ایسنا، منطقه ایلام - یادداشت

عمران خودآموز – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

بی‌گمان کنگره مشاهیر کُرد (تیرماه ۹۸- سنندج) یکی از رویدادهای مهم و جریان‌ساز در زمینه پاسداشت بزرگان و مشاهیر این قوم کهن ایرانی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، علم و اندیشه و ورزش است و فارغ از نقد و نظرهایی که از طرف صاحب‌نظران مطرح می‌شود، ایده برگزاری این کنگره، قابل دفاع و شایسته قدردانی است .

نکته‌ای که انتظار می‌رفت توسط بانیان و متولیان کنگره مورد توجه قرار گیرد، مشارکت صاحب‌نظران و اهالی فکر و اندیشه در استان‌های کُردنشین در شورای  سیاست‌گذاری و نیز جلب همکاری ادارات‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کردنشین و دانشگاه‌های این استان‌ها به منظور تحقق بهتر اهداف و کاستن از نواقص این اتفاق مهم و تاثیرگذار بود که بنا به هر دلیل یا صلاحدیدی که بوده است، این اتفاق نیفتاده است‌ .

به عنوان مصداق می‌توان به نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات اشاره کرد که سال ۱۳۹۵ در استان ایلام برگزار شد و الگوی موفقی از مدیریت مشارکتی و استفاده از خرد جمعی بود .

در زمینه عدم دعوت و  تجلیل از مشاهیر استان ایلام، باید به سیاست‌گذاری‌های کنگره و شاخص‌های ارزیابی مشاهیر که توسط بانیان و دبیرخانه کنگره تدوین و مبنای عمل بوده است ، مراجعه نمود و پاسخ را در آنجا جستجو کرد .

معتقدم حضور یا عدم حضور نخبگان ایلامی در ترکیب سی نفره مشاهیر کُرد نباید انگیزه کنش‌گران و فعالان فرهنگی هنری را برای حفظ و حراست از زبان و فرهنگ بومی سلب نماید و محملی برای تحلیل و تفسیرهای بدبینانه فراهم کند؛ چرا که در پهنه گسترده و  اقلیم متنوع فرهنگ و هنر این قوم دیرپا، صدها نخبه و شخصیت‌ برجسته وجود دارد که هرکدام از آن‌ها، قابلیت و  شایستگی برگزاری یک همایش و کنگره‌ مستقل را دارند، اما محدودیت منابع و سقفی که دبیرخانه کنگره مشاهیر کُرد برای تجلیل تعیین کرده ، مانع از حضور افراد بیشتر شده است که بخشی از آن طبیعی است و بانیان این‌گونه رویدادها، برای تهیه یک فهرست بر مبنای شاخص‌های مشخص، ناگزیرند با رویکرد ایجابی و نه حذفی، تعدادی را انتخاب کنند .

بی‌گمان استان ایلام در حوزه‌های ادبی، هنری ، ورزشی ، فیلم وسینما، رسانه و فکر و اندیشه چهره‌های شناخته شده‌ای دارد که پس از تدوین دانشنامه مفاخر استان در آینده نزدیک، بر مبنای شیوه‌نامه مصوب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایلام از آنان تجلیل می‌شود .

و نکته پایانی این‌که، صِرف علاقه‌مندی به زبان، ادب و فرهنگ بومی کافی نیست و بایست فعالان فرهنگی با استفاده از فضایی که برای آنان فراهم شده است با حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های فرهنگی در زمینه تولید آثار ادبی و هنری در راستای حفظ، تقویت و ترویج زبان مادری به عنوان اصلی‌ترین عنصر هویتی خویش تلاش مداوم داشته باشند .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.