به گزارش ایرنا، سعید کریمیان روز دوشنبه در کارگاه آموزشی رسانه ای آشنایی خبرنگاران با بحران و مدیریت آن اظهار داشت: جلب اعتماد مردم و مخاطبان در صحت درج اخبار از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هرگونه نشر اخبار اشتباه و غیرموثق زمینه را برای شایعه سازی و استرس بین شهروندان گسترش می دهد.
وی با بیان اینکه رسانه ها بازوی توانمند شورای مدیریت بحران در اطلاع رسانی هستند، افزود: کاهش خسارات مالی و جانی در هنگام وقوع اتفاقات و بحران های حاصل از حوادث مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله حاصل سواد رسانه ای خبرنگاران در حوزه مدیریت بحران و تعاملات خوب رسانه های استان ایلام با شورای مدیریت بحران برای درج اخبار واقعی است.
کریمیان تاکید کرد: نکته قابل ذکر اینکه مدیریت بحران استانداری مسئول هماهنگی با دستگاه های عضو کارگروه های 14 گانه است و مجری ارائه خدمات و فعالیت ها به نقاط آسیب دیده و بررسی خسارات وارده دستگاه های عضو کارگروه هستند.
وی توضیح داد: هرچند پذیرای انتقادات سازنده و موثر افکار عمومی و رسانه ها هستیم اما در پاره ای موارد در بین شهروندان به علت عدم آگاهی از بحران و وظیفه ذاتی و قانونی مدیریت بحران انتقاداتی از مدیریت بحران می شود که جزو وظایف، اختیارات و ماموریت های این سازمان نیست که در این میان رسانه ها نقش مهمی در روشن سازی افکار عمومی دارند.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین مقوله های شورای مدیریت بحران استان ایلام تهیه سند راهبردی با هدف کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از بروز بلایای طبیعی است که این سند بر اساس نمودارها و منحنی های مرتبط با حوادث طبیعی رخ داده و میزان خسارات وارده به استان تهیه و تدوین شده است.
کریمیان در مورد تعطیلی مدارس و دستگاه های دولتی هم توضیح داد: یکی از کارگروه های اصلی و مهم مدیریت بحران کارگروه مخاطرات زیست محیطی است که مسئولیت آن بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست است و مطابق استانداردها موضوعات زیست محیطی چون آلودگی هوا را پایش می کند لذا اعلام تعطیلی های مدارس و ادارات به نظر نهایی این کارگروه بستگی دارد.
وی با بیان اینکه این کارگروه اطلاعات را در اختیار مدیریت بحران قرار و این مدیریت آن اطلاعات را به استاندار ارجاع می دهد، افزود: استاندار هم به عنوان رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران با مدیران آموزش و پرورش و محیط زیست هماهنگ و دستور تاخیر یا تعطیلی مدارس را صادر می کند.
وی گفت: استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مسئولیت تعطیلی ادارات و مدارس در زمان بحران را بر عهده دارد و مدیریت بحران اجازه و اختیار اعلام تعطیلی مدارس و ادارات را ندارد.
به گزارش ایرنا، از 31 بلایای طبیعی ثبت و شناخته شده در ایران 20 مورد آن در استان ایلام رخ داده که مهمترین و بیشترین مورد از این بلایا مربوط به سیل و صاعقه است که از سال 86 تا کنون 28 نفر به علت وقوع بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند که 24 نفر از آنها به علت سیل و صاعقه فوت شده اند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.