به گزارش ایرنا، به نیمه اسفندماه که می رسیم شور و نشاط خاصی در طبیعت مشاهده می شود درختان از خواب زمستانی بیدار شده و خود را برای ورود به فصل بهار آماده می کنند این روزها باید با طبیعت آشتی و دست دوستی به سوی آن دراز کرد وقت آن است به اهمیت این موجود زنده که نقش مهمی در زندگی ما دارد، بیشتر واقف باشیم.
15 اسفند در تقویم ملی ایران به روز درختکاری نامگذاری شده روزی که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند که معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است.
در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است که دین مقدس اسلام نیز مسلمانان را به کاشت درخت تشویق کرده این آیین در کشور ما نیز دارای پیشینه تاریخی و جز سنت های دیرینه ایرانیان باستان بوده است.
در گذشته ایرانیان جشن های بزرگ و خاصی داشته اند، یکی از این جشن ها درختکاری بوده که هر سال در 15 اسفند نیز مردم با حضور در باغ ها و جنگل ها اقدام به کاشت نهال های جوان می کردند، این رسم تاکنون نسل به نسل در ایران ادامه پیدا کرده و ما هم اکنون در این روز درخت می کاریم، در واقع با این کار ایرانیان با هدیه دادن یک نهال به طبیعت به پیشواز بهار می روند.
با فرا رسیدن روز درختکاری تشویق و فرهنگ سازی مردم به کاشتن نهال ضرورت دارد از سویی نگهداری از درخت‌ها به اندازه کاشتن آنها اهمیت دارد، این سنت باید به فرهنگی ماندگار در راستای حفظ سرمایه های ارزشمند زندگی و داشتن هوایی پاک تبدیل شود.
اما این میراث گرانبها مدت هاست مورد بی مهری انسانها قرار گرفته و نه تنها در حفظ آنها کوشا نیستند بلکه برای دمی آسودن در کنار آتش آنها را قلع و قمع نموده و میراثی را برای آیندگان بجا نگذاشته و بهارشان خیلی زود به خزان تبدیل می شود.
آیا چنین میراثی سزاوار محفوظ ماندن نیست کما اینکه دخالت انسانها در نابودی آنها بی تاثیر نیست، پس برای حفظ این منابع خدادادی دست در دست هم دهیم و مسئولان نیز نگاه تیزبین خود را از این موضوع دریغ نکنند.
اکنون که به سال نو نزدیک می شویم همزمان با آماده کردن سبزه بر سر سفره هفت سین نهالی هم در دل خاک بکاریم و میراثی را برای نسلهای بعدی به یادگار بگذاریم.
به گزارش ایرنا، از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام سهم عرصه های طبیعی یک هزار و 700 هزار هکتار است که سهم جنگل ها 640 هزار هکتار است و تلاش مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام این است که میزان اراضی جنگلی استان را به یک میلیون هکتار افزایش دهند.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.