به گزارش ایرنا، جذب و اختصاص اعتبار بیشتر به استان ها نیازمند تلاش، پیگیری استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و داشتن ارتباطات قوی با مسئولان ارشد کشور است.
استان ایلام طی 2 سال اخیر انقلابی در دریافت بودجه های ملی و استانی داشته و اختصاص اعتبار و بودجه استان در سال 98 رقمی بی سابقه بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: سال جاری و سال 98 پیگیری های استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبار بیشتر کم سابقه بود و به جرات می توان گفت هیچ استانی همچون ایلام پیگیر جذب اعتبار و بودجه سال 98 نبوده است.
رحمت الله قیصوری افزود: سال گذشته نیز پیگیری های استاندار و نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه های اجرایی باعث شد یک هزار و 700 میلیارد ریال به بودجه تخصیصی استان اضافه شود و این امیر بیانگر تاثیرگذاری ارتباطات و پیگیری های استاندار ایلام است.
وی یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع جذب اعتبار برای بخش های مختلف استان ایلام، استاندار با تعطیل کردن کامل تمام جلسات استان در مدت 2 هفته بررسی لایحه بودجه 98 مصرانه به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد که برای جذب اعتبار بیشتر تلاش کنند.
قیصوری اذعان داشت: استاندار ایلام بعد از پایان برررسی و تخصیص بودجه دولت به استان ها، از همه مدیران دستگاه های اجرایی خواست میزان جذب اعتبار 98 را به صورت مکتوب به استاندار گزارش دهند و از مدیران دارای کمترین تلاش و جذب بودجه پنج امتیاز از نمره ارزیابی کسر خواهد شد.

** اهداف و سیاست های کلی بودجه 98
قیصوری گفت: مهار تورم، کاهش سلطه مالی، مقابله جدی و هوشمندانه با تحریم ها، صیانت از تولید و اشتغال ملی، مهار بیکاری و تورم و کاهش وابستگی بودجه به نفت از سیاست های پولی سال 98 و اولویت های دولت در سال آتی است.
وی اظهار داشت: از دیگر اهداف عمده دولت بحث توسعه و توازن منطقه ای و عدالت اجتماعی بین استان های برخوردار با استان های کمتر برخوردار است، پرداخت یارانه، حمایت از تولید و اشتغال، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، تجهیز منابع درآمدی غیرنفتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت
و ساماندهی به موضوع انضباط مالی و بودجه ای و نیز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نیز از دیگر رئوس این برنامه است.
قیصوری یادآور شد: تأمین ارز مورد نیاز کشور برای فراهم کردن کالاهای اساسی شامل دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده های کشاورزی و دامی، تأمین معیشت اقشار کم درآمد، حمایت از تولید و حفظ اشتغال، تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم، فراهم کردن دسترسی پایدار به آب و برق و چگونگی برقرای ارتباط با نظام مالی دنیا و همچنین ایجاد تعامل مناسب با گروه ویژه اقدام مالی از دیگر اولویت ها و دغدغه های دولت در سال آتی است.
وی تاکید کرد: اهداف و دغدغه های دولت تنها با استفاده از توان حداکثری بخش غیردولتی اعم از خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی با واگذاری تصدی گری های دولت، مولد سازی دارایی های دولتی، اجرای سیاست های کلی اقتصاد تعاونی و عملیاتی کردن قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 میسر می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری ایلام عوامل مؤثر در بهبود ثبات اقتصاد کلان و فضای کسب و کار در لایحه بودجه 98 را ارتقاء سرمایه های اجتماعی و سیاست های ارتباطی با مردم، قاعده مند کردن رابطه بودجه و نفت با استفاده از فرصت تحریم، استمرار سیاست های ارزی حافظ منابع ارزی، به کار گیری سیاسیت های پولی و مالی مهار کننده رکود و تورم ذکر کرد.
قیصوری از دیگر راهبردهای تاثیرگذار در بودجه سال آینده را اصلاح رابطه دولت با بانک ها، افزایش درآمدهای پایدار دولت، انضباط مالی و حذف هزینه های غیرضرور دولت، اصلاح نظام یارانه ای و قیمت گذاری، اصلاح نظام تعرفه ای و مالیاتی و شناسایی و عملیاتی کردن راهکارهای افزایش منابع عمومی دانست.
وی گفت: حفظ ثبات اقتصادی کشور، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم ها و تأمین معیشت مردم از دغدغه های اصلی دولت برای سال آینده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری ایلام اظهار داشت: با توجه به چالش های ساختاری اقتصاد و پیامد تحریم های جدید، بودجه سال 98 به گونه ای است که تهدیدها به فرصتی جهت اصلاح مشکلات ساختاری، افزایش تاب آوری اقتصادی ایران و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل می شود.

** بودجه ایلام از منابع ملی سال آینده 41 درصد افزایش یافت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: 2 هزار و 660 میلیارد ریال اعتبار سهم استان ایلام از بودجه 98 برای طرح های ملی و ملی استانی شده است که نسبت به بودجه سال جاری 41 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه این اعتبار برای 42 پروژه ملی و ملی استانی شده اختصاص یافته است، افزود: اعتبارات ملی استان ایلام در بودجه سال 98 با رقم یک هزار و 760 میلیارد ریال نسبت به سال جاری 46 درصد افزایش یافته است که برای 26 پروژه مهم ملی در استان هزینه می شود.
قیصوری یادآور شد: اعتبارات ایلام از حوزه طرح های ملی استانی شده نیز 900 میلیارد ریال است که نسبت به اعتبارات سال جاری 32 درصد افزایش دارد و برای 16 طرح هزینه می شود.
وی گفت: همچنین اعتبارات جاری و عمرانی استان ایلام در بودجه سال 98 به میزان هفت هزار و 900 میلیارد ریال است که در مقایسه با بودجه امسال 14 درصد افزایش دارد.
وی اعلام کرد: اعتبار عمرانی برای طرح های مهم و اولویت دار و پروژه های در دست احداث با پیشرفت فیزیکی بالا یا متوسط هزینه می شود که تعداد پروژه های استان ایلام بین یک هزار و 500 تا یک هزار و 800 متغیر است.
قیصوری با بیان اینکه اعتبارات استان ایلام در سال 98 نسبت به میانگین کشوری 2 درصد افزایش دارد، تاکید کرد: جذب این میزان اعتبار در حوزه های استانی، ملی و ملی استانی شده برای استان ایلام رقمی کم نظیر و شاخص است.
وی افزود: این اعتبارات در سایه پیگیری ها، ارتباطات و رایزنی های مداوم استاندار و مجموعه مدیران دستگاه های دولتی اخذ شده است.

** نگاه ویژه دولت به حوزه راه های مواصلاتی استان ایلام
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: مهمترین طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال 1398 در بخش راه و حمل و نقل و اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور است.
وی اظهار داشت: اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور با 90 میلیارد ریال اعتبار یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی استان ایلام در پیوست لایحه بودجه سال 98 است.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 98 برای راه آهن و سایر طرح های ساخت و توسعه راه ها از جمله بهسازی راه صالح آباد - ایلام – حمیل، بهسازی و احداث محور صالح آباد - مهران - دهلران - اندیمشک و بهسازی گردنه قلاجه مبلغ یک هزار و 50 میلیارد ریال اعتبار لحاظ شده است.
به گفته قیصوری طرح بهسازی راه اصلی دره شهر - آبدانان (کبیرکوه)، بهسازی راه اصلی مهران - مرز عراق و احداث کنار گذر شهر مهران، بهسازی راه اصلی ایلام - دره شهر - آبدانان - دهلران، بهسازی راه قاضی خان - بدره - دهلران، احداث راه پلدختر - دره شهر - آبدانان، راه اصلی حمیل - کرمانشاه و راه اصلی ایلام - ایوان سایر طرح های بخش ساخت و توسعه راه ها در لایحه بودجه سال 98 است.

** آب و خاک استان ایلام، اولویت دولت در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای
وی احداث ساختمان سد سیکان با اعتبار 280 میلیارد ریال، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سیکان، تأمین سهم 15 درصد احداث سد چناره برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام را از مهم ترین طرح های استان ایلام در بخش کشاورزی و آب و خاک برشمرد.
قیصوری متذکر شد: ساختمان شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، نیروگاه آبی سیمره، ساختمان سد میمه و شبکه آبیاری و زهکشی، ساختمان سد شهدای ایلام و شبکه آبیاری و زهکشی از دیگر طرح استان ایلام در زمینه آب و خاک و کشاورزی است.
به گفته وی بعضی از طرح ها به علت اشتراک اجرا با برخی استان ها همچون سامانه گرمسیری اعتبارات آن مجزاست و برخی پروژه ها نیز از منابعی چون صندوق توسعه ملی، ردیف های متمرکز و ملی نامشخص دریافت می کند.

** اعتبار آب و فاضلاب ایلام از محل منابع دارایی های تملک سرمایه ای بودجه 98
وی افزود: آبرسانی به شهر ایوان با 200 میلیارد ریال، آبرسانی به شهر ملکشاهی 70 میلیارد ریال و تکمیل فاضلاب شهرهای ایلام - دره شهر - سرابله - ایوان 235 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 98 تعیین شده است.

** نگاه دولت به حوزه اجتماعی و فرهنگی در بودجه 98

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: احداث بیمارستان جایگزینی آموزشی ایلام با 140 میلیارد ریال، احداث دانشکده پزشکی با 50 میلیارد ریال، تکمیل آموزشکده فنی دختران ایلام با 10 میلیارد ریال، تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات مراکز آموزش عالی شامل دانشگاه ایلام - علوم پزشکی با 180 میلیارد ریال و تکمیل استادیوم ورزشی 15 هزار نفری ایلام با اعتبار 70 میلیارد ریال از جمله مهمترین طرح های ایلام در این حوزه است.
قیصوری با بیان اینکه این هزینه ها بخشی از اعتبارات مصوب برای استان ایلام در لایحه بودجه سال 98 است، گفت: از محل شرکت های دولتی، ردیف های متمرکز، طرح های مشترک با سایر استان ها، سامانه گرمسیری، هزینه دستگاه های مشمول بودجه ملی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه ایلام، دستگاه های امنیتی و نظامی و انتظامی، اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده و محل هدفمندی یارانه ها اعتبارات دیگری برای استان ایلام مصوب می شود.

** نکات برجسته بودجه سال 1398
وی اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز 4200 ریال به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم، پیش بینی 70 هزار میلیارد ریال برای مقابله با فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت، تداوم سیاست های حمایت از اشتغالزایی در قالب تبصره 18، اولویت تکمیل طرح های نیمه تمام تملک دارایی های سرمایه ای از مهم ترین نکات لایحه بودجه سال 98 در استان ایلام است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اتمام طرح های عمرانی و همچنین واگذاری طرح ها به بخش خصوصی، پیش بینی افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت و استمرار اجرای طرح های توسعه و توازن منطقه ای از دیگر موارد شاخص بودجه سال 1398 است.

** اربعین ردیف بودجه ثابت دریافت کرد
وی در خصوص اربعین گفت: سال 95 به تلاش مسئولان استان ایلام یک ردیف بودجه ای موقت برای اربعین سال 96 و سپس 97 مصوب شد و با پیگیری استاندار و برخی دستگاه های مرتبط هچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام موفق شدیم برای اربعین یک ردیف پایدار و ثابت از سوی دولت مصوب شود.
وی افزود: علیرغم اینکه طبق بخشنامه دیوان محاسبات باید از ردیف های بودجه ای دولت کم شود اما با توافق مسئولان و با تصویب ردیف بودجه ای ثابت برای اربعین میزان بودجه اختصاص یافته به این مراسم سال 98 از 200 میلیارد ریال سال جاری به 260 میلیارد ریال معادل 30 درصد افزایش یافت.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.