گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از پایانه مرزی مهران حاکی از این است که از ابتدای هفته جاری سطح بی سابقه خروج مرزی زائران بسوی عراق فروکش کرده، در مقابل تعداد زائرانی که درحال ورود به کشور هستند رو به افزایش است.
اگرچه اربعین مصادف با سه شنبه هفته جاری است اما به نظر می رسد که امسال آیین اربعین حسینی زودتر از هر سال آغاز شده و شاهد نوعی جابجایی در زمان آمدن و بازگشت زودهنگام زائران به کشور هستیم.
زائران حسینی یک روز مانده به اربعین پس از زیارت حرمین شرفین و رسیدن به مراد دل و با آسودگی خاطر و سبکبال، بار سفر بازگشت از عراق را بسته و با سرعت در حال بازگشت به طرف مرز مهران هستند.
تعدادی از زائران حسینی بیان کردند که با توجه به اینکه شمار زائران کربلا هر لحظه بیشتر و بیشتر می شد نگران ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام بازگشت بوده و براین اساس تصمیم گرفتند به سفر زیارتی خود پایان دهند.
به نظر می رسد توضیح و علت انتخاب زمان کنونی برای بازگشت در بین همه زائران تقریبا یکسان است، در توجیه علت انتخاب این زمان برای بازگشت شماری از زائران به خبرنگار ایرنا در مرز مهران گفتند: ازدحام میلیونی جمعیت در کربلای معلی؛ مشکل تامین اقامتگاه، دسترسی به امکانات ضروری و دغدغه تامین خودرو باعث انتخاب زمان کنونی که قبل از روز اربعین است برای بازگشت به وطن است.
زائران که می دانند ظرفیت مجموعه مسیر و لوازم امکانات آن به هیج وجه گنجایش جمعیت زائران را ندارد؛ تقویم زمانی خود را متناسب با مجال برای زیارت همگان به قبل از برگزاری آئین بزرگ تنظیم کرده و به کشور باز گشته اند.

** بازگشت 71 هزار زائر در 24 ساعت گذشته/ موج گسترده بازگشت زائران از فردا
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام اشاره به اوج گیری بازگشت زائران به کشور گفت: در شبانه روز گذشته نزدیک به 71 هزار نفر از زائران اربعین حسینی از راه مرز مهران وارد کشور شده اند.
نورالله دلخواه به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: از ابتدای ماه صفر تا کنون بیش از 280 هزار نفر از طریق مرز مهران وارد کشور شده اند.
وی با بیان اینکه موج گسترده بازگشت زائران از فردا آغاز می شود، ادامه داد: بازگشت زائران از مسیر مرز مهران به داخل کشور اکنون به شکل منظم و بدون مشکل جریان دارد.
وی با اشاره به میزان تردد زائران از مرز مهران افزود: از ابتدای ماه صفر تا کنون یک میلیون و 422 هزار نفر از مرز مهران تردد داشته اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام یادآور شد: زائران پس از انجام مراحل اداری ورود به کشور در پایانه مرزی به وسیله اتوبوس هایی که در این محل تدارک دیده شده به پایانه برکت هدایت و پس از آن به شهر مهران و سپس به شهرهای خود منتقل می شوند.
وی اضافه کرد: در ایام اربعین دو میلیون و 700 هزار تردد در جاده های استان ثبت شد که نسبت به سال گذشته دو درصد رشد داشته است.
دلخواه از آمادگی و استقرار 30 اکیپ راهداری در جاده استان برای بازگشت زائران خبر داد و گفت: به همین منظور سه هزار اتوبوس برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده که بتدریج کار انتقال زائران به شهرهای محل سکونت را انجام خواهند داد.

** تدابیر لازم برای بازگشت زائران از مرز مهران اتخاذ شده است
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام گفت: موج بازگشت زائران حسینی به داخل کشور از امروز شدت بیشتری خواهد گرفته و با تلاش همه دست اندرکاران استان اقدام ها و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده است.
محمد نوذری افزود: تمام نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی آمادگی کامل برای خدمت رسانی به موج بازگشت زائران را دارند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام تاکید کرد: در مسیر حرکت زائران تمام امکانات از نظر اسکان، تغذیه، حمل و نقل، بهداشت و درمان زائران فراهم شده است.
نوذری اضافه کرد: سه هزار اتوبوس برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده که بتدریج کار انتقال زائران به شهرهای محل سکونت را انجام خواهند داد.

مدارس مهران تعطیل شد/ تجهیز 60 مدرسه برای اسکان زائران
مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام از تجهیز و مهیا سازی 60 مدرسه در شهرستان مهران برای اسکان زائران اربعین حسینی خبر داد.
اسفندیار رستم زاد افزود: با توجه به بازگشت زائران اربعین حسینی از عتبات عالیات مدارس شهرستان مهران از امروز تعطیل و این فضاها آماده اسکان زائران هستند.
وی یادآور شد: علاوه بر این بیش از 30 خوابگاه، مجتمع و زائر سرای دانش آموزی نیز در شهرستان مهران برای اسکان زائران مهیا شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام تاکید کرد: همچنین با هماهنگی با مدیران مدارس شهرستان های دهلران، ایلام، چرداول، ملکشاهی، چوار و ایوان که در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار دارند اعلام شده تا زمینه استراحت زائران در شیفت غیر آموزشی مدارس فراهم شود.
به گفته رستم زاد علاوه بر این شماری از نیروهای اداری و آموزشی در موکب ها برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند.
وی گفت: تا روز گذشته فعالیت مدارس در شهرستان مهران برقرار بود که به دستور استاندار و با توجه به موج بازگشت زائران و ضرورت اسکان آنها فعالیت مدارس شهرستان مهران امروز و چهارشنبه 9 آبان ماه تعطیل شده است.

** تدابیر پلیس راه برای سهولت در بازگشت زائران اربعین
رئیس پلیس راه استان ایلام از افزایش موج بازگشت زائران و ترددهای جاده ای خروجی از شهر مهران به سمت ایلام خبر داد و گفت: پلیس راه برای بازگشت زائران تدابیر لازم را اتخاذ کرده است.
سرهنگ رضا همتی زاده افزود: در 24 ساعت گذشته شاهد کاهش بار ورودی از ایلام به مهران و افزایش ترافیک خروجی از مهران به سمت ایلام هستیم.
وی تاکید کرد: با توجه به برآوردها طی روزهای آتی محدودیت هایی برای تسهیل در تردد بار خروجی از مرز مهران به ایلام در نظر گرفته می شود.
رئیس پلیس راه ایلام اضافه کرد: با توجه به حجم تردد زائران جاده ملکشاهی مسیر جایگزین محور ایلام - مهران می شود و خودروها باید از این مسیر تردد کنند.
همتی زاده با بیان اینکه موج بازگشت زائران طی 2 تا سه روز اخیر افزایش یافته و محور های مرزی با حجم بیشتر تردد زوار مواجه است، افزود: در راستای تسهیل در عبور زائران محور مهران به سمت ایلام در صورت یک‌ طرفه شدن اعلام خواهد شد.
سرهنگ همتی زاده در خصوص ترافیک در محور مهران به سمت ایلام گفت: هم اکنون ترافیک در محور مهران - ایلام روان اما پرحجم و در برخی مقاطع سنگین و نیمه سنگین است.
وی با اشاره به نزدیک شدن به اربعین تاکید کرد: حجم تردد در همه محورهای ایلام - مهران افزایش یافته و شاهد موج عظیم زائران هستیم و پلیس راه استان برای روبه رو شدن با این موج ترافیک آمادگی دارد و تدابیر ترافیکی لازم اندیشیده است. رئیس پلیس راهور: بازگشت جمعی زائران اربعین به کشور آغاز شد
رئیس پلیس راهور ناجا نیزاز آغاز بازگشت جمعی زائران اربعین به مرزهای کشور به ویژه مهران خبر داد و گفت: تردد وسایط نقلیه به مرز مهران نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد افزایش داشته است.
سردار تقی مهری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پلیس راهور به طور کامل آمادگی بازگشت زائران اربعین را دارد و در این راستا تمهیدات لازم در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه در نظر گرفته شده است.
رییس پلیس راهور با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش باران در روزهای آتی در مرزهای غربی کشور توصیه کرد: زائران در زمان بازگشت با توجه به لغزندگی معابر حتما با سرعت مطمئن تردد کنند.
رییس پلیس راهور ناجا از یکطرفه شدن محور مهران به ایلام خبر داد و گفت: با افزایش بار بازگشت زائران و به جهت تسهیل ترددها این محور و جاده ایلام به ملکشاهی، مهران یکطرفه خواهد شد که زمان دقیق اعمال این محدودیت ها متعاقبا اعلام می شود.
وی در خصوص جابجایی زائران از مرز مهران نیز گفت: اتوبوس های درون شهری در این خصوص درنظر گرفته شده اند تا زائرانی که قصد دارند به پایانه برکت بروند را منتقل کنند همچنین تمهیداتی نیز برای انتقال زائرانی که خودروهای خود را در پارکینگ اربعین پارک کرده اند اندیشیده شده است.
گزارش از فرهاد فرامرزی
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.