به گزارش ایرنا، امسال ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان ایلام اختصاص یافته است که دستگاه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران طرح‌های خود را برای جذب این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کرده‌اند.

** کمیته امداد امام خمینی (ره)

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) ایلام گفت: این نهاد تاکنون بیش از ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان استان ایلام با استفاده از منابع مالی این نهاد و تسهیلات بانکی ایجاد کرده است.

ضیاء رضایی افزود: در سال‌های اخیر بیشترین درخواست‌های مددجویان این استان در زمینه اشتغال بوده که این موضوع بیانگر تمایل جامعه مددجویی به مقوله خوداتکایی است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و توانمندسازی هم اکنون مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد است، ادامه داد: طی سال‌های اخیر راهکارهای مهمی در زمینه اشتغال و توانمندسازی تدوین که خوشبختانه مؤثر بوده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد ایلام با اشاره به اینکه بیشترین مشاغل ایجاد شده برای نیازمندان این استان در مناطق محروم و روستایی بوده است، یادآور شد: از مجموع ۴۲ هزار فرصت شغلی، ۵۲ درصد در زمینه کشاورزی و دامداری، ۳۲ درصد خدمات و مابقی هم در زمینه صنایع‌دستی و تولیدی بوده است.

رضایی با اعلام اینکه هدف اصلی این نهاد از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به نیازمندان خوداتکایی و توانمندسازی آنهاست، گفت: از سال ۹۱ تا ابتدای امسال بیش از ۱۳ هزار و ۱۵۰ خانواده نیازمند توانسته‌اند با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به خوداتکایی و توانمندی رسیده و از چتر حمایتی این نهاد خارج شوند.

وی اضافه کرد: با توانمند شدن این افراد، بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال که پیش از آن به عنوان مستمری به این افراد پرداخت می‌شد، صرفه جویی صورت گرفته است.
رضایی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی به مددجویان جویای شغل این نهاد منجر به اشتغال پایدار شده و رضایتمندی خانوارهای مددجو را به دنبال داشته است، گفت: مشاغل کوچک و خانگی به خاطر اینکه به امکانات و تسهیلات مالی کمتری نیاز دارند، مورد استقبال مددجویان قرار گرفته و از نظر درآمدزایی نیز رضایت‌مندی مجریان این طرح‌ها را به دنبال داشته‌ اند.
مدیرکل کمیته امداد ایلام با بیان اینکه نظارت مستمر بر اجرای طرح‌های اشتغالزایی باعث شده میزان انحراف در این شغل‌ها به حداقل برسد، تاکید کرد: ارائه مشاوره‌های شغلی به مددجویان متقاضی شغل و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قبل از ایجاد شغل باعث شده مشاغل ایجاد شده برای مددجویان این نهاد با موفقیت همراه باشند.
رضایی به موفقیت‌های این نهاد در زمینه اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: کمیته امداد ایلام سال گذشته توانست مقام نخست اشتغال‌زایی را در بین سازمان‌های مختلف به دست آورد.

بر اساس گزارش اعلامی معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در نشست کارگروه اشتغال استان ۷۰ درصد سهم در نظر گرفته شده برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) جذب شده که از این میزان ۱۸۶ طرح با مبلغ ۸۰ میلیارد ریال توسط بانک کشاورزی و هفت طرح با مبلغ سه میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی پرداخت شده است.

کارفرماهایی که اقدام به بکارگیری مددجویان و استخدام آنها کنند می‌توانند از این تسهیلات اشتغالزای سهم کمیته امداد بهره مند شوند.

** بهزیستی

مدیرکل بهزیستی ایلام نیز از افزایش ۳۰ درصدی پرداخت وام اشتغال مددجویان زیر پوشش این سازمان در استان خبر داد.

زهرا همتی گفت: از ابتدای سال مالی گذشته تاکنون ۴۱۱ فقره وام اشتغال با سرانه حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال به مددجویان پرداخت شد که در این زمینه بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: این تسهیلات از تیرماه سال گذشته تاکنون به مددجویان پرداخت و از محل بند ب تبصره ۱۶( اعتبارات ابلاغی بانک مرکزی) بوده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی مددجویان روستایی زیر پوشش برای نخستین بار خبر داد و گفت: این اعتبار نیز به ۵۷ نفر از روستاییان استان پرداخت شده است.

همتی یادآور شد: این اعتبار با سرانه ۵۰۰ میلیون ریال با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد اشتغال پایدار و خودکفایی این افراد پرداخت شده است.

به گفته وی، پرداخت این تسهیلات از بهمن ماه پارسال آغاز و پیش بینی می‌شود اعتبار این وام‌ها بیشتر و به شمار بیشتری از مددجویان متقاضی پرداخت شود.

وی خودکفایی مددجویان را از برنامه‌های اصلی و اولویت این اداره کل عنوان کرد و گفت: این سازمان در کنار حمایت ها و ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف خودکفایی و استقلال مالی مددجویان را در دستور کار قرار داده است.

معاون بهزیستی ایلام نیز مهمترین بحث افراد تحت حمایت بهزیستی برای دریافت تسهیلات اشتغالزا را تضامین آنها برشمرد و گفت: باید تلاش شود که این مشکل نیز برطرف شود تا افراد تحت پوشش این نهاد بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

شهبازی اظهار داشت: تاکنون ۱۳ طرح توسط پست بانک، ۵۶ طرح توسط بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی طرح‌های ارسالی بهزیستی را پذیرفته و پرداخت تسهیلات را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

** بنیاد شهید و امور ایثارگران

بر اساس گزارش مسؤولان بنیاد شهید استان مبلغ ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزا به ۳۲۹ نفر پرداخت شده که ۱۰۰ درصد سهم ابلاغی این نهاد را شامل می‌شود.

این در حالی است که ۹۳۸ پرونده دیگر به بانک‌های عامل استان معرفی و در انتظار دریافت تسهیلات هستند و به دلیل نبود اعتبار بلاتکلیف هستند.

** تاکید بر نظارت برای پیشگیری از انحراف منابع

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در این خصوص گفت: سهم کاملی برای استان در نظر گرفته شده که ابلاغ شد که هنوز ۴۰ درصد آن جذب نشده و این امر نیازمند تسهیل و تسریع در جذب تسهیلات اشتغال نهادهای حمایتی دارد.

حیدر نعمتی اظهار داشت: سیستم بانکی که دسترسی به اطلاعات و پرونده افراد معرفی شده دارد آنها را بروز رسانی کند و پرونده های مشکل دار را عودت و پرونده جدید از سوی نهادها به بانک ها معرفی شود.

وی خواستار فعال شدن کمیته نظارت و بازرسی بر نحوه هزینه کرد تسهیلات اشتغالزای نهادهای حمایتی شد و گفت: دستگاه های معرفی کننده، بانک ها و کمیته نظارت همچنان به فعالیت خود تا راه اندازی کسب و کار فعالیت کنند تا انحرافی در منابع صورت نگیرد.

*تسهیلات گیرندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی مهارت کار می آموزند

مدیرکل فنی و حرفه ای استان ایلام در خصوص آمادگی این مرکز برای مهارت آموزی به افراد جویای شغل اشاره کرد و گفت: مرکز فنی و حرفه ای استان به افرادی که می خواهند مهارت شغلی مناسبی برای ایجاد یک شغل پایدار بیاموزند، آموزش خواهد داد.

احسان جمشیدزاده اظهار داشت: افرادیکه مهارت و آموزش های لازم در خصوص کار و پیشه مورد نظر خود را فرا بگیرند، موفقیت بیشتری نسبت به افرادی که بدون مهارت اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند، برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: افراد می توانند با فراگیری مهارت های مورد نظر خود به راه اندازی یک کسب و کار پایدار اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس منابع رسمی تا چند سال قبل بیش از یک سوم جمعیت استان ایلام تحت پوشش نهادهای حمایتی بود که با تلاش مجموعه دولت بخشی از افراد توانمند خودکفا و دارای شغل شده اند و از تحت پوشش خارج شده اند.

۷۱۷۷/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.