روح الله عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه نفر دامدار در هفته گذشته با 700 راس بز و گوسفند در منطقه آب حیات خائیز به چرای دام مشغول شدند .
وی بیان کرد: با همکاری محیط بانان این دام ها از منطقه خارج و برای آنها نیز صورت جلسه تنظیم شد.
عزیزی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی و طاعون نشخوار کننده در بعضی از استان ها به دلیل ورود دامهای اهلی به مناطق حفاظت شده مشاهده شد بیان کرد: اتراق و حضور دامهای اهلی در منطقه حفاظت شده ممنوع و خلاف قانون است.
وی عنوان کرد: همچنین حضور دامهای اهلی در منطقه با چرای بی رویه علاوه بر خسارت به مراتع ، اکوسیستم و زیستگاه حیات وحش را دچار خسارت می کند.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی افزون 33 هزارو 385 هکتار در سال 77 در شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی، جانوری متنوع وچشم اندازهای طبیعی جلوه زیبایی به این منطقه بکر بخشیده است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور قرار داده است.
تعداد نیروهای محیط زیست شهرستان کهگیلویه 13 نفر است که هشت نفر از آنان به عنوان محیط بان، کار حفاظت از منطقه حفاظت شده خائیز را بر عهده دارند.
از 19 سال پیش کار حفاظت از منطقه خائیز بر عهده محیط زیست شهرستان کهگیلویه است. یک پاسگاه محیط بانی کار حفاظت از منطقه حفاظت شده خائیز را بر عهده دارد و برای حفاظت بیشتر از تنوع زیستی این منطقه احداث یک پاسگاه محیط بانی دیگر ضروری است.
منطقه حفاظت شده خاییز در فاصله 15 کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می‌شود.
این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.