به گزارش ایرنا، قاسم سیمانی دشتکی عصر یکشنبه در دیدار نوروزی با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: سیلاب با وجود پیشگیری های انجام گرفته اما خسارات متعددی را برای استان ایلام به دنبال داشت و زیرساخت ها و تاسیسات عمرانی، زیربنایی، شهری، روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، راه، ابنیه، پل، ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و ... آسیب دیدند.

** خسارت های وارده به استان ایلام در سیلاب
وی افزود: سیلاب اخیر طبق برآوردهای نخستین بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت به استان ایلام وارد ساخت.
استاندار ایلام یادآور شد: تخریب 27 و آسیب دیدگی 750 دهنه پل، قطع آب 116 روستا که آب پنج روستا همچنان قطع است، قطع برق 11 روستا، خسارت به بیش از 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 760 هکتار باغات از جمله خسارات های وارده به استان ایلام در سیل اخیر است.
سلیمانی دشتکی یاداور شد: فیبرهای نوری سه گانه که از محل تقاطع سه استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان با استان ایلام زمینه اتصال مخابراتی و اینترنتی استان را فراهم می کردند، به علت سیلاب آسیب دید و ارتباط تلفنی و اینترنتی استان به مدت 12 ساعت با دیگر نقاط کشور قطع شد و در برخی مناطق قطعی ارتباط به بیش از 24 ساعت نیز رسید.
وی گفت: 2 هزار واحد مسکونی خسارت جدی دیدند که نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند و 17 هزار واحد نیز به علت آسیب دیدگی نیازمند مرمت و تعمیر هستند.
وی با بیان اینکه در 300 نقطه مواصلاتی کوه و جاده ریزش و رانش داشتیم، اظهار کرد: همچنین یک هزار و 200 کیلومتر از محورهای استان ایلام متحمل خسارت شد.

** وضعیت بارش های سیلابی
استاندار ایلام گفت: 11 استان به طور مستقیم درگیر بارش باران سیلابی بودند که فعالیت سامانه بارشی در پنج استان از جمله ایلام بیشتر از سایر نقاط کشور بود و استان ایلام در تعطیلات نوروزی شاهد فعالیت و عبور 2 موج قوی بارشی بود که هر کدام پیامدهایی را برای استان ایلام به دنبال داشت.
وی افزود: با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی و مطالعه قدرت ریزش این سامانه های بارشی به همه فرمانداران شهرستان های مختلف به ویژه شهرستان های ناحیه جنوبی هشدارهای لازم از سوی ستاد بحران برای جلوگیری و مهار سیلاب و نیز کاهش مخاطرات آن داده شد.
استاندار ایلام با بیان اینکه عمده نگرانی ها برای شهرستان های ایلام، ایوان، دره شهر، آبدانان و بدره بود، یادآور شد: دره شهر در موج دوم 185 میلیمتر بارش را دریافت کرد تنها 57 میلیمتر این ریزش های جوی در سه ساعت رخ داد و همین امر باعث بروز خسارت های عدیده ای به این شهرستان به ویژه بخش ماژین شد.

** پیشگیری ها و هشدارهای به موقع نجات بخش ایلام از فاجعه
سلیمانی دشتکی گفت: یکی از اقدامات مهم ستاد بحران هشدار به این گروه از گردشگران نورزوی بود که با برپایی چادر در دامان طبیعت به تعطیلات گذرانی مشغول بودند که اعضای ستاد بحران به طرق مختلف چون ارسال پیامک های مداوم به همه مشترکان تلفن همراه، استفاده از بلندگو یا با حضور مستقیم در کلونی های جمعیتی به آنها در خصوص مخاطرات بارش های سیلابی هشدار دادند.
وی افزود: اعضای ستاد بحران چادرنشینان را ترغیب به ترک چادرها و بازگشت به منازل می کردند که در این بین حجم زیادی از گردشگران به منازل بازگشتند و سایر چادرنشینان با استحکام سازی چادرها خود را برای مقابله با باران آماده کردند و برخی از چادرها که در مناطق خطر آفرین نظیر حاشیه رودخانه ها یا سدها دایر شده بود با همکاری مقامات قضایی و انتظامی مجبور به جابجایی شدند.
به گفته استاندار ایلام ایجاد حوضچه های اطمینان در پایین دست طرح های آبخیزداری دره ارغوان، لایروبی سیل بندها، مسیل ها، طرح های آبخیزداری، رودخانه های پرخطر، دستور تخلیه برخی روستاها و ساکنان مناطق در معرض خطرماژین و چم شیر، هشدار به عشایر کوچرو، گردشگران نورزوی، ایجاد خاکریز و حفرکانال های جدید برای هدایت باران درجوار سدها و رودخانه ها و بالا دست مناطق شهری و روستایی از جمله اقدامات ستاد بحران استان ایلام برای کاهش خطرات سیلاب بود.
وی اظهار داشت: رهاسازی مدیریت شده آب سدهای سه گانه استان به اراضی پایین دست بدون آنکه به این اراضی خسارتی وارد شود و خالی کردن بخشی از فضای سدها برای پذیرش باران های بهاری قبل از شروع بارش ها از اقدامات موثر در کاهش آسیب های سیلاب استان بود.
سلیمانی دشتکی گفت: یکی از مشکلات ستاد بحران استان ایلام در منطقه چم شیر عرب روبار بود که ساکنان این مناطق با وجود اخطارهای مکرر حاضر به ترک منازل به علت درخواست مطالبه خود از وزارت نیرو به خاطر اراضی واگذار شده به سد سیمره نبودند.
وی توضیح داد: در همین راستا با رایزنی های مکرر با وزارت نیرو مقرر شد که برای حفظ سلامت جان ساکنان روستا و نیز پرداخت مطالبات مردم مبلغ 100 میلیارد ریال به حساب این روستاییان واریز شود تا آنها برای جلوگیری از فاجعه انسانی حاضر به ترک منازل خود شوند.
وی تاکید کرد: استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی از جمله رودخانه های دائمی و فصلی، شیب زیاد زمین، اشباع خاک از جذب باران مستعد سیلاب هایی مخرب تر از گلستان، خوزستان و دیگر مناطق آسیب دیده بود که با اقدامات به موقع از بروز فاجعه جلوگیری شد.
سلیمانی دشتکی با تقدیر از اقدامات به موقع اعضای ستاد بحران، دستگاه ها و نهاد های مختلف، نیروهای مسلح، افزود: در آن موقع حساس استان ایلام به محل همدلی، همراهی، اتحاد، همبستگی و وفاق همه دستگاه ها و نهادها برای مهار سیلاب و جلوگیری از خسارات تبدیل شد.
وی هشدار به دیگر گردشگران نوروزی غیر بومی، زائران عتبات عالیات، زائران کاروان های راهیان نور، عشایر بومی و مهمان از دیگر استان های لرستان، همدان و کرمانشاه را از دیگر اقدامات ستاد بحران برای آماده سازی افکار عمومی در خصوص سیلاب ذکر کرد.
به گفته استاندار ایلام یکی از تمهیدات و ابتکارات جالب ستاد بحران استان ایلام این بود که تمام شهرستان های 10 گانه استان از لحاظ مخاطره پذیری پهنه بندی شدند و هر پهنه به یک یا چند دستگاه عضو ستاد بحران واگذار شد که این نهادها با استقرار نفرات و ادوات در پهنه های محوله قبل، حین و بعد از وقوع بارش ها اقدام به مهار سیلاب کردند و این اقدام های موثر و به موقع تا حدود زیادی از بروز سیلاب و ایجاد خطرات سنگین در استان جلوگیری کرد.

** خدمات پس از سیلاب
استاندار ایلام گفت: جابجایی به موقع ساکنان برخی روستاها، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی های به موقع به عموم مردم و گردشگران نوروزی باعث شد که با وجود حجم بسیار زیاد بارش ها اما در استان ایلام هیچ گونه تلفات جانی رخ ندهد.
وی افزود: همان ساعات اولیه سیلاب با رایزنی های انجام گرفته به تدریج هفت فروند بالگرد از سپاه، ارتش، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت در استان ایلام مستقر شدند و خدمات هوایی زیادی به مناطق آسیب دیده استان ایلام و 9 روستای بخش کولانی شهرستان کوهدشت لرستان انجام دادند.
وی تاکید کرد: هدف و تلاش بی وقفه ستاد بحران استان ایلام و مسئولان کشوری نبود تلفات انسانی و کاهش بحران و خسارات ناشی از سیل بود که هرچند بخش هایی از زیرساخت های استان ایلام آسیب جدی دید.
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: با توجه به شدت بارش ها و وسعت خرابی ها برای استان ایلام همزمان با سه استان لرستان، خوزستان و گلستان از طرف دولت وزیر معین انتخاب شد که وزیر بهداشت با توجه به اشرافی که به سازمان برنامه و بودجه و شناخت جامعی که نسبت به استان دارد گزینه مناسبی برای استان ایلام بود.

** برنامه های ایلام در سال 98
استاندار ایلام با بیان اینکه رئیس جمهور طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اواخر اردیبشهت یا اوایل خردادماه به استان ایلام سفر می کند، افزود: با سفر دکتر روحانی به ایلام طرح های کلان زیادی کلنگ زنی یا افتتاح می شود که شروع به احداث و کلنگ زنی راه آهن استان از جمله این پروژه ها است.
وی تسریع در طرح های مهار آب های گرمسیری و احیا و تامین آب اراضی جنوب استان ایلام از سد کرخه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی، توسعه واحدهای پتروشیمی ایلام، راه اندازی چندین کارخانه بزرگ تولیدی و ... را از مهمترین طرح های استان ایلام در سال جاری برشمرد.

** ایلام استان برتر کشور در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی.
** تبدیل دهستان آسمان آباد به بخش، بخش های هلیلان و چوار به شهرستان احتمال دارد.
** اقدامات پیشگیرانه ای در زمینه جلوگیری از قاچاق دام در استان ایلام صورت گرفت که احشام ضبط شده ذبح و بین اقشار نیازمند توزیع شد و افراد خاطی نیز متمحل جریمه و پرونده قضایی شدند.
** سد سیمره چون خارج از استان ایلام قرار دارد اما اراضی پایین دست استان به طور مستقیم تحت تاثیر این سد قرار دارند باید برای بلند مدت یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت این سد اضافه شود.
** استان ایلام در شورای عالی امنیت کشور جزو استان های برتر در امر پیشگیری و مدیریت خوب ستاد بحران در زمینه مهار و کنترل سیلاب و بلایای طبیعی قرار گرفت.
** علاوه بر معاونت اقتصادی، یک معاونت دیگر به عنوان معاونت توسعه منابع انسانی به استانداری ایلام اضافه می شود.
** باید مدیریت در استان ایلام در بین همه ایلات و طوایف یکسان و عادلانه باشد و در حال حاضر آبدانان، چوار و خزل بیشترین مناصب مدیریتی استان ایلام را به خود اختصاص داده اند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.