حضور و استقبال مردم از این آیین معنوی همه ساله شکسته می شود و این رکودها دلایلی همچون امنیت، کوتاهی مسافت، میزبانی شایسته مردم و استقبال آنان از زوار است که مردم را هرسال ترغیب می کند که مهران را اولین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: باید از هم اکنون که موج بازگشت زوار از مرز مهران آغاز شده مسئولین و همه ما دست بکار شویم و برای فراهم کردن همه زمینه ها برای تردد مناسب زوار سال آینده اقدامات مناسب زیرساختی و توسعه ای و خدماتی را فراهم کنیم نه آنکه تنها در آستانه اربعین با حضور یک روزه مقامات ارشد تازه یادمان بیفتد که مشکل و نارسایی چیست که برای آن اقدام کنیم.

شهبازی ابراز امیدواری کرد: همه خبرنگاران رسالت خطیر خود در انعکاس مطلوب این گردهمایی و کنگره جهانی را انجام دهند و همه دنیا به خوبی پیام این حرکت معنوی و سیاسی که حفظ اتحاد و انسجام امت اسلام است را دریابند. 

به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران به دلیل برخورداری از امنیت و کوتاهی مسافت یکی از مرزهای پردد زوار به کربلای معلی است به گونه ای که در شبانه روز گذشته آمار تردد در این مبادی مرزی به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

بر اساس اعلام مقامات رسمی استان اکنون ۷۰ درصد زائران مرز مهران را برای خروج خود از کشور انتخاب کرده اند.

۷۱۷۷/۶۰۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.