به گزارش ایرنا ، همه چیز برای رقم خوردن اوج زیبایی در بهار خیس امسال در دشت وکوهستان ایلام که از این حیث عروس زاگرس موسوم گشته مهیا است به خصوص دراین روزها که گستره زیبا و زیاد رویشگاه های گل سرنگون یا لاله واژگون ناظران زیبایی طبیعت را با اوج تجربه دیداری زیبایی مواجه می کند .
لاله‌های واژگون که گل سرنگون یا اشک مریم نیز نامیده می‌شود از چشم اندازهای زیبا و منحصر بفرد طبیعت ایلام به ویژه ارتفاعات استان ایلام به خصوص کوهستان مرتفع مانشت است که این روزها چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.
لاله سرنگون یا اشک مریم از جمله گونه‌های گیاهی منحصربه فرد استان ایلام هستند که با توجه به اهمیت آن به عنوان ذخایر ژنتیکی شناخته می‌شوند، کوه‌های مانشت، گچان، دالاهو و قلارنگ و کبیرکوه مملو از لاله‌های واژگون است که امروزه به دست انسان‌ها در حال انقراض گرفته است.

*گل لاله واژگون سال‌ها در معرض انقراض
مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: لاله واژگون یکی از گونه‌های منحصربه فرد طبیعت استان ایلام است که گونه‌ها نادر در جنگل‌های زاگرس هم به شمار می‌رود و این گل سربه زیر از اواخر فروردین تا روزهای پایانی اردیبهشت به صورت طبیعی رشد و گل دهی می‌کند.
رضا احمدی ادامه داد: 15 گونه از این جنس گیاهی در کشور وجود دارد که چهار گونه آن در استان ایلام قرار دارد که یک گونه ان منحصر خود استان ایلام است.
وی افزود: متأسفانه بر اثر برداشت‌های بی رویه سطح گل‌های لاله واژگون در استان کاهش یافته و که نیاز است گردشگران حتماً به حفاظت از این گونه با ارزش توجه بیشتر کنند.
وی با اشاره به اینکه برداشت این گل با پیازچه آن نسل این گل را در معرض انقراض قرار داده است، تصریح کرد: سطح رویشگاهی این گل در استان کمتر شده است.
مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام ادامه داد: این گل در مناطق دیگر از جمله در شهرها و در کنار منازل غیر قابل کشت است و مردم حتم باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که شرایط کشت این گونه فقط در مناطق خاص است.
احمدی اضافه کرد: متأسفانه افرادی سودجو در سال‌های اخیر قصد داشتند از این گونه‌ها به سایر مناطق دیگر منتقل کنند که با آنها برخورد قانونی صورت گرفته است.
وی افزود: افرادی هم هستند که این گل‌ها را ریشه درمی آورند که بازهم طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

ایلام مهد گل و گیاه در کشور است
وی اظهار داشت: بیش از یک هزار گونه گیاهی در ایلام شناسایی شده که خاصیت درمانی، خوراکی و صنعتی 30 درصد از آنها به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است.
احمدی اظهار کرد: آویشن، چوییر، شیره درخت بنه، گیاهان پیازداری چون نرگس، تره کوهی، پیچگ، مَرزه خوزستانی و علف گاوزبان، بنه و بلوط نیز به علت برداشت نا متعارف در ردیف گیاهان در معرض خطر قرار دارند.
وی تصریح کرد: متأسفانه این گیاهان را با ریشه، پیاز و بذر برداشت می‌کنند و به همین خاطر با از بین رفتن هر گیاه برای سالهای آینده تجدید نسلی وجود نخواهد داشت و هر ساله از میزان رویشگاه آن کم می‌شود.
وی اظهار کرد: به طوری که اگر برداشت‌ها ادامه داشته باشد، رویشگاه‌های طبیعی این گونه‌ها از بین خواهند رفت و چون این گونه گیاهان با کشت و تکثیر در محیط غیر طبیعی و یا کشت مزرعه‌ای هم به راحتی رشد و تکثیر نمی‌کنند، بنا بر این در آینده‌ای نه چندان دور با خطر انقراض قطعی روبرو هستند.
*برداشت و حمل هرگونه گیاه دارویی جرم محسوب می‌شود
احمدی اضافه کرد: براساس مواد قانون قاچاق اموال موضوع عایدات دولت، برداشت و حمل هرگونه گیاه دارویی و چوب درختان جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی قاچاق کالا محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه عرصه‌های طبیعی استان ایلام استعداد و ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ گیاهان دارویی دارد و به نوعی مهد تولید گیاهان دارویی به شمار می‌رود اما برداشت‌های غیراصولی این عرصه را تهدید می‌کند، گفت: بهره‌برداری غیرمجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می‌شود و منابع طبیعی با این اقدام برخورد می‌کند.
مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام عنوان کرد: گیاهانی که در فصل بهار با عنوان سبزی کوهی یا سبزی صحرایی، در بعضی فروشگاه‌ها یا نقاط دیگر به فروش می‌رسند، غالباً توسط افراد سودجویی که هیچ توجهی به ضرورت حفظ پوشش گیاهی زمین ندارند، به صورت انبوه و بی‌ملاحظه برداشت می‌شوند.
وی گفت: توجه داشته باشیم که گیاهان خودرو، نقش مهمی در حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از تولید ریزگردها، جلوگیری از سیل، همچنین در جذب آب، و حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت دارند.
احمدی تصریح کرد امروزه، با افزایش جمعیت و آسیب دیدگی محیط زیست، طبیعت ما توان این‌گونه برداشت‌ها را ندارد؛ لطفاً مردم هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گل و از خرید این گونه سبز‌ی‌ها که مشوق سودجویان غیزمجاز است، خودداری کنند.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.