به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز جمعه در جلسه شورای اداری با محوریت شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام اظهار داشت: اقدامات غیر اصولی و کارشناسی نشده بشری نظیر مسدود یا محدود کردن بستر رودخانه ها، خشکه رودها، دره ها، قطع درختان، تخریب مراتع باعث می شود که در بارش های سیلابی همچون بارش های اخیر و به علت مسدود یا محدود بودن مسیر طبیعی زمینه بروز سیل و خرابی ها فراهم می شود.
وی افزود: در واقع عامل اصلی ایجاد سیلاب های مخرب رفتارهای غلط انسانی در قبال طبیعت و قصور مردم و مسئولان و تصرف و دست یازی به طبیعت و مسیل های طبیعی رودخانه ها است.
کریمی تبار تاکید کرد: اکنون که تجاوزهای بشری به طبیعت در قالب سیل اخیر خود را نشان داد باید مردم و مسئولان نسبت پیشگیری های آینده اقدامات لازم از جمله لایروبی مسیل های طبیعی و دست ساز، ایجاد مسیل های جدید و تخریب ساخت و سازهای غلط در بستر رودخانه ها یا شیب کوه ها انجام بگیرد.
وی اضافه کرد: استان ایلام در زمینه ماشین آلات و ادوات راه سازی دارای کمبود است و تخصیص حداقل یک دستگاه جرثقیل قدرتمند برای جابجایی ادوات ماشین الات راهداری نیاز است.

**
معاون عمرانی استانداری ایلام نیز در این جلسه گفت: با انجام درست و منطقی مدیریت و کنترل بحران در استان باعث شد با وجود دریافت بیشترین نزولات جوی در مقایسه با سایر استان ها خسارت های وارده به استان ایلام
احمد کرمی افزود: خسارت های وارده به استان ایلام در مقایسه با سایر استان های کشور زیاد نبود اما با این وجود به تعداد زیادی از زیرساخت های عمرانی و شهری و روستایی، ابنیه، اراضی کشاورزی و عشایری استان خسارات متعددی وارد شد.
وی تاکید کرد: پهنه بندی مناطق شهری پر خطر با هدف حفظ و مهار سیلاب در این نقاط توسط دستگاه های مختلف موجب شد که سیلاب تا حدود چشمگیری مهار و کنترل شد و این اکیپ ها تا بهبود وضعیت همچنان در مناطق تحت ماموریت در حال آماده باش هستند.
وی یادآور شد: تخریب 27 و آسیب دیدگی 750 دهنه پل، قطع آب شرب سه شهر و 116 روستا که اکنون اب شرب شهری و 100 روستا وصل شده، ریزش و رانش کوه و جاده در 300 نقطه مواصلاتی، قطع برق 11 روستا، خسارت به 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 760 هکتار باغات از جمله خسارات های وارده به استان ایلام در سیل اخیر است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.