به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی در جریان دیدار استانداران منطقه 4 کشور با رییس مجلس شورای اسلامی از سالانه تردد هشت میلیون مسافر و زائر و صادرات کالاهای غیر نفتی به ارزش 1.5 میلیارد دلار از مرز مهران به عنوان موقعیت و مزیتی که توجه بیشتر به ایلام را ضروری کرده است نام برد.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح روند تردد زائران اربعین، گفت: امسال تعداد زائران اربعین بیشتر از سال قبل بود و این رشد جمعیت زائران مشکلاتی را در حوزه تردد ایجاد کرده و باعث ترافیک در مرز شده بود، همچنین نحوه توزیع ارز بین زائران نیز با مشکلاتی مواجه شد.
استاندار ایلام افزود: نبود زیرساخت های لازم باعث ایجاد مشکلاتی در زمان بروز طوفان هنگام تردد زائران اربعین از مرز ایلام شد ضمن اینکه تردد 242 هزار نفر از زائران در طول یک شب مشکلات جدی را ایجاد کرده بود.
وی پیشنهاد کرد : برای اربعین سال آینده به گونه ای برنامه ریزی شود که زوار در قالب کاروان تردد کنند و هر کدام از موکب های مشخصی خدمات دریافت کنند ضمن اینکه تامین زیرساخت های لازم باید مورد توجه قرار گیرد.
سلیمانی تاکید کرد: سالانه حدود 5 میلیون نفر از ایلام به قصد سفر به عراق تردد کرده و حدود 3 میلیون نفر نیز از مرزعراق وارد ایران می شوند که مبین جایگاه و اهمیت زیارتی و گردشگری خارجی این استان است.
وی تاکید کرد: نوع نگاه به ساخت و بهسازی جاده های این استان که با تردد روزانه 700 کامیون محموله صادراتی امکان صادرات یک و نیم میلیاردی را فراهم کرده است باید ترانزیتی باشد.
وی توضیح داد: میزان گسترده مراودات مرزی استان ایلام اعم از تجاری زیارتی و گردشگری نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد بنابراین باید به عنوان استان مرزی که موثر در حوزه اقتصادی کشور است توجه ویژه شود.
استاندار ایلام همچنین گفت : شورای مشورتی که همه نهادهای نظارتی در آن حضور داشته باشند باید در 2 مقوله اقتصاد مقاومتی و واگذاری ها با استاندار هماهنگ باشند.در ادامه قاسم سلیمانی همچنین با انتقاد از نحوه ارتباط وزرا با استانداران درخواست کرد که انتخابات استانی در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرا شود.
استانداران کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان و مرکزی به عنوان استانداران منطقه 4 کشور روز سه شنبه با علی لاریجانی به منظور بررسی مشکلات این مناطق و هم‌اندیشی در خصوص چگونگی رفع آنان روز سه شنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
بررسی مسائل و مشکلات مشترک استان‌های مذکور به‌ویژه مباحث مربوط به اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، حمایت از صنایع و رفع مشکل صنایع مشکل‌دار، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه درون استانها، توجه به پروژه‌های ملی و بزرگ در استان‌های مذکور و افزایش اعتبارات عمرانی و در نظر گرفتن برخی ردیف‌های اعتباری خاص برای ایجاد تحول در استانهای عضو، از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.
استان‌های ایران در طبقه‌بندی جدید توسط وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در قالب 5 منطقه بر حسب عوامل همجوار، محل جغرافیایی و اشتراکات قرار گرفتند که هر منطقه یک دبیرخانه دائمی دارد که در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه و مشهد هستند.
یکی از اهداف اصلی این تقسیم‌بندی، این است که دولت به جای توسعه استان‌ها، منطقه‌ها را توسعه دهد.6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.