اکبر محمدزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی ۱۲ ماهه سال ۹۷ تعداد ۱۴۳ مورد و در سه ماهه نخست امسال نیز ۲۶ مورد از گونه های مختلف حیات وحش بر اثر تصادف جاده ای تلف شده اند.

وی افزود: بیشترین میزان تلفات سال گذشته در شهرستان بدره با ۴۱ مورد و هفت مورد نیز فصل بهار در محورهای مواصلاتی این شهرستان از بین رفته اند که عمده این وحوش شغال و روباه بالغ قابل جفت گیری و زادآوری بوده اند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: در کارگروه و کمیسیون راه های ایلام به کرات از مسئولان راه و شهرسازی استان خواسته شده در جاده های بین شهری حد فاصل هر ۲۰۰ متر یک معبر و گذرگاه برای عبور وحوش در نظر بگیرند و از مسدود کردن کل جاده با نیوجرسی یا جداکننده های بتنی خودداری کنند.

محمدزاده گفت: همچنین ایجاد زیرگذر یا روگذر برای عبور وحوش در راه های مواصلاتی از دیگر طرح های ارائه شده به مسئولان راه و شهرسازی است و لحاظ پیوست های زیست محیطی و رعایت حقوق حیوانات از ضرورت های ابلاغ شده به دستگاه های زیرساخت ساز از جمله راه وشهرسازی است.

وی تاکید کرد: از دلایل اصلی تلفات جاده ای وحوش سهل انگاری یا فقر فرهنگ زیست محیطی رانندگان است که بی مبالاتی این گونه رانندگان موجب مرگ یا آسیب جدی به وحوش در اثر تصادف با ماشین می شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست ایلام افزود: وحوش هنگام عبور از عرض جاده و بیشتر شب هنگام با خودروهای عبوری برخورد مرگبار دارند و متاسفانه گاها برخی رانندگان در حرکتی ناپسند به عمد و برای تفنن و اسباب خنده نور چراغ خودرو را مستقیم بر چشمان حیوان در حال حرکت از عرض جاده می تابانند.

محمدزاده توضیح داد: در این گونه مواقع حیوان به علت تابش مستقیم نور چراغ خودرو به چشمانش دچار استرس و وحشت شده و بعضی اوقات قدرت حرکت را از دست می دهد و با خودرو برخورد می کند.

وی اظهار داشت: با مرگ هر گونه وحوش یا تخریب زیستگاه ها در هر نقطه ای زیان و خسارتی جبران ناپذیر به حیات وحش وارد می آید و در چرخه زاد و ولد، شکار و زنجیره حیات جانوری خلل ایجاد و محیط زیست یک گام به زوال نزدیک تر می شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۴۰ گونه پستاندار و ۲۰۰ گونه پرنده و بیش از ۲۰ گونه خزنده و دوزیست در استان ایلام شناسایی شده و هر سال در فصول زمستان و بهار پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است. 


از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است. 


بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار ۱۴۱ هزار و ۸۰۰ هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و ۴۷۵ هکتار آثار طبیعی ملی و ۳۶۸ هزار و ۲۰۰ هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است. 

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.