ایسنا، منطقه ایلام- یادداشت  آیت قیصربیگی- فعال رسانه ای
حضور مدیران ارشد اقتصادی کشور در ایلام ابتکار عمل دیگری از استاندار ایلام در راه توسعه استان بود که یکی از دستاوردهای مهم آن اختصاص بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار (۳۰ میلیارد تومان به پروژه بزرگراه ایلام- مهران و ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام) برای استان است. 
زمانی که این عدد را با میزان بودجه عمرانی استان مقایسه می کنید آنوقت حائز اهمیت بودن این نشست در این شرایط سخت اقتصادی کشور متوجه می شویم. به عبارتی خروجی این دو قلم کمک به اندازه یک چهارم بودجه عمرانی استان ایلام بوده است. 
حالا اگر دیگر تصمیمات سرنوشت ساز این نشست محاسبه گردد کار بزرگ استاندار ایلام و دیگر دلسوزان استان در همراه کردن و گردهم آوردن مدیران ارشد اقتصادی کشور در ایلام بیشتر به چشم خواهد آمد. 
فراهم شدن زمینه های اجرای ابر پروژه آزاد راه پل زال- مورموری - چیلات با اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان در تاریخ توسعه استان بی نظیر ارزیابی می شود که استان ایلام را به آزاد راه های کشور متصل می گرداند. در این نشست کنسرسیومی متشکل از چهار بانک ملی، ملت، پارسیان و سپه، سازمان برنامه و بودجه و دولت برای مشارکت در اجرای فاز یک این پروژه مهم و بزرگ با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان شکل گرفت. به اعتقاد صاحب نظران وجود چنین پروژه های مهمی زمینه ساز توسعه در هر منطقه ای خواهد شد و راهی مطمئن برای برون رفت از محرومیت است. 
از دیگر تصمیمات مهم در این نشست برداشتن محدودیت در اختصاص منابع اعتباری برای طرح ها و پروژه های مهم در استان ایلام با تسهیلات ویژه بود که این مهم راه را برای سرمایه گذاری در استان بیش از پیش باز می کند. در این زمینه نخستین قدم را رئیس شورای عالی بانک ها و موسسات اعتباری و خصوصی کشور برداشت تا با حمایت بانک ها و موسسات اعتباری و خصوصی کشور و بنا بر پیشنهاد استان دو پروژه بزرگ ملی در استان ایلام ایجاد شود.
اما از همه اینها بگذریم به اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای مشارکت ۱/۲ میلیارد دلاری در پتروشیمی مهران به شرط پای کار آمدن سرمایه گذار می رسیم که اگر بخواهیم اندازه این یک رقم اعتبار را به زبان ساده نشان دهیم چیزی حدود ۲۲ برابر میزان اعتبار سفر رئیس جمهور (۵۵۲ میلیارد تومان) در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ به ایلام و ۳۰ برابر بودجه عمرانی (۴۰۰ میلیارد تومان) استان در سال ۹۸ است.
حالا اگر دیگر مصوبات این نشست چون مشارکت شرکت ها و هلدینگ های مهم کشور در سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه ممبران ایوان، کارخانه روغن کشی کلزا در آبدانان، کارخانه تولید کاغذ از سنگ، تسریع در تزریق اعتبارات حوزه صنعت و رفع مشکلات اعتباری پروژه های مهم آبی و خاکی استان چون سدها، حوزه کشاورزی و ... در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور را وارد این محاسبات کنیم می توان چنین ادعا کرد که در صورت اجرایی شدن این مصوبات گامی بلند در راه توسعه استان برداشته شده است.
[در اینجا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که گردهم آمدن مدیران حوزه اقتصادی کشور با این ترکیب اثرگذار را باید به حساب قدرت چانه زنی بالای استاندار پرتلاش استان گذاشت که آن می تواند یک کلاس آموزشی قوی از یک مدیر موفق و عملیاتی باشد که قبل از انجام هر کاری اول راه رسیدن به آن را هموار می کند و بعد تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری را رها نمی کند.]
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.