وحید واسطه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سدهای استان نقش بسیار مهمی در مدیریت سیلاب ها و کاهش میزان خسارت های ناشی از بارندگی ها ایفا کرده اند به طوری که اگر این مخازن نبودند، خسارت های سیل به مراتب بیشتر بود.
وی افزود: در سیلاب های اخیر، دبی آب در بالا دست سد شیرین دره به 350 مترمکعب در ثانیه هم رسید اما، این سد توانست 72 درصد از دبی این رواناب ها را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: میزان رهاسازی از سد شیرین دره بعضا به بیش از 50 مترمکعب بر ثانیه رسید و با رهاسازی مدیریت شده، دبی سیلاب ها تعدیل شد.
واسطه اظهار داشت: در سیلاب اخیر، رواناب با دبی 150 مترمکعب روان آب وارد سد بیدواز در شهرستان اسفراین شد که با رهاسازی مدیریت شده به میزان 18 مترمکعب بر ثانیه، دبی سیلاب به میزان 88 درصد کنترل شد.
به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، اکنون 12.5 میلیون مترمکعب از ظرفیت 48 میلیون مترمکعبی سد بیدواز در اسفراین پر است.
وی خاطرنشان کرد: در سد بارزو شهرستان شیروان هم 50 مترمکعب بر ثانیه آب وارد مخزن این دریاچه شد که با رهاسازی و خروج پنج مترمکعب آب بر ثانیه، دبی سیلاب به میزان 90 درصد مدیریت شد است.
واسطه اظهار داشت: در سد غلامان شهرستان راز و جرگلان هم تمام آب ورودی به مخزن این دریاچه کنترل شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون 94 درصد از حجم 61 میلیون مترمکعبی سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان پر است.
وی با بیان اینکه سدهای استان اکنون 101 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال 67 میلیون مترمکعب بوده است.
وی اظهار داشت: امسال 71 میلیون مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان شده است و به دیگر سخن، در بارندگی های اخیر امسال سدهای استان 71 میلیون مترمکعب سیلاب را مدیریت کرده اند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال جاری، 38 میلیون مترمکعب آب وارد سد شیرین دره شده است.
اکنون هفت سد با حجم 221 میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی 22 هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.